Mager gamling

TantEster

Trådstartare
Har träffat en drygt 20 årig ridtravare som magrat kraftigt under vinter och vår. Han är alltså inte smal, utan direkt mager.
Äter enl uppgift 20 kg skit-hösilage (mest långa grova stjälkar), 1,5 liter lusern och 2 dl havre per dag. Vad skulle ni ge för rekommendationer ang utfodring?

(Parasitstatus kontrollerat, tänder ua i höstas och hästen äter till synes utan besvär. Det finns inga analysvärden på hösilaget, men jag utgår från att det är riktiga bottenvärden. Kan inte påverka ägaren att analysera el byta grovfoder, det har jag redan prövat).

Sv: Mager gamling

Byta ut flera kg av silaget mot flera kg lucernhack skulle jag börja med.
Sen lägga till ev krafft rehab.

Börja med att backa lite av detta skit hösilage, byt sen ut det mot MYCKET lusern och tillsätt gärna olja också. Där skulle jag börja, senare skulle man kunna gå in med någon form av kraft foder fast inte just nu. En gammal häst kommer att få fullt upp med att vänja in sig vid detta foder, man vill också se att det ger effekt och vilken. Därefter kan man fortsätta kompletteringen.

Ge mer lusern! 1,5 liter är inte ens ett kilo, ge 2-3 kilo. Komplettera med tex lite foderjäst eller någon typ av färdigfoder med högt proteininnehåll. Rör ner lite olja i fodret så får hästen i sig lite extra, på ett billigt sätt.
Fast det billigaste är nog att köpa hem några balar riktigt kraftigt hö och byta ut en del silage mot så behöver du inte ge så mycket lusern.

Mitt svårfödda fullblod ger jag fri tillgång på lusern i boxen, vid de tillfällen jag har behövt ha upp henne i vikt, när vi har dåliga grovfodervärden eller som nu när hon ger di (även när hon var dräktig).

Hon får fri tillgång på hö i hagen och fri tillgång på lusern och även hösilage med ok värden i boxen nattetid.
På detta sätt behöver jag inte ge så mkt kraftfoder heller!
Hon äter 4-7 kg lusern/dygn när hon har fritt, mumma för hullet:d

Är inte så jätte hemma på rehaben heller. Gav min lucern + krafft 125 (ung. som rehab fast mer energi) Då fick han som mest ca 2 kg krafft uppdelat på flera mål. Gav även betfor och lite olja.

Efter sommaren som var finns det många ställen där höet är slaget extremt sent, vilket gett låga proteinvärden i höet. Vårt hö är av fin hygienisk kvalitet och tidigare år har hö från samma odlare legat på kring 60 g smrp per kg hö. Detta år låg höet på 1 g smrp / kg TS. Så ett hö kan vara riktigt lågt i protein. 1½ liter lusern är under ett kg, så gissningsvis kring 100 g smrp har hästen fått från det. Så det är möjligt att den har gått på rejält mycket för lite protein under tiden med detta hö. Ett bra bete brukar kunna ordna till mycket. Hur ser hagarna ut där Pållen i fråga går nu? Spirar det grönt som den börjat äta på? Det skulle ju isåfall lösa det hela behändigt utan att uppröra ägaren eller bli allt för kännbart i plånboken. Och så kan man hoppas att denna sommar blir en bättre hö-sommar så att det till hösten inte finns hö med dessa extrem låga proteinvärden! Är nog många hästar som fått proteinsvälta vintern som var.

Min gamling (19) får 2 dl olja varje dag, just för att det är en lättåtkomlig energikälla, prova med det och så kanske köpa något eget stråfoder (krafft säljer ju "balar" med hackat strå) eller lucern (öka givan) att hjälpa det dåliga hösilaget med.
Min häst har en uträknad foderstat och hon ligger alldeles för högt på energivärdena, men hon är inte tjock för det (hon är jättefin i hull och muskulatur), så jag antar att de där gamlingarna behöver en hel del extra energi bara för att hålla hullet.

Betfor kanske skulle kunna vara något också?

Senast ändrad:

jag ger solros olja eller raps. vetegrodd och linfröolja ger jag med.
mitt sto gick upp mycket av lusern.
Lycka till.

Men varför ta bort hösilage om hästen ändå orkar äta hela dagsransonen inkl lusern och ev kraftfoder?

Enl rapporter har hästägaren iallafall ökat lusernpelletsgiva t 3 kg. De resonerar nog som så att det snart är bete och då löser sig problemet iallafall. Nästa år ska de se till att köpa ett bättre grovfoder.

Man får väl hoppas att det "bara" är underutfodring som ligger bakom viktminskningen.

Därför att har man ett grovfoder med lågt näringsinnehåll, vill man då öka kvoten markant så ökas den bäst genom att plocka ner en del av det som sänker kvoten i fodret och i detta fall aktuellt grovfoder.

Ok. Men å andra sidan, om hästen får i sig ett visst antal MJ och g smb rp - skulle då verkligen det vara så negativt för viktökningen att han äter sina kilon hösilage? Så mycket energi går det inte åt att ta hand om 2 kg extra stråfoder. Eller?

Det Boj menar och jag håller med om är att silaget om det är skitvärden SÄNKER kvoten.

Jmf dessa räkne-exempel.

Vi LÅTSAS att silaget innehåller 6 MJ och 20 gr SRP/kg foder. Kvoten är 3,3 då.

Lucern innehåller 8,5 MJ och 105 gr SRP/kg foder. Kvoten är 12,3

20 kg silage = 120 MJ och 400 gr SRP.
2 kg lucern = 17 MJ och 210 gr SRP.
Totalt: 137 MJ och 610 gr SRP.

Totalkvot: 4,4

Om vi byter ut 3 kg silage mot 3 kg lucern blir det
17 kg silage = 102 MJ och 340 gr SRP.
5 kg lucern = 42,5 MJ och 525 gr SRP.

Totalt: 144,5 MJ och 865 gr SRP.

Totalkvot: 5,9

Hänger du med nu, silaget sänker totalkvoten, därför man tjänar stort på att minska silaget och ersätta det med bättre kvot.

(Res för ev räknefel, men exemplet funkar ändå)

Jodå, hur kvoten påverkas är jag medveten om och likaså vikten av att byta hösilaget mot lusern i det fall hästen inte hade orkat äta hela den tänkta dagsgivan.

Men oavsett kvot - om hästen står och tuggar i sig sitt hösilage, 20 kg istället för 17 samt med god aptit stoppar i sig lusern och kraftfoder, då får han ju ändå i sig givet antal gram och MJ.

Jag menar förstås inte - som i ditt exempel - att han ska få mindre lusernpellets. Han ska ha det antal kilo lusern som är rimligt (vi har alltså enats om 3 kg inledningsvis) och därutöver har han fri tillgång på skit-hösilaget. Jag förstår faktiskt inte vad man skulle vinna på att begränsa tillgången så länge som han äter lusernen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka