Mager äldre hund

P

Pälskling

Min "lillasyster", en 10-årig weimaranertik, har de sista månaderna magrat av ordentligt. Hon hade vid vet.kontroll igår gått ned 8 kg sedan sista besöket! Förra sommaren togs hennes livmoder bort, enligt vet. kan de då gå ned i vikt. Men från runt 35 kg till under 30 kg känns inte ok.

Annars var hon vid god kondition (röntgat ua, blod och urin ok). Dock har hon sedan gammalt ett blåsljud på hjärtat, vilket medför ökad hjärtfrekvens.

Hon är struttig och svag i bakkärran, men vet. tyckte hon var väldigt fin för sin ålder. Hon får Joint Aid för lederna, men utan något direkt resultat. Hon är vid gott humör och kan fortfarande tänka sig att busa och leka när jag och min syster är på besök.

Jag undrar om det finns något högenergi/protein-foder på markanden som kan ge henne lite mer "kött på benen" igen. Idag får hon Hills för äldre hundar, och enligt mamma och pappa äter hon som en häst. Dessutom får en hel del "människomat" - potatis, ägg, leverpastej, skinka m.m.

Hur får man upp hullet på en gammal hund?

Sv: Mager äldre hund

Skulle tippa på att Hills för gamla hundar är ett foder med lite mindre energi. Seniorfoder brukar vara lite mindre energitäta. Hills har ett stort sortiment, fråga nästa gång ni ska köpa hundmat efter ett mer normalt eller ett högenergifoder.

Om hon äter ett kycklingfoder nu så byt till ett annat foder med kyckling för att göra det skonsammast för magen. Din djuraffär kan hjälpa dig!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 775
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama