Mängden protein per utfodring, alla proteinkällor sammanslaget?

Mli

Trådstartare
Om man ger flera proteinkällor (soya, luzern, Potatisprotein etc) vad är då den totala maxgivan per utfodringstillfälle?

Om soya är 100g/100kg, dvs ca 42g smpr/100kg - omfattar det bara sojaproteinet? Eller kan man ge mer protein från annan källa, tex potatis, utöver det?
 
Hmm, jag har skrivit på min hemsida att det är 100g soja per 100kg häst per dag. har nog inte boken jag läste det i hemma för tillfället, vart har du läst att det är per utfodringstillfälle? Jag behöver kolla upp om jag har faktafel.. :crazy:

Lusernet tror jag är det skonsammaste sättet att fodra upp med protein, jag använder själv Kr. muskel men ska börja vänja in lusernstrå
 
Om man ger flera proteinkällor (soya, luzern, Potatisprotein etc) vad är då den totala maxgivan per utfodringstillfälle?

Rekommendationen 100 g sojamjöl per 100 kg kroppsvikt är per dag och inte per utfodringstillfälle:

http://www.hippson.se/fraga-experte...r-kompenseras-ett-proteinfattigt-hosilage.htm

Det finns dock nog inte så mycket forskning bakom rekommendationen. Den kom till efter att travhästen Baron Gruff dog p.g.a. en kraftig tillväxt av toxiner i grovtarmen som man trodde orsakades av att stora mängder sojamjöl som hästen hade utfodrats med hade kommit ner i grovtarmen.

Hitills har vad jag vet endast travhästar drabbats av sjukdomen. Den stress som dessa hästar ofta utsätts för är nog också en bidragande orsak. Travhästar ges även stora mängder kraftfoder i form av stärkelse. Stärkelse som kommer ner i grovtarmen ger också upphov till störningar i mikrofloran i grovtarmen.

Lättsmält protein från t.ex. sojamjöl och potatisprotein är farligare än protein från t.ex. grovfoder eftersom det är mer lättillgängligt för mikroorganismerna i grovtarmen.

Om du vill hålla dig inom den rekommenderade maxgivan och räknar med smältbart protein så är SmRp för potatisprotein ca. 690 g/kg, dvs. det motsvarar en maxgiva av ca. 58 g PP per 100 kg kroppsvikt och dag. Du skulle m.a.o. kunna ge maximalt 290 g PP per dag till en 500 kg häst.

Ger du både soja och PP så får du räkna på mängderna du ger. Du kan räkna om PP till soja genom att multiplicera med 1,7. Ger du t.ex. 100 g PP så motsvarar detta 170 g soja.

Lusern behöver du nog inte räkna med såvida du inte ger stora mängder.

Tänk också på att det alltid är bättre att dela upp proteingivan på flera utfodringstillfällen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp