Mängd stråfoder finns det en lag??

Shaggy

Trådstartare
Igår diskuterade jag med en tjej jag känner lite och hon berättade att hon varit in till klinik med sin häst. vet tykte att hon skulle banta hästen (jo den är rätt tjock). Hästen fick tidigare hö (ca 8 kg tror jag hon sa), lucern, havre och betfor. Vet tyckte att hon skulle ta bort lucernet och bara ge 6 kg hö+ havren och betforn. Tjejen tycker inte att hennes häst hade gått ner på det sätt den borde ha gjort.
Jag berättade för tjejen vad min häst åt och hon såg lite förvånad ut eftersom hon är såpass lagom i hullet (lite rund men långt ifrån fet). Min häst på 500kg får mycket mat och hon har tillgång till minst 9,5 kg stråfoder/dag.
Nu undrar jag är det verkligen lagligt att bara ge 6 kg hö till en häst på drygt 600 kg?? Har för mig att jag läst här att det ska finnas någon lag på minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt. Finns den lagen och var kan man hitta den?
 
Det är ingen lag uta en rekomnadtion att man inte skall underskrid detta.

kram
 
Jag tycker det låter skumt att ta bort lucernet om hästen verkar behöva det. Ta hellre bort havren om hästen ska bantas.

mvh Jessica
 
Jag tycker det låter skumt att ta bort lucernet
Jo det sa jag också. Hästen ska in på åb nästa vecka då skulle den vägas igen. Efter det hoppas jag att hon kommer och diskuterar foder igen.
Rekomenderade henne att gå in och läsa här också.
 
Vet du var jag kan hitta det på papper. Inlägg från Buke väger ju tyvärr inte tungt i diskutioner. Tror inte att det blir problem att diskutera med den här människan hon verkar vettig men man kan ju behöva det nån annan gång.
 
veterinären menade nog inte denna foderstat "för evigt" utan det var säkert bara tänkt som "nödlösning" för att få ner hästen i vikt vilket den då antagligen behövde pga andra problem (kotledsinflammationer?) (Fast visst, konstigt att inte rekommendationen blev hö + lucern om det hade behövts för proteinets skull)
 
återigen detta med att ta bort grovfoder istället för kraftfoder, varför ska man alltid göra så??

grovfoder är ju livsviktigt för hästen, kraftfoder är INTE det, fråga vet om det inte går bra att plocka bort det andra istället..
 
Broschyren "Djurskyddsbestämmelser - Hästar" finns att beställa på jordbruksverkets hemsida.

I den finns djurskyddslag + förordning sammanställt. I broschyren kan man läsa följande:

"Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodergivan skall garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn."

Det finns inga lagar och inga uttryckliga, "officiella" regler om minst 1 kg/ts per 100 kg häst och dag. Dock - ska man följa anvisningen om foder av lämplig struktur i tillräcklig mängd hamnar man på denna minimigiva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla foderkunniga! Vi har i stallet där min häst är uppstallad tyvärr ett hösilage med väldigt lite protein. Detta ställer till det...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Hellas
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 226
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 253
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp