Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är svullen runt magen samt ena benet flera cm tjockare, så fått stora problem och röra mig, då det trycker på nerver och senor.Jag har!
I flera år. Jag opererades för bröstcancer och då togs inte bara bröstet utan även lymfknutorna i armhålan. Eftersom rörsystemet var kapat tog lymfvätskan andra vägar än normalt. Många får svullen arm. Jag fick ödem i buken. Skitjobbigt, periodvis hade jag svårt att andas.
Lymfsystemet är som blodomloppet men till skillnad mot blodet finns inte ett stort hjärta som sköter pumpandet utan mängder av lymfknutor.
Man kan hjälpa till massor med egenvård. Grunden är djupandning för att sätta igång allt. På morgonen innan uppstigning - dra in så mycket luft du förmår, tryck sedan ut luften, all luft. Gör runt 5 sådana långa djupandningar. Lymfsystemet tömmer sig under natten och får man direkt igång systemet på morgonen så svullnar man inte så mycket under dagen. Egenvården - massagen är taktil. Dra med mjuka fingrar långsamt dit lymfvätskan ska.
Var har du bekymmer?