Lymfangit-fråga

alice

Trådstartare
Efter att en häst i stallet dragit på sig lymfangit efter en sparkskada började jag fundera. I mitt förra stall hände det att hästarna fick sår på benen men inte en enda drabbades av lymfangit. Ett exempel är när min förra häst sparkade sig själv på insidan av frambenen, strax över knäet. Det var ganska djupt och skulle väl eg sytts. Trots att jag inte tog ut veterinär :o (såret blev aldrig infekterat mycket tack vare att stallägaren tog in henne dagtid) läkte såret fint med minutsiös vård.
I mitt nya stall har nu tredje hästen insjuknat i lymfangit på ett år pga sår på ben. Ingen jättesiffra, men ändå. Det räcker för att sätta igång min fundering: Är det så att det i vissa stall/hagmarker finns en gynnsam bakterieflora som gynnar lymfangit? Eller är det ren otur och slumpen som gör att man drabbas? Är det någon som vet om det är en viss bakterie som orsakar lymfangit eller är det en "generell" sjukdom? Är det så att det är en specifik bakteriekultur som orsakar lymfangit kanske det finns anledning att vara extra försiktig i de stall där man vet att lymfangit förekommit?!?! Är det någon som vet hur det fungerar?

//Alice

Ge Bufo Rana D30 morg/kväll, morg/kväll alltså 4 ggr(möjligen 6 ggr om det inte redan försvunnit innan) så ska du se att lymfangiten försvinner....Bufo är ett homeopatiskt medel som är överlägset vid lymfangit..

min kuse har haft lymfangit 2ggr på ett halvår!! frågade vet. om detta var normalt o han sa att vissa hästar är mer "mottagliga" för det. så har man en häst som har haft det så får den det nästan alltid igen!! så be din vän att hålla ögonen öppna ifall hästen får sår på benen fler gånger!!

Oj, det var intensivt!

Ja, jag ska berätta det för henne. Tack och lov tillkallades vet snabbt så det hann inte bli någon lymfangit av jätteslag. I skrivadets stund är hästen friskförklarad från lymfangiten, dock är såret ej läkt ännu....

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 066
Senast: Ace
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka