Lyfter inte bakbenen vid sväng?

MissFideli

Trådstartare
Häromdan fick jag se en häst som ser väldigt underligt ut bak. Benen är liksom mer böjda än vanligt, veka liksom. Inte så mycket i koftorna utan hela benen. Som om den står och väger bakåt. En tjej i det stallet (inte ägaren) visade att om man tar hästen och liksom ber den göra en bakdelsvändingssliknande rörelse, så står den fortfarande still med bakbenen så dom nästan vrids runt. Jätteläskigt! Rör sig också vissa steg väldigt vingligt i bak vid ridning.
Vad kan det vara? Ingen idé att fråga ägaren tydligen, hen ser inte problemet och lyssnar inte.

Hur gör den om man lyfter benet och ställer ner hoven med tån i marken?
Har du video eller bild på hur det ser ut? Många hästar vrider ju om istället för att trampa runt om man vänder dom tvärt, utan att det är ett problem på själva hästen, utan snarare på hur man vänder hästen.

Såg videon nu.
Ja, det ser ut som någonting neurologiskt, helt klart.
Kan du försöka prata med Hästens ägare? Hur gammal är hästen?

Okej, ja vad kan man då göra? Inte så mycket om man inte vill anmäla vill säga? Kan det vara ett alternativ?

Om det är en nervskada som jag gissar på så kan den uppstå av alla möjliga orsaker, allt från virus, genetik till förändringar i skelettet efter trauma.

Jag har erfarenhet av nervskada på en grand prixhäst. Han fick symptomen efter att ha gått omkull, men det kändes främst av vid ridning och vändning, eftersom problemet upptäcktes direkt.
Vi röntgade knän och hela nacken.
Benen såg bra ut, men hästen hade tyvärr förändringar i atlaskotan och blev behandlad med toxiner i tre omgångar.

Nu tror jag inte att "din" häst har exakt sama problem som min haft, utan det är ett exempel på hur en skada i ryggrad och nacke kan påverka andra delar av Hästens kropp och mekanik.

Okej, ja vad kan man då göra? Inte så mycket om man inte vill anmäla vill säga? Kan det vara ett alternativ?

Om det är en nervskada som jag gissar på så kan den uppstå av alla möjliga orsaker, allt från virus, genetik till förändringar i skelettet efter trauma.

Jag har erfarenhet av nervskada på en grand prixhäst. Han fick symptomen efter att ha gått omkull, men det kändes främst av vid ridning och vändning, eftersom problemet upptäcktes direkt.
Vi röntgade knän och hela nacken.
Benen såg bra ut, men hästen hade tyvärr förändringar i atlaskotan och blev behandlad med toxiner i tre omgångar.

Nu tror jag inte att "din" häst har exakt sama problem som min haft, utan det är ett exempel på hur en skada i ryggrad och nacke kan påverka andra delar av Hästens kropp och mekanik.

Hästen är inte så dålig att det behöver anmälas tycker jag. Var mest nyfiken på vad det kan vara för nått.

Just att stå kvar med bakbenen och låta dem vridas är otroligt vanligt bland islandshästar, känns som en "lathetsgrej" och behöver inte vara något problem.

Min unghäst är väldigt mkt vinklad i bak, veterinären tycker att han ska skos med lite utlägg bak för att få lite hjälp med det. Jag tror också att hans träning nu hjälper honom att slappna av i ryggen lite och möjligen har det blivit lite bättre av det. Nu tycker jag inte att han "står så långt under sig" med bak som han gjorde förut.

Kan också bero på smärta i framdelen, tex en fånghäst vill också snurra runt på bakdelen och lägga all vikt där för att avlasta frambenen.

Det finns en bra video på youtube om hur man testar en häst för neurologiska sjukdommar/skador, prova att söka på horse neurological test.

Häromdan fick jag se en häst som ser väldigt underligt ut bak. Benen är liksom mer böjda än vanligt, veka liksom. Inte så mycket i koftorna utan hela benen. Som om den står och väger bakåt. En tjej i det stallet (inte ägaren) visade att om man tar hästen och liksom ber den göra en bakdelsvändingssliknande rörelse, så står den fortfarande still med bakbenen så dom nästan vrids runt. Jätteläskigt! Rör sig också vissa steg väldigt vingligt i bak vid ridning.
Vad kan det vara? Ingen idé att fråga ägaren tydligen, hen ser inte problemet och lyssnar inte.

Väldigt rörliga hästar kan stå kvar så och bara vrida sig, både Islänningar, PRE, LUsitano etc kan absolut göra så utan att vara sjuka.

Men att stå extremt mkt under sig gör att jag funderar vad den försöker avlasta. Samma om de inte lyfter benen ordentligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar