Lusern tips!

April

Trådstartare
Hej, har haft lusern från land och fritid som har funnits bl.a. På Citygross men den finns inte att få tag i just nu. Någon som vet någon annan lusern som man kan ha sålänge? Behöver ha en som lätt löses upp i vatten. Har provat krafts men den löser inte upp sig och han vägrar då att äta den. :meh:

Sv: Lusern tips!

Tack för tipset, dock verkar inte det finnas någon återförsäljare där jag bor :(

Säger som zarmino, det löser visst upp sig. Jag har gjort många lusernsoppor och grötar

Jag har en gammal häst med väldigt dåliga tänder. På grund av att jag fick byta foderförsäljare gick i höstas över till Kraffts lusernpellets till honom.
Det jag upptäckte ganska fort är att den inte helt löser upp sig, inte ens om om slår på hett vatten och låter det stå i ett dygn. Det finns en hård kärna kvar om man känner efter i gröten. Denna kärna ställde till det rejält för min häst och jag fick snabbt byta på försäljare och sort till en som verkligen löser upp sig.

Om man bara blötlägger för att minska risken för att hästen sätter halsen så funkar det säkert. Men inte om det är för man behöver ha "gröt" då är den för hård.

Jag har en gammal häst med väldigt dåliga tänder. På grund av att jag fick byta foderförsäljare gick i höstas över till Kraffts lusernpellets till honom.
Det jag upptäckte ganska fort är att den inte helt löser upp sig, inte ens om om slår på hett vatten och låter det stå i ett dygn. Det finns en hård kärna kvar om man känner efter i gröten. Denna kärna ställde till det rejält för min häst och jag fick snabbt byta på försäljare och sort till en som verkligen löser upp sig.

Om man bara blötlägger för att minska risken för att hästen sätter halsen så funkar det säkert. Men inte om det är för man behöver ha "gröt" då är den för hård.

Då har mina hästar haft bra tänder då :)

Fast jag har gjort soppa på kraffts melasserade lucernpellets, de löste upp sig helt med hett vatten.

Däremot är det verkligen som natt och dag mellan hur snabbt melasserad och omelasserad löser upp sig, och jag vill hellre ha det omelasserade även för det. Känns som mindre risk för problem hursom.

Det som du använt finns inte längre att få tag på, kommer kanske in under maj månad. Prova gräs/klöver pellets istället. Fritt från melass och smälbart på 160. Det tänker jag gå över till då det är smakligare dvs lättare att få dem att äta samt innehåller mer protein vilket gör det drygare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar