Lusern i olika former...

ameo

Trådstartare
Moderator
Fråga 1) Max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle: Räknas lusernpellets då som kraftfoder eller grovfoder? Det är ju ett grovfoder i grunden, men i pelletterad form kan det ju ätas betydligt snabbare. Så :confused:

Fråga 2) Kan man ge lusernhack som enda grovfoder, om det är det som balanserar foderstaten bra? (till föl, i det här fallet)

Sv: Lusern i olika former...

1. Jag skulle räkna det som dels kraft och dels grovfoder. Alltså att man kan ge större mängder per tillfälle iaf! Dessutom om man blöter upp pelletsen så luckras dom ju upp så att det blir som väldigt fint hackat grovfoder... typ...

2. Ja man kan ge lusern hack som enda grovfoder, möjligtvis blandat med halm.

Maxgivan på kraftfoder har egentligen med stärkelse att göra. Så lucern kan du räkna som grovfoder.

1. Var på foderföreläsning för ett tag sedan och tog upp just denna fråga! Föreläsaren ansåg att även pelletsen var grovfoder, själv är jag lite splittrad... Fast jag gillar ju inte pelleterat foder öht... Föreläsaren är förresten grovfoderrådgivare på ett välkänt företag som börjar på K.

2. Ja, det är ju ett grovfoder så varför inte? Blir säkert inte dyrare heller än hö + en massa tillägg...
//marti

Lucern ÄR ett grovfoder rent fysiologiskt sett oavsett vilken form du ger hästen det. Dvs hästens magtarmkanal bearbetar det precis som vilket annat grovfoder som helst, om det är pelleterat eller inte spelar ingen större roll.

Däremot blir hästen naturligtvis inte tillfredsställd rent psykologiskt av lucernpellets. För det går det alldeles för fort att få i sig.

Bubbla skrev:
Lucern ÄR ett grovfoder rent fysiologiskt sett oavsett vilken form du ger hästen det. Dvs hästens magtarmkanal bearbetar det precis som vilket annat grovfoder som helst, om det är pelleterat eller inte spelar ingen större roll.
TACK! det var den informationen jag sökte! (inkluderat infon om stärkelsen också)

Däremot blir hästen naturligtvis inte tillfredsställd rent psykologiskt av lucernpellets. För det går det alldeles för fort att få i sig.
Lilla damen har i det närmaste fri tillgång (när de är inne) på såväl hö (nåja, torrt ensilage om man ska vara petig... :p) som lusernhack, så just DET är ju inget större bekymmer...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Söker kunskap för att ska på en balanserad foderstat till min halvblodsvalack. Han är en stor och häst som har svårt att gå upp i...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Hippo75
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur