Lusern fråga

plumpen

Trådstartare
fodrar nu för första gången med lusern och det så ifs på säcken att man bör blöta upp det men nu undrar jag är det ngn här som inte gör det (jag har pelletsen) och sen så undrar jag sväller den lika mkt som betforn gör?

Sv: Lusern fråga

Om jag fodrar med lusernpellets så slår jag på vatten ca 5-10min före servering, bara så det värsta har svällt av. Men jag har ingen glupsk häst, hon tuggar sin mat väldigt väl. Har en kompis som aldrig blötlägger lusernen så det är nog lite olika.
Om jag inte visste hur glupsk hästen är så hade jag blötlagt för att vara säker på att det inte slutar med en foderstrupsförstoppning!!!

Jag tycker nog den sväller mer än betforn... Tar jag ca 4 liter vatten till 1 liter torr pellets blir det en torr gegga...

Den luzernpellets som jag använder sväller ordentligt! Jag säger som en annan trådsvarare här - ta minst dubbelt så mycket vatten.

Det är bättre att ta sig extra besvär med att blötlägga en stund innan utfodring än att riskera foderstrupsförstoppning!

Min extraskötare blötlade inte lucernpelletsen vilket ledde till att min gamling fick en lång period av kolik (säkert inte bara det men eftersom han drack dåligt under denna perioden så blev det så). Vill starkt rekommendera att manb löter all form av pellets före servering.

Jag blöter den till vissa av hästarna men inte till alla, de får den så som de föredrar.
ett tips som jag fått här på fodersidan är att om man ska blöta den så blanda den med kli, då äter pållarna den mkt hellre!!!

Jag blöter alltid lucernpelletsen. Den sväller mycket mer än betfor, fast det tar ett tag. Vill du att all lucern ska vara uppsvälld vi fodringen måste du antingen blötlägga många timmar innan utfodringen el. använda varmt vatten!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross