luktar jäst

M

mercedez

Om ni öppnar en hösilagebal som ser jättefin ut men förutom god hölukt även luktar en liten stänk av bakjäst (man ser inga jästfläckar). Luktar absolut inte illa men mer som om man luktar på bakjästkuber i affären. Hade ni utfodrat med denna då? Ganska hög torrsubstans i balen, lite över 65%.:confused:

Sv: luktar jäst

Om det inte finns något annat i balen som jord, blöta partier, mögel osv och den inte är varm hade jag fodrat med den. Fast motvilligt.

Ni har inte möjlighet att öppna 'hela' balen och titta lite på hur övriga balen ser ut?

M-oaa

Den är kanonfin och den har inte alls gått varmt eller något sådant. Inget synligt fel alls. Har gått runt balen och stoppat in hela ansiktet och luktat och likaså dragit av flera lager och luktat och försökt känna något men jag tycker bara den luktar gott men med en liten stänkt av jästlukt........

Liknande trådar

Foder & Strö Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång. Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör...
Svar
6
· Visningar
1 262
Senast: animalasia
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 605
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur