Luddigt värre men... Bogvärk? ;)

Tassetass

Trådstartare
Var och kliade, masserade och tryckte på sköthästen idag (den stackarn, som får vara försökskanin ;) ), och han reagerade nåt så fruktansvärt vid vänstra bogen och en bit "in mot buken". Andra sidan var helt lugn, men just på vänster sida var det tvärstopp.

Om det är träningsvärk, vad kan då vara orsaken till att det tar just där? Kan en vurpa i hagen orsaka den typen av smärta?

Jag tror det här är den mest o-informativa och luddigaste tråden jag någonsin skrivit, och givetvis ska jag prata med ägaren för den hästen brukar ALDRIG ens lägga öronen bakåt, men tänkte fråga er ändå. ;)

Sv: Luddigt värre men... Bogvärk? ;)

Hej Tassetass!
Beskriv mer exakt var det gjorde ont. Bakre-övre kanten av skulderbladet och över revbensbågen eller längre ned mot sadelgjordsområdet till? Kan vara ett "blåmärke" i revbensområdet efter tex en knuff eller spark av en snäll kamrat i hagen. Kan också vara en muskelsträckning i någon av de många muskler som finns i området.

mvh
Lejonelle

Det satt mest rakt ovanför frambenet, och det kändes som om det strålade ut mot buken i armbågshöjd. Jag tror också på nåt sorts "blåmärke", men han reagerade även om jag bara la handen mot - tog lääänge innan han blev "varm" på det onda området och började slappna av.

Alltså du menar i den köttiga delen av bogen (tricepsmuskeln)?
Var han öm, varm, mjuk i området eller kall, stum?
mvh
Lejonelle

Han var kall, men inte särskilt stum. Och jo, det blir tricepsmuskeln. Och det var som att det satt både i huden och längre in, vilket gör blåmärksteorin ganska logisk...

Senast ändrad:

Om det känns hårt och som en "kaka" är det troligen vad vi skulle kalla en lårkaka, annars ett blåmärke eller hematom (blödning). Säkert har de haft nåt kul på gång i hagen som orsakat det hela. Håll igång honom försiktigt om det inte gör för ont. Du kan kyla det för att minska svullnad och ömhet.
mvh
Lejonelle

Kändes inte alls som en "kaka", varför jag blev lite fundersam. Tacj för dina svar! Ska prata med ägaren imorgon, höra om hon märkt av det :) Tycker bara sånt här är så intressant! :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går...
Svar
5
· Visningar
8 473
Senast: nyttnick
·
Kropp & Själ Lite bakgrundsinfo: Under 2007 började jag få en fruktansvärd smärta i käken, mest koncentrerad till vänster sida. Efter mycket om och...
2
Svar
32
· Visningar
6 442
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 256
Senast: sweet_extraa
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka