Lucern hackat eller pellets, vad är bäst?

engill

Trådstartare
Hej!
Har en islandshäst på åtta år som jag tycker börjar bli lite åt det tunnare hållet. Nu är det kanske ingen panik eftersom de snart går ut på bete men skulle ändå önska att han var lite rundare.

Han har tidigare fått lucern hack ca 2 liter om dagen (som komplement), 1 liter torr kli, 1/4 liter havre, ½ liter uppblött betfor och ca 15 kg hösilage per dag (analyserat men har inte analysen i huvudet).

Min fråga är nu vad jag kan ge mer? Linfröolja, b-vitamin och probimin får han också varje dag. Är det bättre att ge lucern i pelletsform (uppblött?)?
Problemet är att han börjar rata hösilaget lite när han får så mycket annat gott ..

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Lucern hackat eller pellets, vad är bäst?

Hur mycket mer energi och protein får han av beräknat behov?

Får han tillräckligt med Selen och E-vitamin?
 
Sv: Lucern hackat eller pellets, vad är bäst?

Om en islandshäst inte håller hull med den mängden ensilage så måste det finnas en anledning.
Dåliga värden/ kvalité på grovfodret.
Äter han verkligen upp detta eller är det någon annan häst som äter upp merparten.
Tandproblem.
Rids mycket hårt?
mask?
Min häst gick ned i vikt av lucernhack pga av foderinpackningar.
lucernhack är grovt och kan sätta sig mellan tänderna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 549
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 610
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp