Lucern hack vs lucern pellets och ... vann

Shaggy

Trådstartare
Så var det bara att inse att hästen är konstigare än dom flesta andra. Har läst här om att många hästar tröttnar på att plocka i sig lucern hackad strå efter ett tag.
Pga att lucern hackad har varit slut (i affären) så har jag fått ge henne lucern pellets några dagar nu. Hon har fått uppblötta pellets på kvällen och hack till frukost. Varje kväll har hon tittat på maten och sen blängt på mig och sagt ungefär hur kan du ge mig nåt så här äckligt, men okej jag äter väl då. I morse fick hon sin normala ranson med hackad och bara kastade sig över den :d slurp sa det och så var det borta. Får se vad damen säger ikväll när det vankas god mat på kvällen också :cool:.
Är det fler som har hästar som inte äter pellets men glatt tuggar i sig hacken?
 
Jag har aldrig provat Lucern pellets, men min pålla får 2 kg Lucern hack, 1 kg på morgonen och 1 kg till kvällen. Hon käkar upp allt. Det lite lustiga är att hon börjar inte äta förräns man hällt betfor över alltihopa :confused: men sedan mumsar hon i sig allt.
 
Jag provade aldrig hack på min pålle, utan han fick pellets. Ibland kunde det gå ett par dagar utan att han ville ha den, sen mumsade han i sig allt i två vekor. :confused: Kom senare fram till att han tyckte att lucern med melass i var gott, men utan melass fick det vara!
 
Min häst gillar definitivt inte lucernpelletsen.
Hacket däremot kastar hon sig över.
 
Min häst vill inte gärna äta nått av dom.
Och när hon har ätit nått av dom så blir hon jätte dålig i magen(även vid långsam invänjning).
 
Min ena häst är tvärt emot de flesta andra. När hon fått den hackade så har hon ätit lite och sen tittat på mig som om "måste jag äta det här", men det har gått ner. Men pelletsen slukar hon utan problem den är så god så och man blir så fin runt sin vita fina mule !
 
Min bara älskar sitt lucernhack, det går ner före kraftfoder och allt.
Hänger in en hink om dagen med ca 1.5 kg i och det går ner fort. :)
 
pellettsen gick bra ett tag sen tröttna hon. de hackade äter hon utan knussel. ett litet tag till iaf får vi hoppas :crazy:
 
Min häst äter iofs allt jag ger honom... Pelletsen gick jättebra, men hacket var suveränt tyckte han!!! Varenda liten bit skulle ner före allt annat!! Nu får han det inte längre, stackarn...
 
Min häst äter hellre det hackade än pelletsen, ja hackat strå vinner faktiskt över det mesta i foderväg (förutom betfor som hon älskar men inte tål...).
 
Till alla
Kul att det verkar vara så många hästar som kastar sig över hacken. Eftersom jag läste här om att många hästar tröttnade på hacken och dessutom har problem med att få tag i hacken eftersom "vi vill inte ta hem nåt mer för det säljer så dåligt" så trodde jag att det var väldigt vanligt att hästarna tröttnade på hacken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 490
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 435
Foder & Strö Hej! Har en islandshäst på åtta år som jag tycker börjar bli lite åt det tunnare hållet. Nu är det kanske ingen panik eftersom de snart...
Svar
2
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp