Löshoppning.

G

Grevinnan

Imorgon ska vi åka och löshoppa våra två treåringar för första gången.
Vad har man på dom???
Grimma, träns???
Annat man bör tänka på???

Sv: Löshoppning.

Grimma eller träns tycker inte jag spelar nån större roll egentligen. Har grimma när jag löshoppar eftersom jag inte vill löshoppa i träns ifall han skulle lyckas fastna nånstans, ridhusväggarna i lilla ridhuset är ganska låga.
I övrigt har jag bara senskydd på när vi löshoppar :)

Grimma el. träns...när jag löshoppat inför 3års-test el. så så har jag haft träns på i och med att de är de dom visas i.
Senskydd.

I övrigt, så ta de lugnt, ingen höjdhoppning, mycket beröm, tänk på att inte hoppa för många varv,.....helt enkelt ..sund förnuft!

Har själv alltid bara grimma o inga benskydd,vill att de ska känna hur det känns om dom skulle stöta i mvh R

Vi löshoppar alla i träns eftersom de ändå ska vänja sig vid bett i munnen. Dock utan tyglar (ev väl uppsnurrade). Har nästan alltid benskydd fram även om de är oskodda. Det är lätt hänt att de får överben/smärre senskador om de fumlar och slår i, de känner ändå såpass att de lyfter på benen trots skydd.

Annars är det bara att ha med en kunning hästmänniska som hjälp och vara NOGA med avstånden. Bästa sättet att förstöra en unghästs (ringa) hinderförtroende är att löshoppa på fel avstånd!

jaaa...vi ska inte göra det själva utan det är "riktigt" folk där.
Om man löshoppar dom i träns som jag antar att man gör på treårstestet, vad håller man dom i då????

Man har ett tunt rep som man kan trä genom bettringen som man lätt drar loss när man släpper dem mot hindret. Oftast behöver man ju inte leda dem så mkt när de väl är i "fållan" då man driver dem med pisk. Smart är annars att ha tyglar med snabbknäppe när du leder hästen in osv. så du lätt kan haka loss den. Dock inte när du löshoppar som sagt, då är det bättre med ett snöre eller något.

Nepps, fick honom ju våren då han var tre och då var han inte hanterad så mycket...tyvärr,men när nästa monster kommer så ska jag försöka dra in 3års där.

Du ska visa Epus väl?!?

Då får vi hålla tummarna med andra ord :banana: :bump:
Har föresten i stort sett bokat ett ofött föl...fast de föds i år :crazy: :D ...helsyskon till Barre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama