Löshoppning utan bjudning?

Madde_padde

Trådstartare
Löshoppad emin häst häromdan! Han bjude rdock ingeting visst hoppar han men stravar fram hoppar skrittar nästan emellan och tar något travsteg och hoppar... de gör han varesig de är 30 eller 110 :confused: Varför? han har öronen spetade frammåt hela tiden och verkar juh i vart fall gilla de... Har 5 meter i mellan! vad göra?

Sv: Löshoppning utan bjudning?

berätta lite mer om hästen, annars är det svårt att säga något om problemet.

ålder? storlek? utbildningsgrad? är den löshoppad något innan etc etc etc.

kan ju vara vad som helst. osäkerhet, den har ont, eller så tycker den helt enkelt inte om det.. såna hästar finns ju också. men det är som sagt rätt svårt att avgöra med så lite information.

En 5 åring, ny import eller ja sommaren så vet inte ritkgit alls va han gjort innan men antar att han inte hoppat någe alls.
Upsuttet hoppar han ALLT!
165 lettiskt halvblod.
Tycker att om han hade ont skulle han inte bjuda när ja sitter på?!
Kan de va så att han helt enkelt inte gillar de?!

5 meter emellan så förstår jag att han inte galloperar det blir alldeles för trångt.

Tar han drivningen när då friver på från sidan?

håller med Choklad, en så stor häst behöver mer utrymme. även om du låter honom komma in trav behöver han längre avstånd.
7-7.5 meter är väl "standard" sen får man laborera efter hästens galopp och förutsättningarna.

om han inte är löshoppad innan så kanske han helt enkelt inte förstår vad som förväntas av honom? har du börjat långsamt, även om han hoppar uppsuttet skulle jag inte sätta upp kryss och oxer meddetsamma för en "grön" häst i löshoppningssammanhang. låt honom galoppera över bommar på marken i en löshoppningsring till att börja med, när det flyter och han förstår hur det funkar, och du känner att du kan driva honom korrekt (driv bakom hästen etc) så lägg upp ett litet kryss och jobba därifrån...

sorry inte 5 meter 7 meter så klart :p förvirrat...började me en 5½ a men funderad elite inna ja började å ändra till en 7a...

Han tar drivningen lite knappt från sidan om ja har spö där

har bara löshoppat han lite..grejen nu va r at tja e så feg å ville se att han tog sig över oxrar innan ja pröva de från ryggen :p
Förra hästen travaren min hade förmågan att alltid landa i bakbommen....:crazy:
Men men ska börja om me låga hinder =)

Jag tycker överhuvudtaget att det inte finns så mycket anledning att löshoppa en vuxen eller i af en inhoppad häst (som dessutom hoppar allt upsuttet) utan att det är till för unghästar som ska hitta sin bjudning på hinder, vilket kan ta några gånger så det behöver ju inte betyda att dom tycker att det är tråkigt att hoppa för att dom inte bjuder första gången.

Men som din häst t.ex är ju van att ha en ryttares skänkel omliggandes med tryck, eller i af att den är där, så om du gör det några gånger till hittar den säkert bjudning men det känns som att det inte ger verken dig eller din häst speciellt mycket, men det är min åsikt det.

själv tycker jag tvärtom :) att löshoppning är bra både för att det är roligt, omväxling från annat jobb, lär hästarna tänka och lösa "problem" själva, ger självförtroende och är kanon att se och förbättra sin hästs teknik!

Varför löshoppa om hästen inte bjuder? Du säger ju att den hoppar allt med ryttare, så löshoppning är väl inget nödvändigt??!

själv tycker jag tvärtom :) att löshoppning är bra både för att det är roligt, omväxling från annat jobb, lär hästarna tänka och lösa "problem" själva, ger självförtroende och är kanon att se och förbättra sin hästs teknik!

om hästen har bjudning i löshoppning så är det ok att löshoppa en inhoppad häst, men annars ser jag inte anledning till det.

Jag tycker överhuvudtaget att det inte finns så mycket anledning att löshoppa en vuxen eller i af en inhoppad häst (som dessutom hoppar allt upsuttet) utan att det är till för unghästar som ska hitta sin bjudning på hinder, vilket kan ta några gånger så det behöver ju inte betyda att dom tycker att det är tråkigt att hoppa för att dom inte bjuder första gången.

Men som din häst t.ex är ju van att ha en ryttares skänkel omliggandes med tryck, eller i af att den är där, så om du gör det några gånger till hittar den säkert bjudning men det känns som att det inte ger verken dig eller din häst speciellt mycket, men det är min åsikt det.

Hmm jo vuxen å inhoppad skulle ja inte kalla han men visst är han hoppad...dock bara i trav då han har lite svårt att ta galloppen eller bryter av för han inteh ar hundrakoll innan

ser de oxå som en omväxlande grej för hästen att göra..plus att de borde bygga på hans självförtroende..

Varför löshoppa om hästen inte bjuder? Du säger ju att den hoppar allt med ryttare, så löshoppning är väl inget nödvändigt??!

För att jag är en fegis och ville se att han tar oxrarna som sagt.... Har hoppat han max 10 ggr men han stannar inte

Är du helt själv när du löshoppar eller har du hjälp av någon?

Är alldrig själv. vi är alltid flera och ja tar hjälp..inte av proffs men dock folk som är erfarna!

Sätt upp en försökskanin på ryggen istället för att löshoppa eftersom han ändå inte verkar gilla det, jag skulle kunna ställa upp som frivillig, men bor nog för långt bort :p

haha jo men har som sagt inte så mycke folk häromkring som gillar att hopppa..har bara bott här 1.5 år och känner mest studenter å intem ycke hästfolk! Å dom ja känner skogsluffsar mest...Så d ehade vart kanon att ha dig i närheten :p

kan ju handla om något så enkelt som att pållen inte förstått vitsen med det än, men det hindrar ju inte att man inte kan "lära den".
har löshoppat en del äldre hästar som inte fattat nåt dom första gångerna men sen börjar dom tycka det är kul rätt vad det är! men det tar oftsat ett par gånger, men tar man det lugnt brukar dom flesta ju gilla det.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka