Löshoppning "grön" häst.

fnykis

Trådstartare
Vågar knappt lägga ut denna tråden då jag blir totalsågad när jag ber om tips här inne på buke..

Är medryttare på ett 5-årigt sto. Vi har börjat löshoppa och hon har verkligen kommit på hur kul det är! Ska måla bommarna som idag är naturfärgade. Finns det någon speciell färg som hästar ofta tittar lite extra på? Något som är bra att öva på så det inte blir väldigt skrämmande på en tävlingsbana sedan?

Vågar knappt lägga ut denna tråden då jag blir totalsågad när jag ber om tips här inne på buke..

Är medryttare på ett 5-årigt sto. Vi har börjat löshoppa och hon har verkligen kommit på hur kul det är! Ska måla bommarna som idag är naturfärgade. Finns det någon speciell färg som hästar ofta tittar lite extra på? Något som är bra att öva på så det inte blir väldigt skrämmande på en tävlingsbana sedan?

Rent generellt tror jag det mest är udda mönster som jag tycker hästar stoppar mer på än själva bomfärgerna om man kollar på vad hästar stoppar på för hinder.

Sen med tiden när den är rutinerad nog kan man tex göra titthinder:lägga mattor under eller placera "udda" prylar invid

Det kan ju vara lite olika från häst till häst vad dom reagerar på. En del tycker ingenting är läskigt och andra är superfjantiga med allt. Jag visste t ex inte att min häst tyckte att svarta bommar med gröna ränder på var livsfarliga men det vet jag nu. ;)

Vissa drar fram det läskigaste de kan hitta när de ska hoppa in unghästar, för "då är ändå allt läskigt, så är man klar med det sen". Tror inte det finns så mycket rätt och fel sålänge hindren inte skadar hästen.

Många hästar jag vet stannar på vitt, gult, grindar och murar. Och mattor.

Måla några bommar i vanliga färger som rött/vitt, blå/vitt och några i "tittfärger". Mina hästar är generellt inte så tittiga men har hajat till någon gång på tex bommar som var 4 färgade med tex gult och rött och lila..

Vita saker, bommar, sockerbitar och grindar/plank.
Sen har vi (helt ovetenskapligt) kommit fram till att trafikskyltblå saker hajar dom flesta till på, även mer rutinerade hästar.

Helvitt och helsvart är jättesvårt för hästarna! Skulle inte rekommendera att enbart ha helsvart eller helvitt hinder då det gör det väldigt svårt att bedöma höjd/bredd/avhoppning för en unghäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA