K

Kerplunk

Jag har börjat fundera på att låta mitt halvblod gå på lösdrift.
Tror ni det är en bra idé?
Innan hon fyttade gick hon ute från 6-22 och på kvällen var hon alltid sugen på att komma in, men det berodde väl mest på att hon visste att mat väntade där inne!
Nu är hon ute högst 8 timmar och det känns väldigt snålt, har redan märkt att hon är väldigt rastlös.
Jag har ingen erfarenhet av lösdrift, men vill att hon ska få vara ute så mycket som möjligt.

Finns det hästar som är för "klena" för att gå ute dygnet runt, året runt?

Ni med erfarenheter, hjälp mej! Vill ha massa synpunkter, tips och råd.

Sv: Lösdrift

Mina har gått på lösdrift sedam 2000. Jag stallar ALDRIG in mina igen.
Min märr är frusen av sig, men hon får gå med täcken och sen har de ju fri tillgång på grovfoder, så det är inga problem alls.
Jag tror absolut att det är en bra idé! Lycka till!

Jag anser att den bästa hästhållningen är lösdrift (om det är en bra sådan).

Om det finns hästar som är för klena för det kan jag inte svara på men från början gick ju alla hästar på "lösdrift". Visserligen har vi människor lagt oss i en hel del så det kan säkert finnas de som inte klarar av det?? (fast de är nog väääldigt sällsynta).

Låt hästen sätta en ordentlig päls om du vill slippa täcke, eller låt den gå med täcke. Se också till att det finns ett bra väderskydd som hästarna använder (naturligt eller där de kan gå in).

Enda negativa jag har att säga om lösdrift är att när jag lämnade bort min kuse i ca 1 o 1/2 månad i våras fodrades inte hästarna individuellt och tydligen lades inte tillräckligt med mat ut för min som är jätteranglåg gick ner jättemycket snabbt :eek: (det var en paniklösning pga olika skäl att han var där men jag tog honom därifrån)
så hitta gärna ett ställe som du blivit rekomenderad eller se till att du har möjlighet att vara där ofta (men det förstod jag nästan att du hade...)

Här kommer några bilder från lösdriften som min kuse går i nu. Min är islandshäst men det är blandade raser...

lsdriften069.jpg

lsdriften011.jpg

Har mina på lösdrift och för 3 veckor sen fick jag hem en ny häst och hon fick stå en natt i box och sen släpptes hon i lösdriften.

Det har fungerat bra hittills, bara en morgon som hon var lite huttrig, men samma morgon var de andra hästarna också det.

Om man har möjlighet så ska man ju släppa dem på lösdriften direkt efter betet och se till så de har lite överkottsfett som håller dem varma.

Det går åt mer mat åt hästar på lösdrift, de rör sig mer och är friskare och gladare tycker jag.

Trodde mitt fullblod skulle få problem med att gå på lösdrift, men sen jag slutade med täcke på henne på vintern så har hon äntligen fått riktig päls som håller henne fri från insekter på sommaren och håller henne varm på sommaren!

Jag hade gärna haft mina på lösdrift om jag inte vore så daltig av mig :o
Meningen var att de skulle gå ute i en väldigt fin lösdrift men de vägrade söka skydd och stod ute i ur och skur och skakade av allt regn..stod inte ut med att se det..
Man skulle ha en liten lampa som sattes igång när det är som mörkast :idea:
Hade jag haft det hade jag inte tvekat :bow:

Tack för alla bra svar och härliga bilder!

Hon har gått ute 6-22 med stort vindskydd och då har hon alltid gått in om det blivit för läskigt väder. Så..i princip är hon ju nästan lösdriftshäst redan.
Och om man tänker på kylan så var hennes stall lika kallt inne som ute, så det tror jag inte blir nåt problem heller.

Jag ska nog göra ett försök!

Jag tror inte det är så många hästar som INTE passar till lösdrift.
Redigt med grovfoder, täcke på vid extrema väder,(som nu tex. underkylt regn är inget att leka med)

Det finns nästan alla fördelar.
Frisk luft, bra andning, "pumpen" via hovarna fungerar, stelhet motverkas, frustration minskar, ja listan kan göras hur lång som helst.

GLADARE hästar är också en "bieffekt".
Hästen får leva som den är skapad för, nämnligen att vara ute, och röra sig många timmar per dygn eftersom de är betesdjur.

Prova och se! :banana:

Har gjort i ordning lösdrift till min lill-kille eftersom han ska vila hela vintern (pga skada), och tagit hem en annan konvalecent som kompis åt honom. Han stormtrivs! Har låtit honom sätta ordentligt med päls och har ju bra täcken om det skulle behövas, och han vill nog helst gå där resten av livet. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av lösdrift, men i ett sådant hä fall var det perfekt då jag, eftersom han inte ska ridas, vill at han är ute så mycket som möjligt.

Ullis

Jag förespråkar också lösdrift. Min åsikt är att alla raser kan vara ute 24/7 - men vissa kanske behöver täcke.

Jag har min 3-åriga halvblodsval. ute nu och han har schysst päls, det är bara de långa benen som skiljer honom från ponnyerna snart ;) Men härom natten då det sjönk ner till 6 minus från att vara runt 6 plus så la jag på honom ett täcke, troligtvis mest för min egen skull...

Som de andra sagt- hästar mäste få i sig mer energi för att hålla värmen näe de går på lösdrift, tänk på det.En väl utfodrad häst fryser inte. Förutsatt att man inte slämger ut den på premiär mitt i vintern. En ströad ligghall är det lag på att djur på lösdrift måste ha.

Okej, hon kommer ha fri tillgång till hösilage. Sen vet jag inte än hur dom brukar göra med kraftfoder.
Som det är nu så äter hon i princip inget kraftfoder alls eftersom hon inte rids så mycket. Och då har hon gått ute 6-22.
Kanske ska jag börja ge mer kraftfoder nu när hon ska gå ute?

Fin och stor ligghall finns, så det känns jätteskönt.

Helt förvirrad och ny på dethär med lösdrift! :crazy: :D

Nu har hon ju alltid gått ute 6-22 året om. Och då haft täcke på sej när det är kallt. Och inne i stallet har vi haft lika kallt som ute.
Så..jag tror det funkar bra att göra på samma sätt. Blir ju ingen större skillnad före henne.

Min mamma har ett halvblod som när hon kom var en såndär häst som varit täckad jämt och ständigt. Hur som helst, nu går denna häst ute dygnet runt (utan när vädret är väldigt blött flera dar i rad, då kommer dem in en natt, och sen ut igen). Funkar kanon. Nu går hon oftast "naken" och ser jättepigg och frisk ut. Pälsen har blivit fin också:)

Så ett halvblod klarar det utmärkt enligt min erfarenhet, precis som de flesta hästar:)

Skulle gärna ha min på lösdrift, men han är 22 år nu o e så van o va inne på natten. Däremot går våra hästar ute jättelänge så det känns ju bra i alla fall. :rofl:

Tack, jag känner mej mycket lugnare nu! Hade ingen erfarenhet alls tidigare av lösdrift. Trodde att det var väl mest för isisar och unghästar.
Men jag tror att detta blir väldigt bra! :)

Jag är nyfiken på att ha min häst på lösdrift men jag undrar vad det är för krav som man måste följa som ex stl på lösdriftskjul, stl på hage mm.
Många säger att hästarna ska ha full/fri tillgång på grovfoder ex. hösilage men hur blir dem i hullet då?? blir dem inte väldigt tjocka?? äter dem hela tiden?? En i stallet sa nämligen att när hästarna vant sig vid fri tillgång på grovfoder äter dem bara då och då... kan de vara så??

Tessan skrev:
Jag är nyfiken på att ha min häst på lösdrift men jag undrar vad det är för krav som man måste följa som ex stl på lösdriftskjul, stl på hage mm.
Många säger att hästarna ska ha full/fri tillgång på grovfoder ex. hösilage men hur blir dem i hullet då?? blir dem inte väldigt tjocka?? äter dem hela tiden?? En i stallet sa nämligen att när hästarna vant sig vid fri tillgång på grovfoder äter dem bara då och då... kan de vara så??
När hästarna lärt sig att det alltid finns foder kvar, vräker de inte längre i sig. Det har alltid funkat bra för mig, jag har haft 5 olika hästar på lösdrift. Jag har inget kraftfoder på mina och runda blir de bara när de inte rids.
Mina äter inte hela tiden.

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama