et_flickan

Trådstartare
Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min ska kunna gå in och ut som den vill både på vintern och sommarn.

Nu är det så att jag har folk omkring mig som tycker att jag inte tänker på min hästs bästa. Hon kommer frysa och må dåligt.

Jag äger ett Engelskt fullblod. Inte den bästa rasen kanske att ha på lösdrift på vintern. Men jag förstår inte varför det skulle vara ett problem heller. Om man har en ordentlig isolerad och rymlig lösdrift, varför skulle hon må dåligt av det?

Kommer självklart bygga en eller två boxar också (jag och min pojkvän ska köpa hus till våren) ifall det händer någonting med hästarna och dom måste stå inne.

Tycker ni också att jag är dum i huvudet som vill ha ett fullblod på lösdrift?

Hon är ingen fryslort. Klarar -25 utan täcke men är känsligare om det regnar eller snöar. Hon är desutom lite av en hosthäst. Har perioder när hon hostar lite mer än vanligt.

Sv: Lösdrift

Gör det om du vill, det går ju alltid att slänga på ett täcke även fast hon går på lösdrift om hon säger att hon fryser:) Funkar hästen på lösdrift är det väldigt bra och inget du ska behöva försvara.

Min ena är 50% fullblod (resterande arab & några procent varmblodig travare) & han går på lösdrift, det är för hans skull jag öht har lösdrift då han gärna vandrar i box.
Jag löser det genom att ge dem mkt mat så han kan äta obegränsat, ha täcke på honom samt ge honom extra kraftfoder. Han trivs som fisken i vattnet!

Isolerad lösdrift kan man väl ha fast det ska inte vara för stor skillnad mellan innevärne & utevärme för det är värre för hästar med kraftiga skillnader än att de vänjer sig.
Min lösdrift är inte isolerad men jag har permanentbädd & det gör den lite varmare underifrån.

Hej!
Jag har ett engelskt fullblod också, en valack f. 1998. Han har gått på lösdrift i tre år nu och det är det bästa för honom, vågar jag påstå. Regnar, snöar det eller blåser kallt har han täcke. Han älskar att vara ute.
Lycka till!

Min ena är ganska frusen av sig och klipps dessutom delvis, men hon går på lösdrift utan problem! Hon har täcke, fri tillgång på mat och klipps inte över rygg, kors och mage. Jag ser till att hon inte blir nerkyld, dvs bra täcken, och tar faktiskt in om det blåser kraftigt eftersom hon då står och spänner sig.

Enligt mig är det hästens bästa med en lösdrift.
Hästarna har alltid i alla tider klarat sig ute året runt dygnet runt.
Så varför inte i dagsläget?
Har man en häst som alltid stått uppstallad behöver man ju såklart vänja den vid att vara ute i små doser i taget.

Min familjs hästar går ute, jämt.
Många utav av dem är även födda på lösdriften, och vi har haft arab på den en vinter.

Sen är ju hästar individer, vissa fryser mer än andra, och det får man ju ta efter hand när det dyker upp.

Men nej, tror nog inte din häst mår dåligt av lösdrift, är nog få hästar som gör.
Har aldrig hänt de 15-16 åren min familj har haft det, vad jag vet.
Sen är tillgång till mat A-O, helst hela tiden.

Vi täckar endast våra hästar när de har jobbat hårt och är svettiga, eller någon annan anledning.
Är det kallt/snöar/regnar etc klarar dem sig iaf.
Har både en tvåväggars utedrift som är halmad vid stallingången och en foderhäck med tak och mindre väggar, och det funkar alldeles utmärkt!

Senast ändrad:

Nej jag tycker att om du anser att hästen klarar det så mår den säkert jättebra av det. Mina hästar mår så mycket bättre när de får gå på lösdrift istället för installade.

Enda hästen som jag vet om som inte klarar att gå ute dygnet runt är faktiskt en fjording, han är en riktig fryslort pga dålig blodcirkulation. Så man kan inte bara gå på rasen heller :)

Svarar alla.

Jag tänker vänja in henne vid lösdriften på sommaren. Då hinner hon sätta en rejäl vinterpäls (hon får dom där långa löjliga håren, inte den där täta pälsen) och bli van att inte få gå in i stallet.

Skönt att höra att andra har fullblod på lösdrift. Jag behöver inte känna mig elak, jag vet att min häst kommer att klara det.

Fri tillgång på mat kommer dom ha, samt kraftfoder och täcken vid behov. Har ett par bra täcken att välja mellan i stallet. Den andra märren behöver inte täcke, hon är en märr gjord av stål tror jag.

Jag tror det kommer gå bra och att min häst kommer trivas som händer i vissa handskar. Hon är en häst som är rätt speciell av sig och som jag tror inte trivs i box.

Du är INTE dum utan tvärtom klok som tänker på din hästs bästa - hästen är skapt för och mår bäst av ett liv i rörelse och "fria vidder"..... Vi har också ett fullblod på lösdrift, han mår som en prins! Får en tät, tät päls i takt med kylan och väljer, precis som de flesta hästar, att stå ute även i dåligt väder. Går in ibland när han själv eller kompisarna har lust (vi har fri tillgång till hö och vatten både ute och inne i ligghallen). Lösdrift är oöverträffat om du frågar mig! Det gäller att omge sig med rätt (läs: hästkunniga) människor. De andra får du försöka strunta i.... Hästarna visar oss ofta vägen om vi bara stannar upp och lyssnar på dem!

Har mina fullblodssto på lösdrift helt utan problem, täcke vid behov.
Har blivit trevligare och lugnare (ett av dom kom direkt från banan) sedan de kom på lösdrift.

jag har alla mina hästar på lösdrift, shettisar, araben o trevaren. Igår när vi hade busväder tänkte jag låta araben o travaren stå inne, men dom levde bus i boxarna så det var bara till o släppa ut dom igen, då blev dom nöjda. Mina älskar att gå ute

Har ett Engelskt fullblodssto jag med. Hon fick föl i mars 2008 och jag ville att lille kotte skulle växa upp på lösdrift med jämnåriga lekkamrater och med sin mamma tills dags för avvänjning. Tveksam var jag dock hur mammahäst skulle klara lösdrift då hon på riktigt är av den frusna sorten, hon försöker gömma sig själv under sig själv ;) vid skitväder. Även en sommardag vid ihållande regn. Gick dock strålande, hon gick med sin son ute dygnet runt fram tills julen -08 då jag vande av och stallade upp henne. Inte en dag hade hon täcke. Fri tillgång på grovfoder och en inbjudande välhalmad ligghall dit hon klok som en bok tog ungarna med sig för att vila och torka upp vid skitväder. Såg inte att hon frös en enda gång!

Fritt med grovfoder och en ligghall med rätt läge (där dom har koll på läget, alla faror som lurar;)) som inbjuder till torka och vila så är jag övertygad om att ditt sto kommer trivas ypperligt!:)
(Trots att hon är ett fullblod;))

Senast ändrad:

Hm mitt engelska fullblod och halvblodet går på lösdrift och vi har även ett gäng araber och andra raser med som också numera går på lösdrift.

När folk påstår att de fryser så kan man ju fundera på varför...
De flesta som jag vet om som säger att deras hästar aldrig skulle kunna gå på lösdrift har 100g täcken på sig redan i Augusti/September och då får ju inte hästen en chans att sätta en ordentlig päls.
Mitt fullblod har nästan lika mycket päls nu som min islänning har och hästarna får bara täcke på sig om det är ihållande spöregn/snöstorm.

Jag tror inte du behöver bygga en isolerad ligghall för oss räcker det alldeles utmärkt att det bara är väggar och tak så de kommer undan det blöta och snålblåst. Dessutom så står våra hästar i stort sett bara i ligghallen på sommaren när det är som varmast...Så hästarna tänker uppenbarligen inte som vi :)

Att ha en sjukbox är det ju lag på så det är väl bra att bygga en eller två såna är ju bra :)

Stallägaren jag har mina hästar hos fick ett fullblod billigt för några år sedan. Den var utdömd pga bronkit.

Hon tog den i alla fall och slängde ut den på lösdrift och hästen har inte hostat sedan dess. Tror det är 6 år sedan!

Den får precis som du säger, ett täcke på sig när det är nederbörd men så fort det är enbart kallt så klarar han sig lika bra som ponnyerna!

Dom har fri tillgång på halm i den stora liggladan (ej iolerad på något sätt och ena långsidan på ladan är helt öppen, det ger ändå vindskydd). Mat får dom 3 gånger om dagen.

Den hästen blir nipprig om den står inne längre än en timme i stallet men äter inget kraftfoder alls :D

Däremot, det fullblodet jag själv ägde för herrans massa år sedan, hade aldrig klarat att gå på lösdrift. Så man får ju se till sin häst. Som du beskriver din häst ser jag inget problem till varför den inte skulle kunna gå på lösdrift. Är det skitväder så får man väl slänga på ett täcke :)

Senast ändrad:

vi har lösdrift till våra hästar och då är det allt från shettis, kallblod och varmblod
mitt kallblod klara sig jättebra utan täcke mm då han sätter mammutpäls.
varmblodet har täcken på sig då han är i travträning samma med kompisens varmblod,
de funkar jättebra men får dock tänka på att täcka dem så att de inte fryser.
vi har även hosthäst i hagen som nästan slutat hosta helt efter det att han kom hit.

Jag hade mitt fullblof på lösdrift utan problem :) hon stod inne vid regn och snöstorm, men annars var hon alltid ute :) Hade varmt täcke på vintern. Hon var aldrig så harmonisk som när hon gick ute dygnet runt.

Har man en bra ligghall så har hästen det precis lika "bra" som på box. Min mådde mycket bättre på lösdrift som sagt. Fullblod har ju ofta ett stort rörelsebehov dessutom.

Förstår inte skillanden mellan lösdrift och kallstall? Vill hästen gå in så gör den ju det.

Senast ändrad:

Hejsan, jag har också stoppa ut mina hästar på lösdrift. En arab och en korsningsponny, ingen av dom är speciellt frusen utav sig. Stoppar täcke vid behov. Korsningsponnyn var väldigt stressig att ha i box, stod mest och trampade och sparkade, var även agressiv om man gick förbi boxen, eller om man skulle in i hagen för att hämta in han. Nu är han helt annorlunda betydligt lugnar blivit social, är gärna med och mockar hagen och sånt. Vilket han tidigare aldrig skulle kunna tänka sig. Så jag är väldigt positiv till de, fast jag kan i bland tycka lite synd om dom när de är kallare och snöar mycket. Men dom har ju en fin halmad ligghall om vädret bekommer dom. De jag kan sakna är ett uppvärmt stall att ta in och pyssla med dom.

Har nyss flyttat till ett hus där de fanns färdig hage och en del av bodan var perfekt för lösdrift:) Men har dock kvar att bygga klart två sjukboxar, så har man tur kanske man kan flirta med killen så man får värme dit:)

/norrland

Har träffat ett antal fullblod som nog hade mått väldigt mycket bättre på lösdrift än i box. De har alla haft lite för hög energinivå för att klara att bara stå och sova i en box större delen av dygnet och därför dragits med diverse ovanor, främst vävning. Har själv väldigt svårt att föreställa mig någon häst som inte skulle må bra av att gå på en (välordnad!) lösdrift. Planerar själv att bygga en så snart vi får köpt vår drömgård!

Nu är det så att jag har folk omkring mig som tycker att jag inte tänker på min hästs bästa. Hon kommer frysa och må dåligt.

Låter snarare mer som ett människo-tänk. Vi fryser, vi vill bädda ner oss i varm gosig säng osv. Vi glömmer lätt att hästar inte är människor.

Jag har många gånger fått höra att det är omodernt att ha lösdrift, hästar ute dygnet runt på sommarbetet osv men tycker att det snarare borde vara omodernt att hålla en häst inne i en liten box ca 18 timmar om dygnet.

Tycker att du har ett bra tänk och det kommer säkert funka jättebra med lösdrift:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 855
Senast: super
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama