Lösdrift+foder??

P

Pello

Hej! Jag har ett varmblod på foder sen nyligen, han står som lösdrift häst vilket jag inte alls är van vid. Just nu fodras han en gång om dagen men jag funderar på om det är för lite och om jag borde lägga till något till hans foder.
Just nu får han:

ca 5 kg hö
1 kg kraft
4-5 dl betfor

utöver det får han betet i hagen. Han har dessutom börjat snora en del, vitlök en bra lösning??

Tacksam för svar!!!

Sv: Lösdrift+foder??

Ojdå :p

Jag måste skämma bort min tjej jag, hihii

Jag har ett 5årigt vbltro (Travare) som jag rider 5dgr i veckan ungefär.
Hon går på lösdrift just nu oxå :) Sen två månader tillbaka, annars alltid stått i stall.

Hon får två ggr/dag av mej i kraft alltså sedan har dom fri tillgång på hösilage samt det lilla gräs som finns kvar, vilket är inte såå mycket.

Hon får dessutom 3kg kornkross (Som jag vägt)
Betfor (Vet inte riktigt hur mycket)
Linklipellets (Linfrö, vetekli samt kalk) 4dl/dag
Rapsolja
samt B-vitamin

Det får min tös nu och som hon i gått på väldigt länge, sen i mars är det dax att utöka eftersom min är dräktig och då kommer jag lägga till lusenhack lr hestekraft, har ej bestämt mej där :p

Lycka till!
Ps, har funderat på vitlök till min dam, men eftersom många snackar om canser framkallning osv så vågar jag inte :crazy: Men jag gav min förra häst det utan problem dock, men henne hade jag på foder.

Jag tycker det låter konstigt att han får mat bara en gång om dagen :crazy: Kraftfodret är väl ok om han får en gång om dagen men högivan ska delas upp på Minst två tillfällen samt att jag tycker högivan är för låg, iallfall om han ska gå ute dygnet runt.

Förkylningen kan ju komma av sig att det börjar blir kallt och det blir lite omställning. Är han dessutom inte van att gå ute på lösdrift så blir det ju genast en stor omställning.

Hästen måste äta för att hålla sig varm. Din grovfodergiva låter alldeles för låg och bör dessutom fördelas över flera tillfällen.
Personligen anser jag att lösdriftshästar bör ha i det närmaste fri tillgång på grovfoder.
Som ett riktmärke kan jag berätta att mitt förra halvblod på 650 kg dunkade i sig ca 25 kg hösilage per dygn (ts 51).
Nu har vi ett hösilage på ca 64% ts och då äter min "lånemage" (väger ca 600 kg) ca 15-18 kg/dygn.
Hur mycket väger din häst?
Hästen behöver minst 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt så du bör satsa på minst 1,2 kg hö per 100 kg häst. Går sedan hästen ute dygnet runt och rids behöver den givetvis mer. Betet lär knappast vara mycket att hurra för nu så prova ge hästen fri tillgång och se hur mycket den isåfall äter på ett dygn. Sedan ger du fler givor alt ger hästen så mycket att den klarar sig hela dygnet (finns lite hö kvar).
Det finns ingen anledning att ge hästar vitlök, den kan orsaka anemi efter att du gett den under en period.

Studie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...pt=AbstractPlus&list_uids=15822591&query_hl=3

han har stått lösdrift hela sitt liv så det är inga konstigheter, det är ägarn innan som haft denna foderstat och jag ifrågasätter den... hon har inte ridit mkt på honom och kanske därför han klarat sig? tanken är att han ska ha fri tillgång till hösilage hela vintern... utöver det grovfoder en gång om dagen och hö mornar och kvällar? vitlök minskar risken för förkylning väl??

när jag börjar träna honom vill ja ge honom grovfoder morgon och kväll samt fri tillgång till hösilage och hö vid varje fodring... fan jag tycker detta är skit jobbigt. Det verkar ha fungerat för henne tidigare men om jag ska träna med honom blir det kärvigare... vidare tips?

B vitamin , typ b-12 är bra??

Nu får du skilja på grovfoder och kraftfoder så man förstår vad du menar.

Grovfoder = hö och hösilage
Kraftfoder = Allting annat, typ havre, betfor, kraft, korn

Har hästen fri tillgång på hösilage och får därutöver 5 kg hö?

Att äta 1 kg kraftfoder (kraft + betfor) i en giva är helt okej tycker jag.
Även vi människor blir ju ofta lite snoriga på hösten. Enligt min egen erfarenhet så går det över av sig självt, har inte märkt att vitlök hjälper något alls.

/M

Japp det stämmer, han får kraftfoder en gång om dagen, tanken är att vi ska rulla ut silaget nu i och med att gräset är rätt risigt, annars ska vi börja med hö morron och i samband med fodringen, för det mesta på kvällen, jag är vna vid en shirehäst som äter mig ur huset så ja får panik när det handlar om att ge så lite mat.

Hästen måste äta för att hålla sig varm. Din grovfodergiva låter alldeles för låg och bör dessutom fördelas över flera tillfällen.
.... Betet lär knappast vara mycket att hurra för nu så prova ge hästen fri tillgång och se hur mycket den isåfall äter på ett dygn.

Men du kan väl inte veta hurdant bete TS har? 5 kg hö + bete + kraft låter definitivt inte för litet.Själv räknar jag inte med att fodra förrän tidigast om ngn månad – om det inte blir snö förståss, har gott om bete kvar. HH

Senast ändrad av en moderator:

Men du kan väl inte veta hurdant bete TS har? 5 kg hö + bete + kraft låter definitivt inte för litet.Själv räknar jag inte med att fodra förrän tidigast om ngn månad – om det inte blir snö förståss, har gott om bete kvar. HH

Jag antar att det är svårt att veta hur länge det finns näring i betet? Vi har mycket gräs kvar på vallen där de stora går på dagarna. Det är inte långt gammalt gräs utan det har vuxit hela tiden. Kan jag räkna med att det finns en hel del kvar i det? Jag har precis börjat ta in dem och ge dem på kvällarna.

Det beror kanske på vart man bor. Vår betestillväxt slutade för länge sedan och vi har frost och början på snö. Aom du ser i senare svar verkar ts bete också vara rätt risigt och då är 5 kg grovfoder för lite enligt mig.

Senast ändrad:

Men om man har en d-ponny på lösdrift med mycket gräs en hel sommar,behöver hon då kraft?Eller räcker det med gräset?

Jag skulle ge kraftfoder även sommartid, speciellt om du rider. Eller i vartfall någon form av kraftfoder. När mina hästar går på sommarbete får de havre + betfor efter ridningen. Om de inte rids tycker jag personligen inte att det är lika viktigt, då klarar de sig nog bra på gräset om det är mycket gräs och bra gräs.

Det måste du nästan testa för att veta. Jag har 6 hästar, 4-5 rids på betet. Den som rids mest behöver inget kraftfoder alls (tävlas upp lätt klass fälttävlan), en av de som rids minst behöver kraftfoder varje dag. Det kan svänga rätt så snabbt (från en vecka till en annan) beroende på väder, grästillgång mm så det bästa är att vara observant.

/A

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka