Lös mage av lucern?

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om detta hör till foder eller till vård...
Måste bara kolla om nån reagerat med lös mage på lucern... Vi har en häst i stallet som haft lös mage nästan en månad - komockor och bajsvatten. Har haft kontakt med åtminstone tre olika veterinärer och provat flera olika probiotika. Han har under den här tiden enbart fått torrt hö med ganska lågt protein, ett par deciliter lucern och vitamin/mineraler. Inget påverkat allmänntillstånd utan pigg å glad och som vanligt i övrigt. Till sist fick vi rådet att bara ge hö och vatten. Och redan dagen efter var han bättre i magen. När vi började fundera tillbaka så påbörjades nog magproblemen strax efter att kraftfoder togs bort och lucern tillsattes i stället. Så alltså, kan det ha varit lucernet, tillsatser i det?
 
Sv: Lös mage av lucern?

En av mina blir som den du beskriver om man får foder med melass i så många lusen sorter går bort på han.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Den här sorten ska inte innehålla melass, säger återförsäljaren och det står inte heller melass på påsen.
 
Sv: Lös mage av lucern?

En del hästar är superkänsliga vid foderbyte/tillägg. Av vilken anledning får den lusern?
 
Sv: Lös mage av lucern?

Den här sorten ska inte innehålla melass, säger återförsäljaren och det står inte heller melass på påsen.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Jag har varit med om hästar som inte tålt mineralfoder, så om det togs bort samtidigt med lusernen kan det också vara en orsak.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Min blev dösjuk av lusern (alltså mycket hög feber och tappade all päls) så visst kan hästar vara känsliga mot lusern. Kan tillägga att min häst inte hade några problem med soja som han sedan fick istället :)
 
Sv: Lös mage av lucern?

ja, jag inser det. Svårt att avgöra när man gör två förändringar på en gång.... Helst skulle man ju ha is i magen å ta bort en sak i taget, men är ju så angelägen om att hästen ska få ordning på magen snabbast möjligt...
 
Sv: Lös mage av lucern?

Hej!

Jag antar att eftersom hästar kan reagera på både det ena och det andra så kan de säkert reagera på lucern också.

Hade jag behövt ge lucern hade jag varit extra noga med att vänja in långsamt (min brukar få max 100 gram/dag och sen öka med 100 kanske var 3e dag- men hon har en löjligt känslig mage).

Hästar reagerar ju inte bara på nytt foder, utan även om man tar bort det gamla fodret för snabbt. Och nog låter det som som ni bytte från kraftfoder till lucern- dvs ett foderbyte.

/Lavinia, mycket försiktig vid alla foderbyte
 
Sv: Lös mage av lucern?

Hästar reagerar ju inte bara på nytt foder, utan även om man tar bort det gamla fodret för snabbt. Och nog låter det som som ni bytte från kraftfoder till lucern- dvs ett foderbyte.

/Lavinia, mycket försiktig vid alla foderbyte

Anledningen till att hästar reagerar vid kraftiga foderbyten är att deras matspjälkningsenzymer eller mikroorganismerna i grovtarmen inte hinner vänja sig vid bytet. Sedan kan det säkert vara så att vissa hästar inte tål vissa foder.

Däremot så har jag svårt att tro att de skulle reagera häftigt om man tar bort ett fodermedel om man inte helt plötsligt plockar bort allt grovfoder eller liknande.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Men vad säger du...???? Har du nån teori om vad i lucernet han reagerade på?
Inte annat än att proteinet i lusern tas upp långsammare i tarmen än soja. Så jag gissar på någon typ av förgiftningssymptom. Jag måste förstås tillägga att hästen var över 25 när jag började ge lusern = tarmfunktionen var redan nedsatt. Detta hände vid två tillfällen när jag introducerade lusern. Han fick betfor och hade aldrig några problem med det, så melassinnehållet kan det i alla fall inte varit.
 
Sv: Lös mage av lucern?

En veterinär jag pratade med berättade att man gav lucern till hästar som var hårda i magen. Kan ha en laxerande effekt på en del hästar.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Källa på det?

Har varken sett, hört eller läst om en enda häst som fått magproblem pga att man tex tagit bort kraftfodret.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Vet inte om detta hör till foder eller till vård...
Måste bara kolla om nån reagerat med lös mage på lucern... Vi har en häst i stallet som haft lös mage nästan en månad - komockor och bajsvatten. Har haft kontakt med åtminstone tre olika veterinärer och provat flera olika probiotika. Han har under den här tiden enbart fått torrt hö med ganska lågt protein, ett par deciliter lucern och vitamin/mineraler. Inget påverkat allmänntillstånd utan pigg å glad och som vanligt i övrigt. Till sist fick vi rådet att bara ge hö och vatten. Och redan dagen efter var han bättre i magen. När vi började fundera tillbaka så påbörjades nog magproblemen strax efter att kraftfoder togs bort och lucern tillsattes i stället. Så alltså, kan det ha varit lucernet, tillsatser i det?

Ärlig talat ger jag inte mycket för dagens veterinär :meh:
Hur månge gånger har jag sakt "bara hö och vatten" när hästen bli dålig i magen??????

Läsa du aldrig dom länk jag läger fram om hö, kraftfoder, alfalfa, protein wows?
 
Sv: Lös mage av lucern?

Inte annat än att proteinet i lusern tas upp långsammare i tarmen än soja. Så jag gissar på någon typ av förgiftningssymptom. Jag måste förstås tillägga att hästen var över 25 när jag började ge lusern = tarmfunktionen var redan nedsatt. Detta hände vid två tillfällen när jag introducerade lusern. Han fick betfor och hade aldrig några problem med det, så melassinnehållet kan det i alla fall inte varit.

Soja är ju ett proteinkoncentrat som snabbt tas upp i tunntarmen medan lusern är ett grovfoder där aminosyrorna väl också tas upp i tunntarmen (om jag minns det rätt) men att detta då går långsammare. Jag kan tänka mig att det kanske kan vara lite svårt för en del äldre hästar som inte är vana vid att äta lusern. Det är annars ett lättsmält fodermedel som inte bör ställa till några problem.
 
Sv: Lös mage av lucern?

Soja är ju ett proteinkoncentrat som snabbt tas upp i tunntarmen medan lusern är ett grovfoder där aminosyrorna väl också tas upp i tunntarmen (om jag minns det rätt) men att detta då går långsammare. Jag kan tänka mig att det kanske kan vara lite svårt för en del äldre hästar som inte är vana vid att äta lusern. Det är annars ett lättsmält fodermedel som inte bör ställa till några problem.
Ja, absolut och jag är inte negativ till lusern annars, men som sagt, gammelman blev ordentligt sjuk. Den yngre hästen mådde finfint av att äta lusern. Jag kan bara gissa vad i lusernen som utlöste det hela, men det var helt klart lusernen som var boven i mitt fall i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 446
Senast: caradan
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 687
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp