Lös i magen!?

et_flickan

Trådstartare
Mitt fullblod har blivit lös i magen. Hon blir alltid det på våren, och jag undrar varför?
Kan det vara betet som gör henne så? Så fort hon får komma ut i gräshage blir hon dålig. Hon är ju för övrigt pigg, i bra hull och det luktar inte så skumt som det annars gjort, det luktar hästbajs :p.

Sv: Lös i magen!?

Det kan bli så på våren, har samma problem med min unghäst just nu... (som iofs varit så hela vintern, men av andra orsaker. Hon blev bra lagom tills vi började beta dem...:smirk: )

I hennes fall beror det nog på att hon visat ganska ljummet intresse för höet sedan gräset kom, och lusernet ratar hon helt.
Hon äter alltså hellre och alldeles för mycket av det än så länge späda, fiberfattiga gräset och för lite (bara ca 4-5 kg...) av det grövre höet.

Hoppas att det ordnar upp sig när gräset blir mer "välväxt".
Kan du prova att ge din häst halm eller hö medan hon betar?

Min är precis likadan. Äter bara 4,5 kg hö nu hon med, det är hopplöst att få i henne mer.

Min är också så nu. Han har varit jättefin i magen över vintern men nu är han lös.Lika var han förra året då jag fick hem honom.Trist man tycker ju synd om dem :cry:

Säger det om igen foderjäst, vanlig jäst eller bryggerijäst. Har löst alla mina problem med hästar som varit lösa i magen hittills.

Jo det skulle vara ett bra alternativ det vet jag. Men jag slänger inte ut pengar på nånting som hästen ändå inte äter hur man än blandar och fixar.

Har försökt med foderjäst en hel vinter men fick slänga runt tre kg kraftfoder varje dag eftersom hon totalvägrade att äta det.

Säger det om igen foderjäst, vanlig jäst eller bryggerijäst. Har löst alla mina problem med hästar som varit lösa i magen hittills.

Följdfråga.....

Hur får man i hästen foderjäst utan något annat till? Går det?
Att blanda med vatten blir ju så otroligt smetigt!!!

(och NEJ den (shettis) varken ska eller kan äta varken betfor eller kraftfoder...)

// M

Mina äter foderjäst med glädje allihopa så jag kanske inte är den rätta att lösa detta. Just nu får inte min ponny äta kraftfoder pga fång så jag blandar i lucern. Hackat strå (mycket lite för det är ju melass i). Sedan äter han melassfri lucernpellets med stor aptit också så det kan ju också vara en icé?

Hej!

Håller med de andra om att det förmodligen beror på gräset...Mina pållar har också blivit lite lösare fast jag vänjer in dem sakta på gräset...det finns inte mkt gräs i hagen de går i nu men ändå ratar de hösilaget...och går o plockar :cool:
En annan anledning kan ju vara mask, det kan de bli lösa i magen av,(Gjort träckprov?) men den absolut troligaste orsaken är ju gräset...det kommer att stabilisera sej senare då de vant sej mer och gräset inte är lika "färskt".

Min "maghäst" har blivit hjälpt av att få äta Speei-Beet vid magproblem. Enligt Hbg djursjukhus så verkar det som ett bulkfoder, d v s det tillför fibrer som både suger upp överflödig vätska och hjälper tarmarna att lugna ner sig.
Innehåller inget socker och behöver inte ligga i blöt lika länge som vanlig betfor. Bara ca 10 minuter.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka