Lös i magen

Lejanna

Trådstartare
Båda våra katter har under den senaste veckan varit lösa i magen periodvis. De har fått samma mat som vanligt (vi ger dem Bilanx torrfoder). Dock har de nyligen fått tillgång till balkongen och säkerligen petat i sig en och annan insekt. Kan det vara detta som stört deras magar?

Mina katter käkar också insekter på balkongen men det har aldrig påverkat deras magar.

Jag har heller inga växter på balkongen som de skulle kunna ge sig på.

mandalaki

Jag tvivlar på att det är insekterna som stör magarna, men ingenting är omöjligt. Jag skulle dock plocka bort maten och svälta katterna i minst 12 timmar och sedan ge nötfärs blandat med morotspuré och äggula. Om magarna blir bättre av detta kan du börja blanda ut maten med lite torrfoder i taget, blit de lösa i magarna efter att torrfodret introducerats igen är det antagligen torrfodret de inte klarar av så då kan det vara läge att byta till ett annat foder.

Men för att få de lösa magarana lugna skulle jag som sagt svälta katterna först och sedan ge nötfärsblandning.

De enda växter vi har på balkongen är kryddor och dessa ger de sig inte på. Luktar för starkt antar jag.

Bra tips!
Men kan de bli "helt plötsligt" bli överkänsliga mot ett foder? De har fått samma foder sen vi fick dem i maj.
Dessutom funderar jag lite på hur bra det är att ge nötfärs så här i sommarvärmen...

Såhär i sommarvärmen är det viktigt att tänka på att inte lämna nötfärsen framme längre än 15 minuter och man skall inte lägga fram mer än de äter, man kan börja med en matsked i taget, tills man vet hur mycket de vill äta.

Vad gäller att reagera på foder så kan sådant hända när som helst. En del katter äter samma foder i flera år och så helt plötsligt en dag så funkar det inte lägre. Knepigt, men så kan det bli.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
2 041
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka