Lös i magen av lucenpellets?

Martina_m

Trådstartare
Kan det vara en orsak till att min häst blivit lös i magen? Bytte från Green Power Alfalfa hack till lucernpellets. Och i samband med det blev han "rinnig" i magen.

Vad kan jag ge för att han ska må bättre?

Skulle jag kunna blanda hack och pellets?
Kan man blötlägga hacket? (om det ska ges med foder som måste blötläggas)

Han får 0,5 kg pellets morgon och kväll nu.

Sv: Lös i magen av lucenpellets?

Vilket märke är det på pelletsen?
GP alfalfa innehåller inte melass men det gör ganska många lusernfoder.
Det kan vara melassen. om pelletsen inte innehåller melass undrar jag om det verkligen är pga dem som hästen blir lös i magen. Det är ju samma sak som alfalfan.

Klart att du kan blanda det och även blötlägga.

Är det inte melass som bindemedel i lusernhacket , förr var det det när man började producera lusernhack på Bobergs ?

Mia

Det är Kvarnby Lucernpellets, har för mig att den inte innehåller melass.

Började oxå ge vetekli i samband med lucernpelletsen, kan det vara det?

Det är ju kortare fibrer i pellets än hack, hack är grövre mer som hö. Brist på fibrer gör ju hästen lös lätt. Hur mycket annat grovfoder äter den? Kanske en kom bination av att gräset i hage frser nu på nätterna och att det finns mindre, samtidigt som du bytt foder? Erbjud lite halm om den redan äter en ordentlig högiva. :)

Längden på fibrena spelar dock ingen roll för hästen. Däremot kan ju mängden också ha ändrats, själva foderbytet kan ha påverkat, tuggtiden etc. Men just fiberlängden ska inte spela roll så, de gjorde ju någon studie ang just det fast med grovfoder då. Om det var skillnad för hästen med snittat/hackar grovfoder eller 'full längd'. Det var det inte.

TS - visst kan man blanda hack och pellets, inga problem. Nyfiken fråga dock - vad är det för pellets du bytte till? Alf-alfan är lucernfri, och om det är lucern i pelletsen du ger kan det ju vara en anledning till reaktionen? De borde inte reagera direkt på ett byte från lucern till lucern, så klurade på om det är något annat i bytet?

Ni har inte haft frost ute då? För det kan de reagera på så det kanske inte alls är bytet till lucernpellets.

Det finns tyvärr inget gräs i hagarna. Han kanske tar en tugga på vägen till hagen möjligtvis, men tyvärr har han inget i hagen att äta på mer än sin lunch och eftermiddagsmat när det är dags för det.

Han får ca 13-15 kg hösilage (TS: 69 %) just nu.
Det är mer än vad han ska ha egentligen, men han är ganska smal just nu så måste föda upp honom.
Tycker dock att han bara får "hängmage". Funderar på om det kan bero på den höga energinivån i hösilaget (kvota smrp/MJ 3.9 :().

Alexandra_W
Jag bytte till Kvarnby Lucernpellets från Green Power Alfalfa. Trodde det var samma sak (lucern som lucern), men det är det alltså inte? Trodde Alfaflfan var en typ av lucern. Borde Alfafla i pelletsform fungera bättre då kanske?

Valde Kvarnbyfoders Lucernpellets då den innehåller 150 gr smrp/kg foder. De flesta andra lucernfoder innehåller strax över 100 gr smrp/kg foder. Just för jag måste komplettera med protein pga det dåliga grovfodret.

Han får ca 13-15 kg hösilage (TS: 69 %) just nu.
Det är mer än vad han ska ha egentligen, men han är ganska smal just nu så måste föda upp honom.
Tycker dock att han bara får "hängmage". Funderar på om det kan bero på den höga energinivån i hösilaget (kvota smrp/MJ 3.9 :().

Snararen den låga proteinnivån än högt silage skulle jag tro. Får han proteinbehovet tillgodosett? Annars kan de lätt bli bukiga av för lite protein/proteinbrist. Även om de är smala i övrigt.

Jag bytte till Kvarnby Lucernpellets från Green Power Alfalfa. Trodde det var samma sak (lucern som lucern), men det är det alltså inte? Trodde Alfaflfan var en typ av lucern. Borde Alfafla i pelletsform fungera bättre då kanske?

Ingen fara med någon av dem. Lucern och alfalfa är samma sak, bara olika benämningar (lite onödigt). Båda är melassfria så då borde det inte bero på det. Var det jag tänkte på om du gett alfalfan innan (greenpowers, den är melassfri) och bytt till ett foder med melass. Men det har du ju inte. Vet du om han tål soja? Enligt uppgift här på Buke, där personen varit i kontakt med Kvarnby så är/kan det förekomma sojaspill i deras lucern. Det borde dock vara så lite att det inte borde vara anledningen, och de flesta hästar tål soja.

Du skriver det finns inget att äta i hagen. Är det inget gräs, eller finns det inget alls (typ bara jord/grus). Annars så när betet tar slut äter de ibland saker de normalt skulle rata. Ogräs, löv osv. Kan han ha ätit exvis löv i hagen som stört magen? *spånar*

Helt enkelt har jag fått för mig att han blir bukig av att kvotan är för låg ;). Vilket ju oxå medför att proteinet är för lågt och energin för hög.

Hösilaget ger inte honom hans proteinbehov.
Han ska egentligen ha 11 kg hösilage, 1 kg lucernpellets och 30 g mineraler. Då får han det han behöver.

Men nu får han som sagt 13-14 kg hösilage. och senaste veckan har jag ökat upp till ca 2kg lucern. Bara för att jag vill att han ska lägga på sig.

Har inte testat att ge honom soja. Så vet inte om han tål det eller inte.

Det är

Helt enkelt har jag fått för mig att han blir bukig av att kvotan är för låg ;). Vilket ju oxå medför att proteinet är för lågt och energin för hög.

Hösilaget ger inte honom hans proteinbehov.
Han ska egentligen ha 11 kg hösilage, 1 kg lucernpellets och 30 g mineraler. Då får han det han behöver.

Men nu får han som sagt 13-14 kg hösilage. och senaste veckan har jag ökat upp till ca 2kg lucern. Bara för att jag vill att han ska lägga på sig.

Har inte testat att ge honom soja. Så vet inte om han tål det eller inte.

Det är bara jord/sand i hagen. Lite ogräs där han skiter bara, men det äter han inte. Han äter det lilla gräs han når under staketet. Men det är knappt något. Han går själv i en pytteliten hage utan varken träd, buskar eller något. Möjligtvis att det blåst dit lite löv. Men löven har ju börjat falla nu den sista veckan känns det som, och hans rinniga mage började innan dess. Hmm, men kanske något träd bredvid som är tidigare än de andra :confused:. Ska kolla upp det.

Funderar om jag ska ge honom något annat för att få i honom tillräckligt med protein. Har funderat på att byta ut lite av lucernen mot Krafft Protein, eller HippoGrow Alfa. Men har fått för mig att just lucern är den "snällaste" typen av protein, istället för exempelvis sojamjöl eller annat koncentrat. Att man kan "ösa på" med mer protein om det kommer från lucern. Kan det stämma?

^^Oj då, blev något konstigt med datorn innan, såg inte att det jag skrivit skickats iväg som ett inlägg.

Jag håller helt med dig om att lusern och alfalfa är samma sak.
Men GreenPower har en för mig fullständigt obegriplig benämning på sina två lusernhack.

GP alfalfa är lusern med lite sojaolja. Det är det jag köper till min ponny. Jag har sett att de numera har mest av denna i butiken.
GP lusern är lusern med melass.

Skillnaden är inte så stor. Men med en fånghäst blir valet lätt. Dessutom är GP lusern nog den enda mat min mkt matglada ponny nästan vägrar att äta.

Nu har jag ingen fånghäst, men är melass farligt för fånghästar?

Har tagit bort veteklit nu. Får se om det kanske kan bli bättre!

Melass är inte bra nej. Det är ju socker, och socker är inte bra för fånghästar. Socker och stärkelse ska man undvika. (Stärkelse finns ffa i spannmål, dvs korn, havre, majs etc)

(Ovan gäller alltså fångisar. Sen är det inget som hindrar man undviker det på 'vanliga' hästar heller, men där är det inte lika kinkigt)

Har tagit bort veteklit som jag nämnde tidigare. Och bara på dessa få dagarna har jag faktiskt märkt förbättring. Han är inte alls så rinnig som han var innan.

Tack för tipset!

Och tack för alla andra svar och för er hjälp! :bow:

Okej, jo jag har också hört om den studien men jag inbillar mig att skillnaden ligger i att en stor del av fibrerna faktiskt är helt nedmalna till "pulver" i pelletsen. Det finns mer fiberartade trådar i pelletsen, det ser man ju när man blöter, men även mkt fint mjöl. I lucernhack/hackat hö/vanligt hö är ju allt av sådan längd att det ändå måste tuggas ned till samma finfördelning oavsett klippning innan det sväljs= spelar ingen roll.

Men det spelar kanske inte heller någon roll heller, men jag upplever mkt större effekt om hästen är lös i magen om jag ger lite halm än lucern. Förra veckan var min häst lite lös, gav lite halm till natten så var det borta.:) Den har ätit lucern under hela hösten, men provade inte att öka den. Så där vet jag ju inte om jag fått samma effekt. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 518
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar