Lös detta den som kan!

M

meep_ask

Hej! jag har ett gigantiskt problem. Min häst är formad så konstigt i ryggen. Alla sadlar åker fram och ligger på bogarna om dom är rätt vidd. Han behöver vid bom. Jag har det på min dressyrsadel och då använder jag svanskappa så då kommer den ju inte på bogen utan ligger jättefint!
Problemet är hoppsadeln. Just nu har jag en normal bom som ligget precis bakom bogarna och stoppas lixom upp där, INTE BRA! dessutom blir det ju fel i resten av sadeln då och den ligger inte bra på ryggen heller!(blir lite bro) :cry: Men nu till problemet vad jag skall välja:
Jag kan välja på:
1. Ha en vid bom som kommer lägga sig PÅ bogarna, säkert ta uppe på manken ibland och dessutom blir den ju fel uppe på ryggen.
2.Ha en normal bom som lägger sig just bakom bogen. Inte bra på ryggen, blir lite bro.
3.Hoppsadel med svanskappa. Har haft det några gånger men det var inte så lyckat. På hopptävlingen tog Hästen i för kung och fosterland och sköt typ rygg när han hoppade och PANG! så var den svanskappan trasig. Han tar i sådär mycket lite nu och då..Kan knappast vara nyttigt för svansen att bli "ryckt" sådär. Det var ju alltså inte kvalitén på svanskappehållaren (det var den som gick sönder) som var undermålig utan han tog i så fasligt!! :bow:

Någon som har åsikter eller som har helt nya idéer?
Jag måste kunna hoppa och tävla hoppning i sadeln.

Sv: Lös detta den som kan!

Det bästa för din häst är nog att du tar ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig att hitta en sadel som passar både dig och hästen.

Tycker det låter som att sadeln är för vid för din häst om den glider fram och lägger sig på bogarna. Hur många fingrar får du mellan manken och framvalvet?

Som domino skrev..Tycker du ska ta ut en sadelutprovare!
Brukar bli bäst så!!!!
Lycka till!

Jag kan bara säga att jag har vait hos en duktig sadelmakare som provade ut sadlar till hästen min.. Jag fick prova rida i alla möjliga sadlar, endel för 18.000:-! snacka att man var rädd för att repa dom! :D
Hon sa att det bara fanns ett och det var svanskappa. Men som jag skrev finns det ju stora problem med svanskappa i hoppningen!

Några förslag?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du ska undvika svanskappa om det går. De flesta hästar får nog ont utav att den trycker under svansen.

Om du har en sadel som passar bra men som bara glider fram så tycker jag att du ska prova en slip-pad (har för mig att det heter så) Det är en slags gummipad som man lägger under sadeln, och schabraket, för att det inte ska glida fram. Detta har funkat bra för mig.

Men självklart är det bäst att ta ut en sadelutprovare som kan titta på din häst. Se bara till att det är någon som vet vad h*n gör och fråga gärna andra som har använt sig utav honom/henne. Det finns många som inte är så duktiga som de verkar och om man själv inte är så säker så kan det vara svårt att veta.

malu

Det är ju sadeln som tydligt inte passar, kan man inte hitta en "vanlig" sadel som passar kanske man ska börja fundera i andra banor.. Bara ett tips eftersom jag haft ungefär samma fast tvärtom problem själv :) svårt att hitta en sadel som passar både fram och bak.

Men Jag MÅste Kunna HopptÄvla I Den!!! Och Jag Har Haft Ut En Sadelmakare/utprovare!!

Tack FÖr Alla Svar, Kom GÄrna Med Fler!!

Du kan pröva att ha en extra sadelgjord med resår bakom den vanliga så den hamnar bakom "böjen" på hästens magbula och liksom drar sadeln bakåt. Fattas det stroppar kan man lätt bara trä igenom vanliga remmar mellan bossorna och sitsen på de allra flesta sadlar.

Det håller kvar bättre och mjukare än svanskappan.

Eller sätt svanskappan med en elastisk fästanordning, typ gummiring för tygelinspänning.

oj vad mystiskt det lät med den extra remmen... :) den kommer ju typ komma bak vid hans snopp eller nåt??!! :D eller menar du där magen blir "platt"? hehe, svårt dethär! :bow:

föressten TOTOLA, har du förslag på några andra sadlar??

Ja, jag förstå att det är svårt att lösa men vilket sätt tror ni är bäst av dom jag räknat upp??

Det är inte så att din häst är överbyggd??? Då är detta ett vanligt problem. Då kan det funka att ta en sadel med rätt bomvidd och med bossor med mycket ull i och sedan justerstoppa bossorna så att de passar hästen, alltså ta ut ull i bakkant. Annars håller jag nog på anti-slip-padden.

/Agnetha

asså jag vet som inte hur dom ser ut om dom är överbyggda.. men han är typ lite svankig tror jag och så har han lixom lite upp på ryggen ovanför virvlarna som går upp bakom magen.. hehe.. Fattar du hur förvirrade jag menar?

förressten, var kan man köpa anti slip pad och vad ligger dom i för pris? är det ngn. kanal som gör att den inte ligger och trycker på tornutskotten då eller går den att dra upp i kanalen?

Vissa hästar är ju formade så att svanskappa eller förgjord 'är enda alternativet. Var på falsterbo i sommras, där var det en häst som tävlade (140klassen tror jag) Där var det en häst som hade n lustig anordning av snoddar som gick som en svanskappa ner mellan bakbenen och sedan fast i gjorden. Det såg ut som snoddarna var lite elastiska, men jag är inte 100% säker eftersom jag inte fick någon närmare titt på det hela. Men
det skulle tydligen vara en svanskappa mer anpassad för hoppning enligt skötaren. Det kanske vore nått för dig?

Antislippaddar finns i många ridsportbutiker annars vet jag att Karin Åberg på www.sadlar.se säljer sådana, hon har gjort det iaf. Kostar 100 kr eller så om jag inte minns fel, prova annars med sådant hät halkskydd att lägga under mattor, finns nog att köpa på metervara i mattaffär!

/Agnetha

Hade samma problem som du...
Köpte en allroundsadel och var och provade ut den, den funkade bra men efter ett tag så började den hamna välldigt långt fram och tryckte då lite på manken, så med den ville pållan inte hoppa alls..

Lösningen blev en svanskappa, (sadeln ligger bra när den väl är på rätt plats över ryggen..)
Svanskappan funkade oxå bra men ibland när hon hade den i hoppningen så bockade hon efter hindrena för att den ryckte tag i svansen på henne. :(
Men då testade jag att ha den lite lösare så att den inte var så spänd när hon inte hoppade för då blev den lixom precis lagom i språnget över hindret.. om du förstår vad jag menar.
Har även en fårskinnspadd nu som gör att den ligger ännu bättre på plats.. även utan svanskappan om vi inte hoppar. :D

Min häst är ganska rund om magen och har liten manke och är något överbyggd.... :crazy:
Hemskt svårt att hitta sadel till en sån häst.
Har nyligen köpt en ny hoppsadel som ligger perfekt på henne, det är en henri de rivel exlusiv 32 i bommen...
Ligger som gjuten. :love:

popeye! spännande det lät, vet du vem ryttaren var??

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 002
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 404
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Design05
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 501
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30