Löptik och hanhund i samma hus

Lycanthrope

Trådstartare
Våran unga tik är i sitt första löp (precis kommit in i höglöpet) och det är outhärdligt.
Hanhunden är jobbig och gnyr, skäller, försöker komma åt henne hela tiden.
Nu har han lessnat och försöker jucka på katten eller min sambo :crazy:

Dom hålls åtskilda såklart.
Jag har precis börjat jobba natt och det är trist att inte få sova ordentligt när jag kommer hem för att han är så ljudlig och rastlös.

Hur mycket tillåter ni att eran hanhund håller på när ni har tik som löper?
Hur har ni dom åtskilda?

Skulle det vara värt/hjälpa att kastera honom? Han är drygt 5 år, jättesnäll för övrigt på alla sätt och vis så har aldrig tänkt tanken på att kastrera annars. Men nu äter han inte så bra och är väldigt rastlös.

Sv: Löptik och hanhund i samma hus

Jag tillåter öht inget fjantande från killarna när tiken löper. Motverkar genom att jobba dem riktigt trötta .

/Migo
skrivet på mobil

För husfridens skull hade jag nog valt att kastrera. Har själv en hane och tre tikar, var ganska drygt vid höglöp så vi valde att kastrera honom då han inte skulle avlas med i alla fall. Såååå skönt! Visst kan han bli smådryg fortfarande vid höglöp men inte förrän damerna verkligen uppvaktar honom så det är ändå stor skillnad.
Han mår bättre och vi har det lugnare :)

Hur mycket tillåter ni att eran hanhund håller på när ni har tik som löper?
Hur har ni dom åtskilda?

[\QUOTE]

Ingenting! Det är vad som accepteras i mitt hus. De kan få tappa matlusten, men det är allt. Vill inte ha något gnäll, krafs eller fjant. De ska också kunna rastas i koppel samtidigt som löptiken utan att få spunk.

Min hane var väldigt störd senaste löpet, men då hade han precis varit iväg och parat. Det skakade om hjärncellerna lite. Hane och tik hölls då åtskilda av en låst dörr dagtid och två låsta nattetid. Dock fortsatte han pipa och det gjorde mig galen så dag två i höglöpet fick han åka till en kompis och bo i hundhus.

Hos mig är det tvärt om. Tiken blir en kåt galning när hon löper. Hanen reagerar bara lite under höglöpet och blir lite orolig och vandrar omkring endel.
När tiken höglöper, bor hon hos min pappa ett par dagar. Det blir lugnast så.
Jag tillåter ingen juckande och inget annat heller och jag ser till att de får vara ute mycket och när de är inne så får de ligga stilla på sina bäddar. Och det viktigaste är att tiken inte får gå och "reta" hanen hela tiden.

Har du något förslag på hur man korrigerar gnällandet?

"Nej" funkar inte, han bara gnyr och gnyr och gnyr.
I vanliga fall blir han tyst när man säger till, går och lägger sig och är tyst om man säger till osv, men nu är han bara fokuserad på en sak. :mad:
Han har blivit lite som förbytt.

Hos mig är det tvärt om. Tiken blir en kåt galning när hon löper. Hanen reagerar bara lite under höglöpet och blir lite orolig och vandrar omkring endel.
När tiken höglöper, bor hon hos min pappa ett par dagar. Det blir lugnast så.
Jag tillåter ingen juckande och inget annat heller och jag ser till att de får vara ute mycket och när de är inne så får de ligga stilla på sina bäddar. Och det viktigaste är att tiken inte får gå och "reta" hanen hela tiden.

Jag har en höglöpande tik och en kastrerad hane och jag känner igen det där med kåt galning. Hon är på honom i ett. Jag avbryter, men hon är snabbt på igen. Han tar det med ganska stor ro, men ibland uppvaktar han tillbaka. Vet inte om man borde skilja dem åt, men samtidigt tänker jag att det är rätt bra att hon tror att hon har en kille. Nu visar hon väldigt lite intresse för andra hanhundar trots att hon är supersugen på att para sig. Det känns som att vår egen hane är nog för henne, fastän han inte "går hela vägen".

Jag har 2 tikar, 1 kastrerad hanhund och en okastrerad hanhund. Jag tillåter inte att dom piper och håller på kring en löptik. Dom är tillsammans hela tiden utom när jag inte är hemma. Kan hända att hanhundarna piper lite men säger jag tyst så ska de vara tyst. Är inga problem här :)

Däremot när den kastrerade hanhunden inte va kastrerad så va de ett jvla liv på nätterna. Han ylade konstant så vi åkte till veterinären direkt. Han va 5 år när han kastrerades. Han kan fortförande försöka att hoppa på en löptik men han piper inget och han mår så mkt bättre. Och han lyssnar när man säger nej och då går han och lägger sig, vilket han inte gjorde förut.

Jag tänker gå mot strömmen och säga att jag tycker det är snudd på elakt att utsätta hundar för detta.
Dom kan inte rå för sina drifter, och att skälla på dom för att dom piper, eller har andra jobbigheter för sig känns lönlöst.
Har jag valt att ha både tikar och hanar, får jag stå ut med att dom spelar ut registret, Det är ju deras natur!

* Jenny *

Jag har en tävlingshund inom en sport som tillåter löptikar. Det finns därför inte en chans att det tillåts tjafs kring löp. Hunden måste kunna prestera ändå och det är något man tar i beräknande vid avel.

Hemma tillåter jag mer okoncentration, men inte svansande. Det är inte elakt, inte om hunden är normal och inte ett hormonstinnt monster. Sådan bör för övrigt kastreras. Det är inte alla hanar som får para sig i en flock, långt ifrån.

På ett sätt kan jag hålla med dig. Ja, det är naturligt och inte konstigt om dom reagerar men jag upplever att man hjälper dom om man inte tillåter som hålla på och stressa. Ju mer mina hundar får nosa och jucka på varandra ju värre blir det. Om man säger stopp direkt och håller dom en bit ifrån varandra har dom lättare att koppla av.

Jag tänker gå mot strömmen och säga att jag tycker det är snudd på elakt att utsätta hundar för detta.
Dom kan inte rå för sina drifter, och att skälla på dom för att dom piper, eller har andra jobbigheter för sig känns lönlöst.
Har jag valt att ha både tikar och hanar, får jag stå ut med att dom spelar ut registret, Det är ju deras natur!

* Jenny *

Bara för att det är en drift betyder inte det att de alltid måste leva ut den. (min hane 2 år gammal, och min tik, 3 år gammal. Hon höglöper vid fototillfället.) Hanhunden jobbar, då skiter man i tikar.
2012-01-08144047.jpg

Jag jobbar som sagt min hanhund trött när det är löptider. Han ska inte behöva sitta med en massa stress, oavsett om den visar sig som pipande eller inte.

Mina tillåts inte hålla på nåt alls men gör det ändå, speciellt när jag inte är hemma... hinner bara slå igen ytterdörren så börjar "kören". Jätte uppskattat av grannarna när jag bor i lägenhet :cool: Jag har dem separerade från första dagen, vill inte ta några risker.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Jag skriver åt en kompis som har en hanhund som är 3,5år gammal, en liten blandras. Hunden har börjat få det jobbigare och jobbigare när...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej bukefolk :) Jag har en husky blandning på 2,5 år som har fått sämre aptit från att kasta i sig maten till att peta en och en kula...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: JeaNette__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka