walkaway-
Trådstartare
Hej! Igår så fick mitt islandshäststo som är fyra år gammal ett början till/ett litet anfall av sandkolik. Tack vare bra stallkompisar som höll uppsyn så upptäcktes det väldigt fort. Hon hade alltså varit i hagen tillsammans med de andra hästarna, men så hade hon lagt sig ned & rest sig upp ett flertal gånger, vilket inte vi sett hos henne tidigare. Vi ringde lite kontakter som besvarade frågan i att det med all säkerhet var sandkolik. Innan jag anlände till stallet så hade hon bajsat två gånger, så "den värsta oron var över". När jag kom så gick jag en promenad med henne på ca 40min, och när vi kom tillbaka till stallet så ställde jag henne i box efter råd, med en tuss hö. Efter angivelser så gav jag även henne loppfrö, utblandat med lusern och lite sirap, för att få henne till att äta det.
Tur var det väl att vi hade loppfrö hemma! Nu så ska hon få 2dl loppfrö, 1dl morgon & 1dl kväll i en vecka framöver. Därefter 1dl om dagen. Nu till min stora fråga.. vad ska jag blanda ut loppfröet med, för att hon skall få i sig allt? Jag vill inte tilläggsfodra med lusern (hade precis tagit bort det från hennes foderstat), men nu får det gå bra. Tanken är att hon bara ska äta hö och halm, för att se om det blir rätt på hennes ofta lösa avföring.
En fråga till.. jag håller på att rida in henne, så kontinuerlig träning för henne är viktig (varannan dag för att undvika träningsvärk). Men bör jag då rida henne idag?
Tur var det väl att vi hade loppfrö hemma! Nu så ska hon få 2dl loppfrö, 1dl morgon & 1dl kväll i en vecka framöver. Därefter 1dl om dagen. Nu till min stora fråga.. vad ska jag blanda ut loppfröet med, för att hon skall få i sig allt? Jag vill inte tilläggsfodra med lusern (hade precis tagit bort det från hennes foderstat), men nu får det gå bra. Tanken är att hon bara ska äta hö och halm, för att se om det blir rätt på hennes ofta lösa avföring.
En fråga till.. jag håller på att rida in henne, så kontinuerlig träning för henne är viktig (varannan dag för att undvika träningsvärk). Men bör jag då rida henne idag?