Rotterö

Trådstartare
Vi har ett problem med vår 2,5 åring. Han vill inte gå ut på volten. Han vill bara följa efter mig..

Hur skall jag få han att gå på volten.
bra tipps tack

Sv: Longering

Kanske kan ta någon till hjälp som går på utsidan och leder honom runt volten, och sedan ökar med att släppa och gå sidan om och sen inte alls!

Ställ dig vid hästens ljumske med sträckt longerlina. Driv hästen frammåt, se till att du aldrig tappar din position, den ska alltid var i höjd med ljumsken på hästen. Om du inte tappar positionen kommer detta så småningom att leda till en liten volt, låt då succsesivt linan bli längre men dock alltid sträckt. Slackar linan och du tappar positionen, vips så står ni mule mot näsa och hästen kan gå mot dig.

Om du inte tappar positionen, linan är sträckt och du i lugn och ro kan driva frammåt, så kan inte hästen "följa John" nåt mer.

Skulle hästen stanna, se till att positionen är rätt och driv.

Senast ändrad:

Nä, men den kan vända sig mot dig, d.v.s. flytta bort rumpan och/eller stanna och backa och vända - det är vad min lilla häst gör som har samma "problem" och så vips står hon där med huvudet mot min bröstkorg och känner sig trygg och myser. :love:
Enda sättet att hålla positionen är att gå efter hennes rumpa som försvinner bortåt. En gång har det funkat bra - då ställde jag maken i mitten med änden på linan och så gick jag själv i ett stort fint voltspår med pållan efter mig. Så fint så, men liiite jobbigt för mig när vi ska trava. :D

Nåväl, vad jag gjort är att jag struntar i longerandet så länge och så övar vi på att hon ska kunna gå ifrån mig och trivas med det. Jag släpper henne helt fri på ridbanan och sjasar bort henne, mkt försiktigt, och det har funkat OK senaste gångerna. Det gäller att göra det så att hon inte blir bedrövad och ser det som en bestraffning utan så att hon inser att det kan vara skoj att springa en vända själv på ridbanan.
Det kräver en del mod från hennes sida men går bättre och bättre. Det krävs förfinad kommunikation också: jag vill ju fortfarande att hon ska följa med mig när jag leder och stanna när jag stannar men nu ska hon alltså också begripa att ibland vill matte att hon INTE ska följa med och INTE stanna när jag står still. Jag tog ett pass och lärde henne smackningens betydelse och det underlättar. Då kan jag ge en vettig signal för att gå, fast jag står still.

Men jag skulle röra på min hälst i trav. Han är kastrerad i onsdags.
Vi gjorde så att jag stod i mitten o min dotter sprang med honom på volt. Jag hade hand om spå mm. Det fungerade bra.

Oftast brukar det gå bättre om de har lite fart. Trav tex. Efter en liten stund brukar de förstå vad man vill att de ska göra.

ha en longerlina på den yttre sidan också . typ som om du skulle tömköra . ha den yttre linan över ryggen eller bakom baken . då kan du lättare hålla imot o styra honom utåt ..

Jag hade samma problem med min häst i början. Jag tog hjälp av en annan som gick på utsidan och höll i med ett grimskaft eller en annan longerlina. Så fort han började dra sig inåt så höll hon emot. Och så fort han gör rätt är det viktigt att släppa efter. Efter ett tag lär dom säg ett gå på en volt. Det gäller bara att träna träna och träna!!

Lycka till! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Buzzter
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 850
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Rugge
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka