Longera unghäst

Linneahammaar

Trådstartare
Jag har en unghäst som jag har börjat longera, han har inga problem att komma ut på volten förutom att den inte är helt perfekt rund, problemet är att han inte kan ta det lugnt och oftast bara vill trava och öka tempot till galopp.
Jag skulle behöva tips för att få honom att kunna komma ut och skritta inte bara springa runt, kanske det skulle hjälpa om man va 2?
Att jag står i mitten och den andra följer med honom ut i volten nu i början?
Tack på förhand :)

Rapportera
+ CitatSvara

Om hästen vill springa, låt den springa i början. Hellre en häst som går framåt än att man ska sitta med bromsen i hela tiden. Snart märker hästen att det inte är så roligt att springa längre och då kommer den börja lyssna på dig. Då driver man på lite till och sen ber den sakta ner, just så att den saktar ner på dina vilkor. :)

Jag hade också låtit hästen springa och "rasta av sig". Gör det till din ide och driv på direkt. När hästen fått ur sin överskottsenergi kan du börja ta kontakt, jobba med övergångar och till sist skritta.

Har inte gjort det med just unghästar men men äldrehästar som ska lära sig longering brukar vi vara två. En i mitten som ger alla kommandon först, och en som går med i volten.

Har inte gjort det med just unghästar men men äldrehästar som ska lära sig longering brukar vi vara två. En i mitten som ger alla kommandon först, och en som går med i volten.
Det här testade vi också, men samma problem kvarstod när den personen som gick med hästen på volten försvann. Då stannade hästen och undrade vad han skulle göra och då var det bara att börja om med en annan metod. ;)

Det här testade vi också, men samma problem kvarstod när den personen som gick med hästen på volten försvann. Då stannade hästen och undrade vad han skulle göra och då var det bara att börja om med en annan metod. ;)

Personen skulle kunna prova att försvinna lite mer succesivt genom att den går med hästen på utsidan och sen följer längre och längre ifrån kanske

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar