J

JennyK

Hjälp mej med att förstå mej på lokselen jag har köpt är ni snälla!:bow: Den remmen som ni ser på bilden, den lilla korta remmen utan spänne som sitter precis under tömringen på däckeln, vad är det? Är den till för att man ska kunna fästa skakeln högre upp, tro? Men isåfall är det ju nåt som fattas.:confused: Men kan det vara så, tror ni? Selen har använts till tävlingskörning och varit med i NM, vet jag iaf, så det ska ju vara lite tur insytt i den också!:)

http://img.photobucket.com/albums/v315/Jennyfjording/Loksele.jpg

Sv: Loksele

Bra fråga! Jag blir oxå nyfiken, man lär sig så länge man håller på...

Alltså den remmen kan du ta bort om du vill. Remmen är heltenkelt till för att lokan inte skall åka fram om hästen står och betar.Farfar hade alltid sådan rem på när han körde i skogen minns jag nu när jag ser den. Hade glömt bort den.Många hästar fodrades ju där dom stod med lite hö eller vad den nu kan ha tänkas varit. Så enkelt va det.

Jag tror att du menar den remmen som hänger rakt ner, "tom" från däckeln?
Vet inte säkert, men på travselen jag hade till vår gamla ponny satt en sån, och i den satte man en annan rem som skackeln gick igenom. Tänk dig att du spänner ihop en skackelrem till en ring. Samtidigt som du trär den igenom spännet, så att den bildar en ring trär du med den där lösa remmen. Spänner fast även den i spännet på skackelremmen, så skackelremmen sitter som en ring på den där du har "över" :)
Lite luddig förklaring, men du kanske förstår :angel:

Däremot, ska du INTE ta bort den remmen som hindrar lokan från att falla fram, om du inte är absolut totalt toksäker på att din häst aldrig, aldrig någonsin kommer att sätta ner huvudet i en tuva gräs eller för att klia ett framben. Tänk dig paniken hos hästen om den försöker ta upp huvudet igen och lokan hindrar den!:eek:
Nu kanske du inte lyssnade på det rådet, vänder mig till alla som ev skulle kunna tänka sig att göra det!

Lotta

Oj, såg fel i inlägget. Den remmen kan vara till ev.parkörning men även till att sätta för en gigg. //bonny

Fia-Lina skrev:
Jag tror att du menar den remmen som hänger rakt ner, "tom" från däckeln?
Vet inte säkert, men på travselen jag hade till vår gamla ponny satt en sån, och i den satte man en annan rem som skackeln gick igenom. Tänk dig att du spänner ihop en skackelrem till en ring. Samtidigt som du trär den igenom spännet, så att den bildar en ring trär du med den där lösa remmen. Spänner fast även den i spännet på skackelremmen, så skackelremmen sitter som en ring på den där du har "över" :)
Lite luddig förklaring, men du kanske förstår :angel:

Däremot, ska du INTE ta bort den remmen som hindrar lokan från att falla fram, om du inte är absolut totalt toksäker på att din häst aldrig, aldrig någonsin kommer att sätta ner huvudet i en tuva gräs eller för att klia ett framben. Tänk dig paniken hos hästen om den försöker ta upp huvudet igen och lokan hindrar den!:eek:
Nu kanske du inte lyssnade på det rådet, vänder mig till alla som ev skulle kunna tänka sig att göra det!

Lotta
Och varför skulle lokan hindra hästen från att lyfta huvudet?

Tack för det!:bow: Då hade jag kanske rätt iallafall! Men jag förstår inte riktigt hur du menar att man ska sätta ihop den remmen med en skakelrem. Det hör till riktigt rejäla skakelremmar till selen, så jag antar att du har rätt - men jag förstår ändå inte riktigt hur det ska gå till.:confused: Men jag får väl prova imorgon!:)

Hon menar att om man tar bort den remmen som du pratade om först (den som håller fast lokan) och hästen böjer ner huvudet så kan lokan falla framåt över huvudet på hästen. :idea:

Ja. det kan den göra. Men om hästen lyfter på huvudet så åker den ju upp igen. Det är ju bara att rätta till den! //bonny.

Inte om den kommer "i spänn" ända framme vid nacken, misstänker jag. Alltså, den finns där av en anledning, och även förr i världen kunde man väl i så fall förstått att den skulle åka bak av sig själv?
Det blir ungefär samma effekt som om man böjer sig ner mot golvet med överkroppen, och ber någon spänna en rem runt axlar och knäveck. När man ska räta på sig håller remmen emot!

För att kolla att jag inte bara pratar goja ska jag prova snarast! (På häst, alltså!) Återkommer!
För att inte paja selen ska jag hålla ihop lokorna med händerna.

Lotta

Det är en sele från Ylanders sadelmakeri och den har som sagt använts till tävling så jag skulle ju kunna tänka mej att den är beställd med högre skakelfäste från början!:banana: Tack för bilden, ska prova om jag får ihop det ikväll!:)

Japp! Och precis så funkade det också när jag provade idag! Så jag har en loksele med selettdäckel!!:bump: :banana: :bump:

Har aldrig sett en sån rem som hindrar lokan från att åka fram om hästen böjer huvudet. Har aldrig råkat ut för att lokan åkt fram heller oavsett var hästarna hittat på. Månne det går att få dit en utan att det finns fästen för det på selen?

Vill bara göra ett litet påpekande om remmen som ska hindra lokerna från att åka fram, den ska vara betydligt lösare spänd än vad bilden visar.
Fick lära mig det på en körkurs för flera år sedan, som den är nu hindrar den hästen från att sänka sig och dra i rätt form.

Jag kan hålla med om att det ser ut på bilden som att lokan ligger lite långt fram, men jag har inte passat in selen ordentligt på den bilden utan bara lagt på den. Ska se om jag kan lägga in nån bild där det förhoppningsvis ser bättre ut, för jag tycker iallafall att den passar. Annars får jag väl sälja den till dig, Gullan!:D ;)

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 094
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: schelin_j
·
F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 193
Senast: flickancarra
·
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 918
Senast: Tore90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka