Lös i magen

C

chrysler

Är linfrö olja bra eller blir hästen bara ännu mer lös i magen av det?
 
Sv: Lös i magen

min häst är också lös i magen och då har jag fått dessa råd:
ge hästen vetekli samt krafft lucern mix som hjälper till att stabilisera magen.
mvh
 
Sv: Lös i magen

Ok, jag har flr mej att hästar just ska bli lös i magen av kli men kan ju alltid testa, har ju kli hemma redan så det skadar inte.
 
Sv: Lös i magen

Mycket grovfoder och foderjäst är bra för magen.
 
Sv: Lös i magen

Han får obegränsat med hö å vatten men har varit lös i magen sen han kom för lite mer än en månad sedan.De är inte så att det rinner helt , men litegrann.
 
Sv: Lös i magen

Verkar som om hästen har någon sorts obalans i magen, inte ovanligt om hästen är nyinflyttad.

Men testa foderjäst, det är bra när hästen har störningar i magen.
 
Sv: Lös i magen

Tack för alla svar!Ska kolla vad jag kan få tag i å testa det.Inget som kan göra det värre iaf :)
 
Sv: Lös i magen

Mkt mkt grovfoder, så lite kraftfoder som möjligt (använd tex hellre lusern strå än soja för att komplettera om det behövs, om det går).

Linfrö (tex linfröpellets) är stabiliserande för magen.
 
Sv: Lös i magen

Just nu får han inget kraftfoder, höet räcker näringsmässigt.
 
Sv: Lös i magen

*knapplån*

Linfrön äter man väl som människa för att man är hård i magen. Samma sak väl för hästar. Linfröna innehåller så mkt proteiner o stärkelse att det blir en typ av gelé när linfröna, som magen inte kan bryta ner, bearbetas av magsyrorna i mag- och tarmsystemet. Gelén smörjer sedan hela tarmsystemet och hård mage är ett minne blott.

Har dock ingen aning om hur det är med oljan från linfröna.
 
Sv: Lös i magen

chrysler skrev:
Just nu får han inget kraftfoder, höet räcker näringsmässigt.

kan det inte va så att han inte ätit tex ensilage innan eller vad ger du? för vissa hästar blir ju lösa i magen av ensilage och då brukar man ju ge det uppblandat med hö, vissa tål ju inte ensilage heller.
 
Sv: Lös i magen

Det är det jag menar, alla säger kli å linfrö å betfor men det är ju till för att göra magen "lösare" eller hur man ska säga.
 
Sv: Lös i magen

Han får vanligt hö å det är säkert så att han gått på ensilage/hösilage före jag tog honom men tycker det borde stabiliserat sig lite mer.Dock är han inte lika lös som när han kom.(Över1 mån sen)
 
Sv: Lös i magen

Ska testa A fil en vecka eller 2 å kolla om det funkar, det brukar göra susen...Men han är ganska kräsen så man får väl stå med en spruta å trycka in i munnen på honom. :smirk:
 
Sv: Lös i magen

Gelen är mild för tarmslemhinnorna, och KAN stabilisera en orolig mage.

Kopierat från Hippos sida:
"HippoLinCubes (linfrökaka) är ett fodertillskott till hästar. En ren naturprodukt som framställs vid kallpressning av linfrö. Växtslemmet i linfrökakan blir till ett mjukt lenande gel i hästens mage och tarm.
Förebygger och lindrar magstörningar vid bl.a. stora fodergivor, transporter och tävlingar. Hippo Lin Cubes har en balanserad effekt på både kolik och diarré. Även allergiska besvär kan lindras med linfrökaka. HippoLinCubes är rik på protein, energi, och fibrer samt de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6."
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 173
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp