Lös i magen, hur få reda på varför?

pinky

Trådstartare
Elvira har ju varit lite, lite lös i magen hela hösten.

Inte så att det rinner ur henne hela tiden, bollarna är fasta och ser normala ut, men hon kladdar lätt ner svansen och har fått problem av det. (Se tråden "Skinnflådd under svansen")
Ibland kan man se att det kommer vätska när hon bajsar, men inte varje gång.

I söndags var hovslagaren där och skodde henne, och de "nervösbajsar" som kom var rejält lösa, inte normalt alls.

Så nu vill jag ha lite tips på vilken ände jag ska börja i för att reda upp detta.
(Veterinär känns inte jätteaktuellt till att börja med, då hon inte är direkt dålig i magen så att hon verkar lida av det.)

1. Hon har hela hösten och vintern ätit ganska rejäla doser morötter. Har dock varit utan i 2 veckor nu, utan förändring. Borde jag märkt resultat efter den tiden, eller ska jag låta blir morötterna ett tag till?

2. Hon äter hö, hösilage (endast 2 kg/dag, 69% TS), lucernhack, soja (ca 120g/dag) och Miner Grön. Har tänkt prova att ta bort sojan till att börja med. Hur hade ni gjort med resten?

3. Jag ser henne sällan dagtid i hagen eftersom jag jobbar, men hagarna är hemskt leriga och jag misstänker att hon pillar i sig en hel del "skit" nu, eftersom det knappt varit någon snö. De går ute ca 8-16, och får hö ute vid 12-tiden.

Kan det vara så att det är eventuellt grus och lera som hon fått i sig som ger problem, och kan t.ex. loppfrön hjälpa då? Hon har ju inte stora problem, typ kolik och sånt, men ändå...

Andra tankar och förslag?
 
Sv: Lös i magen, hur få reda på varför?

hej!
några av hästarna i stallet har blivit lite dåliga i magen..
bajset från insläpp är alltid lös, men det senare på kvällen är bättre.
vi tänkte att dom säkert fick i sig lite lera nu när dom betar på dom sista grässtråna, för några dagar sen kom jag på en av dom i hagen med att dricka vatten från lerpölarna och naffsa på dom sista grässtråna vid lerpölen, så det kan mycket möjligt bero på en sån sak. just nu e ju inte vädret det bästa! hoppas det blir bättre!
 
Sv: Lös i magen, hur få reda på varför?

Jo, det är ju säkert det problemet även Elvira har, men frågan är: Vad gör jag åt det?:confused:

Jag kan ju inte gärna låsa in henne hela dagarna...

Finns det något man kan ge för att hjälpa en mage attackerad av lera?
 
Sv: Lös i magen, hur få reda på varför?

Min häst vart också lös i magen. Alla bajsar som kom ut var lösa, och inte fasta som de brukar vara. Tror mycket beror på vädret, och att det är så mycket vatten. de äter ju gärna gräset, även om det inte är någon näring. Det gör ju att de får i sig väldigt mycket vatten. Men sen fick min häst kolik, jag slutade helt med havren och gav honom bara varm betfor med massor av vatten, deet gjorde att han blev rejält lös i magen (det resultatet jag ville uppnå). Sen började jag att ge min häst krossade linfrön, betfor med massor av vatten, lite havre (och e-vitaminer) och hö. Allt blandade jag med vatten, för att det skulle bli mer lättuggat. Vet inte om det är linfröna, men nu bajsar han normalt igen. Linfröna stimulerar ju tarmarna bättre, så också betforen. Kanske du ska ändra lite i foderstaten? tycker heller inte du ska ge henne mer morötter, eftersom det är lite laxerande effekt på dem.
Men se över din hästs foder, och se om det är något du kan ändra på. Rörelse är också viktigt! Lycka till!
 
Sv: Lös i magen, hur få reda på varför?

Har du koll på hö analysen?
'skulle ta bort ensilaget.ge halm av god kvalitet istället.
morötter är det fibrer i ,dom kan du ha kvar,men beöver ju inte ge kilo vis per dag.
se till att den har vatten i hagen,så den slipper lerpölarna.
har du kollat med vet,så hon inte har nått annat som stör hennes tarm ?
sen finns det mag och tarm balans att köpa ,som är bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 504
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp