Ljust brandgul avföring...

Saeta

Trådstartare
Ber om ursäkt i förväg för en eventuellt detaljerad beskrivning... :o

För ett år sen lite drygt så gjorde jag en galloperation där hela blåsan plus innehåll togs bort. Sen dess har jag mått hur bra som helst och har i princip kunnat äta vad jag vill utan att ha någon känning av gallan. Nu har jag ju magproblem sen tidigare, IBS, och pga det så är ju magen väldigt opålitlig när det gäller toabesök. Hur som helst. I fredags fick jag som någon slags kramp där gallblåsan en gång suttit. Det gjorde inte jätteont men högg till någon gång. I lördags var det bra men igår och idag har det gjort ont.
Inte jätteont men det känns som något inte är som det ska. Tror jag. Jag har haft ett lätt illamående som idag blivit värre. Idag har jag inte haft någon aptit men har fått i mig lite smoothie. Och som innan jag opererades så var min avföring gul. Typ ljust brandgul. Det var den idag också. Eller är kanske jag ska säga då jag i skrivande stund sitter på toa...

Är det normalt eller bör jag oroa mig för cancer?
Tilläggas bör att jag tydligen har lätt förhöjda levervärden, om det har någon betydelse.

Jag orkar inte ringa 1177 så dom tipsen kan skippas.
 
Cancer känns väl lite drastiskt att misstänka. I övrigt är jag för dåligt påläst kring det där med galla osv, kan den "växa tillbaka"/återbildas på något vis?
Har du skött kosten som du ska? För visst ska man anpassa sig då man tar bort gallan?

Alltså, om jag var du skulle jag ju kontakta avdelningen/doktorn som opade gallan, de lär ju antagligen ha bra svar :)
 
Kan vara levern som spökar. Har du ätit mycket fet mat annars? Det kan jag ha problem med efter att ha tagit bort gallblåsan.
Kramp och illamående kan vara tecken på magkatarr också. Kan vara mycket alltså. Fortsätter det bör du uppsöka vården.
 
Googlat lite:
"
Att leva utan gallblåsa
Du klarar dig bra utan gallblåsan, men din kropp har inte längre något förråd där den kan lagra den galla som bildats i levern. Det kan göra att du får ont igen om du exempelvis äter mat som innehåller mycket fett. Gallgången opereras inte bort vid en galloperation, utan du kan fortfarande få kramper i den. Kramperna känns som gallstenssmärta. I så fall kan du använda samma smärtstillande och kramplösande läkemedel som du använde före operationen.

Du kan pröva att äta lite av den mat som du tidigare fått gallstensbesvär av, för att se om det går bra.

Du bör vara försiktig med att ta läkemedel som innehåller kodein, till exempel smärtstillande läkemedel eller hostmedicin. Kodeinet kan orsaka kramper i gallgången.

Om du ändå inte blir av med besvären bör du kontakta läkare, som får undersöka om det kan finnas andra orsaker till att du har ont.

"
 
Kan vara levern som spökar. Har du ätit mycket fet mat annars? Det kan jag ha problem med efter att ha tagit bort gallblåsan.
Kramp och illamående kan vara tecken på magkatarr också. Kan vara mycket alltså. Fortsätter det bör du uppsöka vården.
Just, man kan ta några omgångar med Losec(receptfritt) för att se om det hjälper = magkatarr
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Jämställt förhållande
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp