Ljumma kvällshovar

T

trojalotta

Jag har satt på snösulor på mitt 5-åriga hbl sto och min 10-åriga b-ponny valack. P.g.a detta så kratsar jag ur hovarna varje kväll när de kommer in för natten vid ca 22-tiden. Ponnyn och även min oskodda 1,5åriga lillkille är alltid ljumma om hovarna samt har något lösare skit (inte jättelöst men inte samma fina små bollar som vanligt..). Stoet är iskall och har normala bollar... De har samma rutiner och äter samma hö. Hagen har inget vidare med gräs och det har varit runt 5 plus både natt och dag. Ska jag oroa mig eller...??

Sv: Ljumma kvällshovar

Ingen som vet vad ljumma hovar kan vara tecken på?

Har två fånghästar, en shettis och en haflinger. Shettisen, som är oskodd, har oftast väldigt kalla/svala hovar. Haflingern, som är skodd, har ibland kalla hovar men oftast lite ljumma. Hennes hovar verkar helt enkelt generellt vara varmare än shettisens, så jag antar att det kan vara individuellt. Den lösa magen skulle jag försöka göra något åt dock. Har du provat bakjäst? Har du kollat om du hittar förstärkt puls? Jag antar genom dina frågor att du har lite fångfunderingar, eller?

Ja, B-ponnyn har haft fångkänning 3 vårar i rad. Jag har dock hittills upptäckt och satt in åtgärder i tid. Inga sådana tecken nu dock. Jag detaljstuderade alla tres högar i går och det är inte direkt löst men ljusare och tydliga fiber, som att det inte har smälts ordentligt i magen. Eller så ser det alltid så "fibrigt" ut men att man inte tänker på det när det är mörkare? Hovarn läste jag om i en gammal tråd och blev lite lugnare.

Liknande trådar

Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 293
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar