Livrädd för vatten av alla dess slag.

A

Asterix

Min ponny är VÄLDIGT rädd för vatten av alla dess slag. Vattenpölar, vatten i badkar, vatten i hink, vatten i dike och vatten i slang. Jag försöker att rida i vattenpölar etc när jag är ute och rider men ibland slutar det bara med att jag blir tvärförbannad för att han totalvägrar eller så.

Att han inte kan gå i vattenpölar kan jag leva med men att han inte går att spola (duscha) är ett stort problem, för han är vit :crazy: Vi tävlar och det är så tråkigt att åka med en häst som är skitig. Är det någon som vet hur jag ska göra honom för att lära sig att de itne är så farligt? Vi har ingen vattenspilta men slang utanför stallet. Det är med nöd och näppe han går förbi slangen. Så fort han ser eller hör att jag sätter på vattnet så får han mre eller mindre panik och rusar iväg åt ett håll och tillslut räcker ju inte slangen längre.
Han är ganska ljudkänslig, tror ni att de skulle fungera med öronproppar?
Någon som har något litet tips kanske?

Sv: Livrädd för vatten av alla dess slag.

Hur går det när du svampar av honom?

Han är nästan lika rädd då...

Det där låter som Zinzano i en nötskal!

Jag får börja med att ha en hink med vatten som han får gå närmare och närmare.

Sedan en svamp som jag sedan tänker svampa av honom med, men i början måste dan vara torr. Jag går nära honom med den och stryker den över hela kroppen på honom.

När det går bra så kastar jag den över ryggen på honom till andra sidan, går och kastar den igen och igen och igen. Även över huvudet. När det går bra så kastar jag den framför honom, under magen och ibland får den studsa på honom och ner på marken.

När det går bra är det dags att prova med blöt svamp. Men man vrider ur den förstås. Brukar inte va någon fara.

Sen har man mer och mer vatten på och kramar ur den mer och mer på hästen så att det rinner vatten på hästen, det tycker min häst är obehagligt i början.

Sedan är det dags att ta ut monsterslangen. Jag får hästen att lukta på den först och sedan men på btryggande avstånd titta på när jag fyller hinken med vatten från slangen. Sedan försöker jag få hästen att acceptera slangen över hela kroppen (utan att ha vattnet på förståss).

Sedan när det går hyfsat så sätter jag försiktigt på vattnet när jag håller slangen tätt intill ett framben, över knäet och låter vattnet rinna. Första gångerna blir ibland panik.

sedan kan man också prova att spola framför hästen och runt hästen på marken.
Men just att börja över ett framben och sen gå upp vid manken har gått bra för mig.

Jag har aldrig bundit fast hästen utan alltid hållt med grimma och grimskaft i början när han varit såhär.
Det här låter ju krångligt men kanske efter en vecka så har jag kunnat spola min häst och sen har det inte varit mer med det!

Och vattenpölar - har du provat att rygga hästen ner i en vattenpöl? Det gjorde min kompis. Hennes häst stegrade framför en vattenpöl, i och för sig ganska stor men i alla fall. Då ryggade hon ner i den och plötsligt stod hästen med alla fyra benen i en pöl och då fick den gå frammåt.
Men den var lika envis/rädd nästa gång, men det var lite kul att den gick ner baklänges ändå!

Lycka till med Azterix. Han verkar var lite värre än zinzano var men det går nog bra med daglig övning.
Du kan även köpa en slang på ÖB för typ 50 kr och öva med ute att gå över och under osv..

Zinzano kunde acceptera slangen en dag och nästa dag låg slangen på ett annat ställe, då var den lika farlig igen. suck.

haha

aaah, tack. jag ska genast åka till stallet för att börja öva...
Som du vet är Asterix rätt extrem ( :crazy: :p ) så jag får nog använda longerlina HIHI. Jag uppdatarar om resultaten :s :p

Seabaz skrev:
Och vattenpölar - har du provat att rygga hästen ner i en vattenpöl? Det gjorde min kompis. Hennes häst stegrade framför en vattenpöl, i och för sig ganska stor men i alla fall. Då ryggade hon ner i den och plötsligt stod hästen med alla fyra benen i en pöl och då fick den gå frammåt.
Men den var lika envis/rädd nästa gång, men det var lite kul att den gick ner baklänges ändå!

Håller med om nästan allt du skriver och tycker det är ett mycket gott råd utan ovanstående. Min häst har också enorm fobi över att gå över vattenpölar. Mycket irriterande för min del då jag tävlar dressyr och under utomhussäsongen så förkommer det onekligen att det regnar i Sverige och att det bildas vattenpölar på banan.

Sist jag tävlade gick det kalas första klassen. Var placerad. Lagom till nästa klass börjar det naturligtvis ösregna och när det var dags för min start hade det bildats ett antal pölar och en mindre sjö i ena hörnet. Min söta pålle startade med att föröka hoppa över pölarna vid inridningen. Vi fick med andra ord en ganska orginell hälsning på domaren med mn hjälm hängandes över nästippen och hästen förskräckt stirrandes i backen med alla fyra hovar på ett ställe Vid sjön i hörnet förökte hon sig istället på taktiken att galoppera på stället. Denna tävling är faktiskt första gången jag har fått små teckningar på protokollet av domare föreställande små regnmoln som ler. Ja, ja kul att man kan roa någon :D

Den tävlingen fick mig att inse att jag faktiskt måste göra något åt detta. Började med att ta reda på orsaken att vissa hästar är så fobiska mot vatten.

Hästar gillar inte att kliva i något som de inte ser botten på eftersom att det finns nedärvt att de kan fastna i tex ett kärr. Att då tvinga hästen genom diverse metoder förvärrar oftast bara problemet (ungeför som vid lastning).

Jag satt av min häst istället och ledde henne över en vattenmatta o dyl. När hon knatade efter mig var som helst så ledde jag henne över vattenpölar också. Om hon stannade vid pölen så skällde jag inte utan stod lugnt kvar med ett mjukt tryck på huvudlaget. Eftergift så fort hon tog ett steg framåt. Tog inte många minuter innan hon knatade över vattenpölen.

Nu försöker jag göra samma uppsuttet. Går hyfsat i skritt och trav, men bläk för att galoppera över dem :eek: . Tids nog kommer hon säkert att göra det också. :smirk:

Nu är ju inte min så extrem som trådskaparens häst, men vi har också haft våra stunder när det gäller vattenpölar och spolspiltor. Med tålamod så löser man det mesta. Numera kan jag duscha hela hästen utan problem. När jag köpte henne kunde jag inte ens spola av hovarna eller svampa henne.

Lycka till Aterix

Nja det jag skrev om vattenpölar var mest för att berätta. Jag skrev ju också att hästen var fortfarande lika rädd för vattnet nästa gång det kom en vattenpöl.

Men när hon backade ner med hästen så stod hästen helt plötsligt mitt i pölen utan att fatta någonting :D

Men jag håller med dig, är det ett problem som för dig vid tävling så är det nog bäst att först leda hästen!

Jag ÄLSKAR när det blir vattenpölar på banan! :banana: Då får min markbundna pålle GÅNG! hihi :rofl:

Liknande trådar

W
Hästhantering Min ungponny, 5 årigt sto. Är otroligt rädd för vatten. Att svampa av henne lite lätt är en hel dagsuppgift, och att spola med slang är...
Svar
1
· Visningar
872
Senast: Rhodugune
·
W
Träning Min ungponny, 5 årigt sto. Är otroligt rädd för vatten. Att svampa av henne lite lätt är en hel dagsuppgift, och att spola med slang är...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: khisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama