Har du testat olika inställningar på sprejen? Man kan ju tex ställa det som en "stråle" och sen liksom småtrycka lite, då blir det en liten stråle med större droppar, om det är "dimman" som känns läskig?Update:
Jag kan inte spraya på henne.
Ett sprut på pälsen räcker för att hon skall bli istadig. Därifrån tar det lång tid för henne att "förlåta mig".
Jag kan lugna henne efter ett sprut, men då måste jag på riktigt vänta ca 20 minuter tills jag kan spraya ett sprut igen och börja lugna henne igen.
Jag får spraya nära hela henne, mot en svamp, så det är inte ljudet och inte lukten, utan känslan av spray mot pälsen som hon inte klarar.
Hon kan tex stå lös i boxen och äta medan jag går runt henne och sprayar på en svamp och drar över henne, utan att hon känner obehag.
Kanske borsta samtidigt, antingen med borsten precis före eller efter sprejen, för att neutralisera känslan liksom?
Tänk vad häftigt att en sån "dimma" känns så tydligt för dem
Min valack tycker inte helle rom det egentligen, tror också att det är känslan mest, men när jag direkt borstar ut sprejen så ser han bara skeptisk ut en stund och sen är det rätt ok.