Livrädd för hovslagaren

R

Racer

Hade ute hovslagaren igår och han tog hand om mina hästar. Fick en ny häst i stallet för 3 veckor sedan, som han också skulle titta på.
Förra ägaren sa att hon hade slagit mot en hovslagare och att hon inte var lätt att sko, men att det blivit bättre sista tiden.
Var bara det att hon var livrädd!!! Vi tog ut henne på gången för att sko och hon blev stel som en pinne och kunde inte röra sig. När jag försökte backa henne på plats så började hon darra i hela kroppen och bakbenen vek sig, hon såg inte klok ut.
Hovslagaren (väldigt duktig och trevlig) började masera hennes rygg som var så otroligt spänd-hon mjuknade upp lite.
Han tyckte inte det var någon idé att bråka med henne, utan först ska jag ta ut en equiterapept som ska gå igenom och se om hon har ont någonstans. Så får vi se...
Hon har inga problem att röra sig annars och jag misstänker att hon var så fruktansvärt rädd att det helt enkelt låste sig totalt för henne. Misstänker att det är förenat med livsfara att sko henne, då rädda hästar inte är att leka med - det kan ju slå över totalt.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av??:confused:
Jag tror inte att hon är en "elak" häst i grund och botten och vill gärna ge henne en chans.:cry:

Sv: Livrädd för hovslagaren

Något som har hänt i samband med skoning kanske som gör henne rädd? Men hur man motverkar det är en annan fråga... Usch vad svårt, jag har verkligen ingen aning.

Börja du med att massera och få hästen mjuk och avslappnad. Lyft en hov i taget. Känns hästen fortfarande avslappnad börjar du knacka lite på hovarna, kanske dra lite med en rasp men bara lite lite i början så hästen inte hinner bli orolig. Avsluta med skön massage.

När du känner att hästen är tryggare ber du manliga (utgick nu från att du är kvinna:o ) hästvana, helst;), att göra samma sak. När hästen accepterar detta kan det vara läge att öka lite, knacka hårdare, knacka mot metall. Dock hela tiden med massage och mys före och efter.

Funkar inte detta är det nog bara att sedera... det har jag själv fått göra med en häst jag haft men det var p.g.a. smärtor i bogen. Det gick över sen och då stod hon rätt bra.

Hur är hon när ni ska krattsa hovarna?
Samma reaktion elelr är det när hon ser hovslagarverktygen som hon blir rädd?

Naturbruksskolan jag gått på hade förr en hbl valack som blivit illa behandlad vid skoning.
Man kunde krattsa hovarna utan problem, men så fort man tog en fil och la mot hans hov började han ojja sig och ville inte vara med längre.
Han hade full koll på om man hade en hovkratts eller en fil, även om man använde filen som hovkratts...

Tycker du gjorde rätt som avbröt istället för att bråka, det ger ändå inget. Det är nog bara öva och öva som gäller. Min ena häst vägrade att låta någon annan än mig röra hovarna förut. Hon tyckte att det var super obehagligt, och så spände hon sig så att hon tappade balansen, vilket gjorde henne rädd. Så jag fick öva jätte mycket, hovslagaren fick inte komma nära, så han fick tala om vad jag skulle göra så att jag kunde verka henne själv, och han gjorde bedömning av mitt arbete så att inget skulle gå snett. Det här var också en otroligt trevlig och duktig hovslagare, men det gick ändå inte.

Poetry_princess skrev:
Något som har hänt i samband med skoning kanske som gör henne rädd? Men hur man motverkar det är en annan fråga... Usch vad svårt, jag har verkligen ingen aning.

Jag har fått information om att de bremsat henne ganska ordentligt för att få sko henne.. kanske ingen trevlig upplevelse:cry:

Sammet skrev:
Hur är hon när ni ska krattsa hovarna?
Samma reaktion elelr är det när hon ser hovslagarverktygen som hon blir rädd?

Hon känner helt klart obehag av att man över huvud taget försöker ta hennes hovar, men hon har inte reagerat så här...

Tack Alzan, jo, jag tyckte det var bäst att avbryta. Vill inte att hon ska känna sådant obehag. (onödigt att riskera en duktig hovslagare också)... Jag får helt enkelt gneta på med "ta på" övningar och försöka bygga förtroende...

Racer skrev:
Tack Alzan, jo, jag tyckte det var bäst att avbryta. Vill inte att hon ska känna sådant obehag. (onödigt att riskera en duktig hovslagare också)... Jag får helt enkelt gneta på med "ta på" övningar och försöka bygga förtroende...

Klokt tänkt! :bow: Fortsätt i de banorna så kommer du att få världens bästa häst! :D

När hovis kommer och skor de andra kanske han bara kan komma och prata lite med den rädda hästen, massera henne lite och kanske bara kratsa hovarna eller nåt så kanske hon vänjer sig vid honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur