Livmoderinflammation

N

NiitSirK

Någon som kan berätta om orsaker, symptomen, behandling, eventuella men m.m. ??

...skulle vara urgulligt :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livmoderinflammation

Ett sto i det stall där min häst stod för snart 10 år sen, fick livmoderinflammation när hon var dräktig i 9:e månaden.
Minns inte exakt förloppet, men hon hade feber och var dålig och det rann lilarött var ur henne, inga små mängder heller. (typ som att nån hällde ur ett paket blåbärsfil) Veterinären var ute och behandlade henne med penicillin men efter någon vecka så kastade tyvärr hon sitt föl. och efter det blev hon bra rätt snabbt.
Vi funderade på om det inte kunde ha rört sig om virusabort då min häst hade kommit till stallet ett par månader tidigare (då jag köpte honom) och han var hostig och snorig ett par veckor den våren, innan stoet blev dåligt. Tydligen kan virusabort ge just dessa symtom på valacker... Vår veterinär trodde dock inte på det, och verkade inte speciellt intresserad av att ta reda på orsaken heller, så det gjordes ingen vidare undersökninng för att ta reda på vad som orsakat att hon fick inflammationen och kastade.

Senast ändrad:
Sv: Livmoderinflammation

NiitSirK skrev:
Någon som kan berätta om orsaker, symptomen, behandling, eventuella men m.m. ??

...skulle vara urgulligt :p

Läs i Att bli med föl av Holmstedt/Magnusson/Peterson eller Sevelius: Håll hästen frisk. HH

Liknande trådar

Katthälsa Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under...
Svar
11
· Visningar
650
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den smittsamma livmoderinflammationen CEM har konstaterats på islandshästar i Skåne. Sjukdomen kan orsaka nedsatt fruktsamhet hos ston...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka