Livet med Hönö

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 730
I november gick en stor dröm i uppfyllelse för mig och min man, när vi blev ägare till vår alldeles egna campervan i form av en Volkswagen Transporter T6.1 som omvandlats till husbil. Vi har pratat och drömt och pratat och drömt om detta sedan början av 2023, men precis som när man letar hus behövde vi kyssa många grodor innan vi hittade rätt. Tack vare aggressivt sparande kunde vi äntligen slå till och bestämde oss för att döpa bilen till Hönö eftersom inköpet även möjliggjordes av försäljningen av en avliden släktings hus på Hönö. Den avlidna släktingen tyckte mycket om både resor och natur, så hen hade nog varit ganska nöjd med att kunna sponsra ett sådant här inköp :)

Jag har tänkt ett tag nu att det skulle vara roligt att dokumentera resorna vi gör, och vad bättre än en dagbokstråd på Buke? Jag kommer nog inte att skriva om varenda liten tur vi gör, eftersom vi tänkte göra ganska många, men det skulle kännas roligt att ha ett forum (höhö) där jag kan skriva ner de finaste minnena och kanske även bidra med lite inspiration åt andra. Förbered er på många långa inlägg från tjejen som aldrig varit särskilt bra på det där med att hålla sig kort! :angel:

1st.webp

Första turen gick, på ett sätt som känns väldigt typiskt för oss, till nöjesparken Alton Towers. Vi, som vägrar bli vuxna och i allra högsta grad har barnasinnet kvar, har länge pratat om att åka dit och när nu bilens förra ägare råkade bo alldeles i närheten bestämde vi att en kort omväg dit på väg hem till Glasgow fick bli vårt första äventyr.

Via appen Brit Stop hittade vi en mysig pub som låter en använda deras parkeringsplats över natten mot att man köper middag eller frukost hos dem, och där skålade vi i bubbel och sov sedan gott efter en eftermiddag full av berg och dalbanor och varm choklad. Det var en ganska galen dag egentligen, när jag tänker tillbaka på den. Vi gick upp i ottan för att ta tåget till Birmingham (ca 3h), köpte vårt livs första fordon inne på Starbucks på Birminghams tågstation (men vi hade naturligtvis gjort en massa research och förberedelser innan dess), körde sedan raka vägen för att tillbringa eftermiddagen på ett nöjesfält och sedan avslutades dagen med pizza framför brasan på en pub någonstans i Staffordshire.

Efter några välbehövliga timmars sömn fixade vi frukost i bilen och påbörjade sedan de 4 timmarnas körning tillbaka till Glasgow, med ett par stop i the Lake District på väg hem. Det är ett område som stått på min önskelista länge och även om vädergudarna inte riktigt var på vår sida fick vi se några fantastiskt vackra vyer. Det var lite som Skottland, fast i England :D

2nd.webp

Två veckor senare var det dags för en ny tur och denna gång var Lost Shore Surf Resort samt St Abb’s Head målet. Min man har helt snöat in på surfing de senaste åren och blev därför väldigt glad när en surfanläggning med en konstgjord våg (svårt att förklara, klicka här om ni blir nyfikna) slog upp dörrarna bara 45 minuter hemifrån oss.

Vi inledde alltså med lite surfing där (för min man, undertecknad satt i baren och drack varm choklad) och körde sedan ytterligare 45 minuter ut till kusten där vi tack vare appen Park 4 Night hittat en hamn där man får parkera över natten mot en donation till den lokala båtklubben. Vi blev överlyckliga över att vara de enda där och kunna ställa oss på den parkeringsplats som bokstavligen talat var precis bredvid havet. Den lyckan varade inte jättelänge…

Vi hade dock en jättemysig kväll där vi spelade kort och beundrade fullmånen som lyste upp havet precis utanför fönstret:

Abbs2.webp

Vad vi däremot inte hade räknat med är att fullmåne = extremt högt tidvatten, och just detta dygn skulle det vara som högst mitt i natten. Vid tvåtiden på natten väcktes jag av min man som viskade att vi nog borde flytta bak bilen ett par meter, för det lät plötsligt som att havet var väääldigt nära. Efter att ha suttit och lyssnat och tittat lite insåg vi att det nog inte var någon större fara, men kunde också konstatera att ingen av oss skulle kunna somna om innan vi backat bilen några meter för säkerhets skull. Och så gick det alltså till när jag mitt i natten åkte bil i ungefär fem meter, insvept i min sovsäck och med raggsockorna i högsta hugg :laugh:

Morgonen därpå kunde vi konstatera att vi nog hade klarat oss fint även utan att flytta, tidvattnet var som allra högst då när vi vaknade, men hädanefter kommer vi definitivt att kolla upp tidvattensprognosen innan vi ställer oss nära kusten på det sättet :p Just den här gången var det ett väldigt sammanträffande att vi skulle råka parkera just där just den natten på månaden då det 1) var fullmåne 2) var som allra högst tidvatten mitt i natten och 3) var lite blåsigt ute till havs.

Ja ja, vi vaknade till en fantastisk vacker morgon och latade oss i sängen i ett par timmar innan vi gav oss iväg för att utforska naturreservatet St Abb’s Head med sina underbart vackra, dramatiska klippor. Sedan körde vi hem igen, med ännu ett stopp på surfstället på väg hem.

I januari var det 10 år sedan vi träffades och vi bestämde oss för att fira med en kombination av campervan-äventyr och lyxhotell. Sagt och gjort, vi körde de 90 minuterna från Glasgow till Inveraray och tillbringade första natten precis invid Loch Fyne (där vi inte behövde fundera på något tidvatten :p). Det här var första gången vi testade att sova i bilen när det var minusgrader ute, men dieselvärmaren och fritidsbatteriet kämpade på bra och vi lyckades hålla ca 18-19 grader inne nästan hela natten. Vi vaknade tidigt av fågeltjatter och gick ut för att bevittna en alldeles fantastiskt vacker, isig soluppgång över Loch Fyne.

Vanpcs.webp

Efter frukost och ett avsnitt av en serie gav vi oss iväg på en kort vandringstur upp för Dùn na Cuaiche som bjöd på både solsken och snöstorm - välkommen till Skottland! :D

Efter detta var det väldigt skönt att checka in på The George Hotel och tillbringa resten av dagen och kvällen uppkrupen framför diverse brasor med diverse drycker i handen. Säga vad man säga vill om lilla Hönö, men man uppskattar aldrig ett fint hotell så mycket som efter en natt i en campervan!

Jag har i många år velat åka runt i både Skottland och England, se diverse fornlämningar, slott och natur. Men jag vågar inte ge mig ut i vänstertrafik :o jag får lätt panik bara av tanken. Och bussresor och liknande gruppevenemang står jag absolut inte ut med, så jag får bara fortsätta längta :love:

Jag har i många år velat åka runt i både Skottland och England, se diverse fornlämningar, slott och natur. Men jag vågar inte ge mig ut i vänstertrafik :o jag får lätt panik bara av tanken. Och bussresor och liknande gruppevenemang står jag absolut inte ut med, så jag får bara fortsätta längta :love:
Jag ska ärligt säga att det inte är helt lätt att köra här även när man är van vid vänstertrafik, många små och dåliga vägar, så jag är imponerad av de som kommer hit som turister och ger sig på det!
Jag gillar att den heter BUG 😍
Haha, det är den förra ägaren som betalat dyra pengar för den registreringsskylten men vi tänkte faktiskt sälja den och återgå till den ursprungliga skylten :o Den är enligt uppgift värd typ 20-30 000 kr eftersom det tydligen finns folk som är helt tokiga i VW och allt som hör därtill, så att kunna registrera sin bil med just VW i början är väldigt eftertraktat... Jag och min man kunde inte bry oss mindre (men jo, Bug är gulligt!) så den känns lite bortkastad på oss :p

Jag ska ärligt säga att det inte är helt lätt att köra här även när man är van vid vänstertrafik, många små och dåliga vägar, så jag är imponerad av de som kommer hit som turister och ger sig på det!

Haha, det är den förra ägaren som betalat dyra pengar för den registreringsskylten men vi tänkte faktiskt sälja den och återgå till den ursprungliga skylten :o Den är enligt uppgift värd typ 20-30 000 kr eftersom det tydligen finns folk som är helt tokiga i VW och allt som hör därtill, så att kunna registrera sin bil med just VW i början är väldigt eftertraktat... Jag och min man kunde inte bry oss mindre (men jo, Bug är gulligt!) så den känns lite bortkastad på oss :p
Oj, ja för de pengarna hade jag också sålt den. Direkt 😅

Jag är nyfiken på hur den är planerad invändigt. Kan man få se en interiörbild?
Absolut! Förra ägaren var den som fick den omvandlad till skåpbil och han var väldigt förtjust i rött, som följande bilder kommer att visa... Inget vi hade valt, men vi står ut!

Det här är den minsta modellen, vi ville ha en som vi kunde använda som vanlig bil också utan att behöva fundera på att få plats i parkeringsfickor m.m (den är ungefär lika lång som en Volvo V70).

Såhär ser själva huvud-delen ut, framsätena går att snurra så man kan sitta mittemot varandra och bordet viks ihop och förvaras bakom förarsätet när det inte används. Sedan har du ett litet kylskåp, två kokplattor och en vask med vatten som kommer från en vattentank under golvet, samt lådor/hyllor både under baksätena och ovanför samt bredvid den lilla köksdelen.

Int.webp

Baksätena går sedan att fälla ungefär som en bäddsoffa, och skapar då en dubbelsäng modell mindre, ska se om jag kan lägga in bild på det också. Sedan kan man sova i taktältet också men det har vi inte provat än! Taktältet är för oss mest användbart eftersom det innebär att man kan stå helt upprätt där inne utan att slå huvudet i taket :p

Absolut! Förra ägaren var den som fick den omvandlad till skåpbil och han var väldigt förtjust i rött, som följande bilder kommer att visa... Inget vi hade valt, men vi står ut!

Såhär ser själva huvud-delen ut, framsätena går att snurra så man kan sitta mittemot varandra och bordet viks ihop och förvaras bakom förarsätet när det inte används. Sedan har du ett litet kylskåp, två kokplattor och en vask med vatten som kommer från en vattentank under golvet, samt lådor/hyllor både under baksätena och ovanför samt bredvid den lilla köksdelen. Det här är den minsta modellen, vi ville ha en som vi kunde använda som vår vanliga bil också utan att behöva fundera på att få plats i parkeringsfickor m.m (den är ungefär lika lång som en Volvo V70).

Visa bifogad fil 162047

Baksätena går sedan att fälla ungefär som en bäddsoffa, och skapar då en dubbelsäng modell mindre, ska se om jag kan lägga in bild på det också. Sedan kan man sova i taktältet också men det har vi inte provat än!

Bild på hur det ser ut med sängen utfälld och på vask + spis.

Bedsink.webp

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 359
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V