Litteratur tips!

A

armada

Jag behöver tips angående böcker som beskriver (vall)växternas fysiologi, speciellt de svenska sorterna.
Min biokemibok tar bara upp detaljerna på cellnivån och det har jag inte så stort glädje av.
Jag vet att det finns fler här på forumet som är Väldigt insatta (och fikar med de riktigt invigda akademikerna) men jag tänkte börja lite mer enkelt.
Jag är intresserad av litteratur som tar upp växternas energilagringsförmåga i form av stärkelse och oligosackarider i kalla / torra klimaten.
Någon som har några bra tips? :confused:
 
Varför inte ta kontakt med en växfysiologisk institution vid nåt av våra universitet :idea: Tyvärr fikar jag inte med nån växtfysiolog :angel:
 
Jag lånar din tråd för en fråga om vallväxter. Har funderat på detta en tid men varit för slö för att fråga.

Vad påverkar näringsinnehållet i ett hö mest: valet av växter eller de yttre förhållandena (tidpunkt för skörd, väder och vind etc.)?
 
Jösses vad du var blygsam då! ;) Har du verkligen inga tips?
Måste jag, den förvirrade, ta kontakt med någon stackars föreläsare och försöka förklara vad jag är ute efter...
 
:o...... Du kan ju tex prova boken "Grass" Published for The british Grassland Society :smirk:. Vet ju inte om du hittar nåt i den som du söker. Själv är jag väldigt förtjust i boken "The Biochemistry of Silage". Men som sagt så är ju det bästa att ringa upp en universitetsproffessor i ämnet :cool:
 
OK!
Jag ska se om jag hittar böckerna.
Dina inlägg om analysen har väckt ett brinnande intresse för själva produktionen...
”The Biochemistry of Silage” har fått goda betyg på nätet, den är säkert läsvärd.
Den första boken, är den av A. Hopkins du menar, med undertiteln ”Its Production and Utilization”?
Vågar du lämna ut en kandidat (läs offer) till mig, eller måste jag flörta med telefonisten...
Du får gärna pm:a... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp