litet stall- gödselhantering??

videnlis

Trådstartare
har inte tagit reda på vad lagen säger men kan ni berätta hur ni gör i era småstall?
har funderat på att köpa ett flyttbartstall alt. bygga ett litet.2 hästar ska det bo där.
men hur hantera gödseln???? måste man gjuta gödselstad och bygga tak över? kan man tex köra upp gödseln på en traktor vagn som sedan töms på åkern? eller hur löses det enklast o billigast?
vad finns för andra alternativ ??
det är dyrt med tömningsservise,att man hyr en vagn dom kommer o byter till en tom med jämna mellanrum..vad kan man annat göra?

hur gör ni?

Sv: litet stall- gödselhantering??

Det stallet där mamma har sin häst nu har en container som töms när den blir full, och vi kommer ha något liknande när vi får till vårt lilla stall.

Vad jag vet är det olagligt att tippa gödseln direkt på marken då risken finns att det sipprar ned i grundvattnet.

Har precis köpt gård, där finns godkänd gödselplatta. Jag tänkte köra med halmpellets så jag hoppas att jordgubbsodlaren vill ha min gödsel och plocka från gödselplattan. Om inte, så vill även jag veta vad du får för svar här.
:)

Jag vet bara att gödsel måste förvaras "tätt".
Jag såg att några packar sitt i plastsäckar och säljer/ger bort. Verkar drygt, men vad gör man?

Jag kollade lite på det där förra året när jag tog hem mina hästar igen, och så vitt jag vet (efter att även ha haft kontakt med ansvarig myndighet) så finns det inga särskilda krav på gödselhantering när man har 1-2 hästar. Har man 3-10 hästar ska man ha lagringskapacitet för 6 månader på tätt underlag (t ex gjuten platta), och för fler än så är det 8 mån som gäller, om man inte får dispens beviljad.

Eftersom vi har egen stor gård har vi inga problem att bli av med gödseln på ett bra sätt själva... har du någon grannbonde i närheten som kan ta hand om det (ofta inga större problem om du har hästarna på torv t ex, spån kan vara värre)?

Container måste inte vara dyrt, det är ofta tömningarna som är dyra så kolla upp vad det är de tar betalt för, och om du bara har två hästar och mockar noga behöver du kanske inte tömma så ofta. Kolla om du betalar per kg eller per tömning också. Om du betalar per kg kan det vara värt att ha tak över så inte regnvatten gör att allt väger mycket mer.

Man kan hitta en del matnyttigt om man googlar på gödselförädling.

vad bra att ni svarade,tack!
vi har alltså gård själva,åkrar finns att tömma på,men hur e det om man samlar in gödseln på ett traktorflak,måste den stå på gjuten platta,eller är det inte viktigt när det bara gäller 2 hästar?

Här finns en aktuell och nästan identisk tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089261&highlight=g%F6dsel

Där finns bl a informationen att tät förvaring gäller från första häst och över hela landet. Annars är Jordbruksverkets hemsida en väldigt bra informationsbank, med korrekt och lättläst information om vad som gäller.
---
Utformning och placering av lagringsutrymmen
Lagringsutrymmena ska vara utformade så att det inte sker någon avrinning eller något läckage av gödsel eller förorenat vatten till omgivningen. Den tekniska utformningen av lagringsutrymmen som uppfyller det här kravet kan variera.
---
källa: jordbruksverket.se

Senast ändrad:

Man behöver bara ha gödselplatta om man har fyra hästar eller fler. Annars finns ingen särskild regel för mindre hästar. Du kan lägga gödselstaden var du vill (inte för nära grannar dock) Och göra vad du vill med den. För din egen trevnad kan du ju tömma den varje år, annars blir det bra matjord om den får ligga:) Jag har aldrig fått annan info än detta av kommunen och inspektören här. Själv har jag dock gödselplatta, fyra hästar. Plattan töms väldigt sporadiskt dock. Men inget tjafs om det från inspektören heller. Blir toppenjord till trädgården i botten.

Senast ändrad:

Du får lösa det hur du vill, men lagringskapacitet och tät förvaring är reglerat. Vi löste det (få hästar) med tät container (gick inte att hyra vilken som helst).

En dyr lösning, men som följde regelboken.

Kontakta kommunens miljöenhet.
Det är olika i olika kommuner tror jag.
Jag kontaktade min kommun och här är det så att om man har mindre än 3 hästar så behöver man ingen tät förvaring av gödseln. (Man kan alltså tippa den direkt på marken) Detta gäller hästar som står uppstallade. Går dom i lösdrift så kan man troligen ha fler, men det avgörs från fall till fall.

Det finns regler som gäller hela landet, de hittar du på jordbruksverkets hemsida som Lovisaleonora tipsade om, och så har kommunerna egna bestämmelser.

Krav på lagringskapacitet - dvs hur många månaders gödsel man ska kunna förvara - gäller om man har fler än två hästar eftersom det även finns bestämmelser om hur och ffa när man får sprida gödseln. Du hittar det också på jv:s hemsida!

Vi hade tre hästar när vi flyttade till egen gård, nu har vi två, och vi har köpt ett lastväxlarflak som vi täckt med ett plasttak som vi spikat på en ram och lagt ovanpå flaket. Sedan har vi en liten aluminiumramp så vi lätt kommer in med skottkärran. Funkar kanonbra! Det enda är att det kan bli lite för torrt därinne på sommaren, då får vi vattna så det blir lite fart på förmultningen. Sedan är tanken att sprida ut det i vår, så fort det inte står vatten på åkern längre.

Jo, oavsett var i landet gäller just tät lagring (se mitt tidigare svar med länk).

Det är INTE upp till kommunerna att besluta detta, från första häst och oavsett var i landet - tät lagring. Däremot är vissa kommuner strängare än andra.

jag ringde och frågade nu, o de sade att man kan lagra skiten på en traktorvagn med nånsorts tak/presenning över. men det gäller ju att ha en stor vagn,så man inte behöver tömma på vintern för det fick man inte.vi har arealer att tömma på,så man kan ju kompostera det på en åkerkant kanske.
så här i södra finland.i finland fick man inte nånstans bara sätta skiten direkt på marken,fast så bara 1 hästs gödsel.

Jo, oavsett var i landet gäller just tät lagring (se mitt tidigare svar med länk).

Det är INTE upp till kommunerna att besluta detta, från första häst och oavsett var i landet - tät lagring. Däremot är vissa kommuner strängare än andra.
Fortsätter på ditt svar. Det där med gödselplatta från andra hästen osv har med lagringskapacitet inom jordbruksföretag att göra. Som lovisaeleonora säger så gäller tät förvaring från första häst och det regleras i miljöhänsynsreglerna och gäller alla.

Ts: Kärra är en bra idé. Se bara till att det inte är någon halvrutten gammal skräpvagn (de läcker ju ändå...) Lägg några extra tusenlappar på en tipp-vagn med ordentlig volym så att ni inte behöver köra ut mer än kanske två gånger om året. Jag hyr container, 10 kubik, som töms två gånger om året ca. (har varken spridningsareal eller ork att passa in tippningen/spridningen så att det stämmer med bondens vårbruk/höstbruk). Så en kärra som kan ta tio kubik kan väl vara bra om du hittar en. Då kan du ju lägga en stuka på hösten och en på våren kanske.

Fortsätter på ditt svar. Det där med gödselplatta från andra hästen osv har med lagringskapacitet inom jordbruksföretag att göra. Som lovisaeleonora säger så gäller tät förvaring från första häst och det regleras i miljöhänsynsreglerna och gäller alla.

Hur menar du? Jag förstår inte alls, kan du utveckla? Vi fick iaf beskedet från kommunen i somras att 1-2 hästar var helt okej att ha utan tät förvaring. Det kan ju knappast ha varit första gången de fått den frågan, så de borde ju ha koll. Eller är detta nya besked?

Lite OT. Vad gäller om man har hästarna ute i en stor hage året runt med endast ett vindskydd. Då mockar man ju antagligen inte samma mängd som om man har uppstallat 23h/dygn. Då är ju det man behöver lagringskapacitet mycket mindre... hagen är ju inte tät precis.

Det är ju knappast samma koncentration av lakvatten på en lösdrift som under en gödselstack. Gödselstacken är ju verkligen koncentrerad skit & urin.

Inte ens med skriftligt besked från kommunen gäller det vid en kontroll. De tar inget som helst ansvar för att de lämnar fel direktiv, utan det är alltid lag och JV´s föreskrifter som gäller.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...gragodsel.106.4b00b7db11efe58e66b8000532.html

Här hittade jag info... det står bl a: "Om du har färre än två djurenheter eller två till tio djurenheter utanför känsliga områden omfattas du inte av de generella bestämmelserna."

och

"I lagringskapaciteten får du räkna in utrymmen inne i stallbyggnaden, t.ex. i en ströbädd, om utrymmena uppfyller kravet på att det inte sker någon avrinning eller något läckage från utrymmet."

Så det är inte upp till kommunen att bestämma, men det kan skilja mellan kommunerna beroende på hur omgivningarna ser ut.

Men nu blir det rundgång igen.

Det här har vi redan diskuterat, se ovan. Från första häst gäller tät lagringsplats.

Men nu blir det rundgång igen.

Det här har vi redan diskuterat, se ovan. Från första häst gäller tät lagringsplats.

Och vad menar de då med att man inte omfattas av de generella bestämmelserna?

Det står "För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa."

Det står att man inte får förorena yt- eller grundvatten, och om man t ex har två shetlandsponnyer där man har permanentbädd och enbart mockar ut skiten så borde ju avrinningen vara relativt minimal, om man ser boxen som lagringsutrymme (vilket är tillåtet). Det borde inte leda till skador på människans hälsa. Jag se inte att det står något krav på att det måste vara tät förvaring om ovanstående efterlevs.

Hur menar du? Jag förstår inte alls, kan du utveckla? Vi fick iaf beskedet från kommunen i somras att 1-2 hästar var helt okej att ha utan tät förvaring. Det kan ju knappast ha varit första gången de fått den frågan, så de borde ju ha koll. Eller är detta nya besked?

Lite OT. Vad gäller om man har hästarna ute i en stor hage året runt med endast ett vindskydd. Då mockar man ju antagligen inte samma mängd som om man har uppstallat 23h/dygn. Då är ju det man behöver lagringskapacitet mycket mindre... hagen är ju inte tät precis.

Alltså, det är två olika saker. Krav på lagringskapacitet är en sak. Det gäller jordbruksföretag då man ska ha tillräckligt stor lagringskapacitet (alltså kunna lagra den gödsel manproducerar under t ex 8 månader på t ex en platta) och sedan också tillräcklig spridningsareal för gödseln t ex.

Tät lagring är en hänsynsregel som betyder att man ska se till att utlakning inte sker till omgivningen. Den regeln gäller alla, även de som inte har jordbruksföretag. Är man inte jordbruksföretagare krävs alltså inte lagringskapacitet för X antal månader men man måste se till att gödseln inte riskerar att rinna ut i vattendrag etc. För att få till tät lagring kan man då ha container eller en traktorskopa t ex. som man tömmer hos någon som har lagringskapacitet.

Alltså, det är två olika saker. Krav på lagringskapacitet är en sak. Det gäller jordbruksföretag då man ska ha tillräckligt stor lagringskapacitet (alltså kunna lagra den gödsel manproducerar under t ex 8 månader på t ex en platta) och sedan också tillräcklig spridningsareal för gödseln t ex.

Tät lagring är en hänsynsregel som betyder att man ska se till att utlakning inte sker till omgivningen. Den regeln gäller alla, även de som inte har jordbruksföretag. Är man inte jordbruksföretagare krävs alltså inte lagringskapacitet för X antal månader men man måste se till att gödseln inte riskerar att rinna ut i vattendrag etc. För att få till tät lagring kan man då ha container eller en traktorskopa t ex. som man tömmer hos någon som har lagringskapacitet.

Okej, jag förstod inte att detta enbart gällde lantbruksföretag. Så som privatperson (med spridningsareal) så finns inget krav på lagring? Om jag som privatperson hyr stallplats (kallhyra) av min pappa bonden, och det är jag som står för skötsel och gödsel, då behöver inte jag ha lagringsutrymme för x månader? Nu spelar det ingen roll eftersom vi inte har några lagringskrav på 2 hästar i område utan särskilda bestämmelser...

Men om man tar citatet ovan hämtat från SJV, "För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa."

Jag ser inte att det står att lagringen måste vara tät. Det står att det inte får leda till sådan förorening att det skadar miljön eller människors hälsa. Jag tolkar då det som att det är okej med visst läckage, om det inte är sådan mängd att det skadar miljö eller människor. Annars borde det ju tydligt framgått att all lagring måste vara tät, och inget läckage tillåts. Eller?

Sedan är det ju en objektiv bedömning vad som är skadligt för miljön... vi har inget dike eller vattentäkt i närheten av vår gödsellagring. Den ligger intill en jättestor lada, så det mesta rinner säkert in under grunden. Vi har dessutom permanentbädd och hästarna utomhus stor del av dygnet, som inte töms ut på gödselhögen utan sprids. Jag misstänker att vår relativt lilla vinterhage läcker betydligt mer föroreningar än det vi mockar ut, om man ska jämföra.

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Anläggning om jag ska dra hela historien då... Det är såhär att vi bor på landet i ett hus som vi hyr några km bort hyr jag ett stall där jag...
Svar
9
· Visningar
1 638
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?