liten fet bulle..

S

sanni

Min lilla ponny är en stolt herre på ca 1.20cm Shettis/welshcob på ca 250kg.

Han rids ca 4grr i veckan.
Hur mycket hö kan man ge han?
Nu får han.
morgon; 2kg+annat foder
middag;1kg
kväll;1,5kg + annat foder

(+hö när han görs iordning före och efter ridning ca 0,5kg)
så alltså ca5kg hö om dagen...

känns så lite, skulle jag kunna öka ett halvt kg på kvällen? jättetacksam för svar...mvh anna:bow:

Sv: liten fet bulle..

sanni skrev:
Min lilla ponny är en stolt herre på ca 1.20cm Shettis/welshcob på ca 250kg.

Han rids ca 4grr i veckan.
Hur mycket hö kan man ge han?
Nu får han.
morgon; 2kg+annat foder
middag;1kg
kväll;1,5kg + annat foder

(+hö när han görs iordning före och efter ridning ca 0,5kg)
så alltså ca5kg hö om dagen...

känns så lite, skulle jag kunna öka ett halvt kg på kvällen? jättetacksam för svar...mvh anna:bow:

Vad är "annat foder" för något? Har du analysvärden på höet?

Bra att du vill fodra med MYCKET grovfoder!

Hur ser han ut i hullet? Det är svårt att säga om du kan öka givan utan att han ska bli tjock. Tycker i så fall du ska minska den ev. kraftfodergivan och ersätta DET med hö.

milly skrev:
Vad är "annat foder" för något? Har du analysvärden på höet?

Bra att du vill fodra med MYCKET grovfoder!

Hur ser han ut i hullet? Det är svårt att säga om du kan öka givan utan att han ska bli tjock. Tycker i så fall du ska minska den ev. kraftfodergivan och ersätta DET med hö.

Har tyvärr ingen anlys på höet.. men ganska bra hö, skulle jag tro. han ser bra ut nu i hullet, lite svårt att se eftersom hela han täcks av 10cm päls som står rakt ut:D Men som sagt han behöver inte gå upp mer i vikt, utan är lagom nu!

morgon annat foder: o,5dl betfor, 1dl hippo basic pellets

kväll annat foder: 1dl betfor, 2 dl hippo basic pellets (3dl vid ridning) o.5dl mineraler

Tack för svar..hoppas på ett till;):bow:

Kopiaavchicodecemer2005.jpg

har tyvärr ingen mer nära bild just nu på han..)köpte kamera idag, så det blir väl fler!:)

sanni skrev:
Har tyvärr ingen anlys på höet.. men ganska bra hö, skulle jag tro. han ser bra ut nu i hullet, lite svårt att se eftersom hela han täcks av 10cm päls som står rakt ut:D Men som sagt han behöver inte gå upp mer i vikt, utan är lagom nu!

morgon annat foder: o,5dl betfor, 1dl hippo basic pellets

kväll annat foder: 1dl betfor, 2 dl hippo basic pellets (3dl vid ridning) o.5dl mineraler

Tack för svar..hoppas på ett till;):bow:

Okej... är han "jämnrund" eller är han mer åt det BUKIGA hållet (tunn över rygg och stor mage) ?

Jag tycker du ska skippa att ge en extra dl hippo vid ridning. Han är ju redan RUND och behöver knappast nåt extra.
Jag skulle nog minska kvällsgivan till samma som morgongivan också - om han nu är så rund.
Och låt han stå var på 4.5 -5kg hö. Det räcker gott o väl!

OM han nu väger 250kg, som du säger, så får han alldeles tillräckligt av grovfoder med 4-5kg.

Vill du ge honom någon belöning efter ridturer o så, så ge en MOROT.

milly skrev:
Okej... är han "jämnrund" eller är han mer åt det BUKIGA hållet (tunn över rygg och stor mage) ?

Jag tycker du ska skippa att ge en extra dl hippo vid ridning. Han är ju redan RUND och behöver knappast nåt extra.
Jag skulle nog minska kvällsgivan till samma som morgongivan också - om han nu är så rund.
Och låt han stå var på 4.5 -5kg hö. Det räcker gott o väl!

OM han nu väger 250kg, som du säger, så får han alldeles tillräckligt av grovfoder med 4-5kg.

Vill du ge honom någon belöning efter ridturer o så, så ge en MOROT.

Nej han är jämt rund och fin..han har bara en benägenhet :D att bli väldigt rund:)
Han konditionstränas just nu (ska förhoppningsvis, vara med i en cl 50km distans med en av tjejerna,så jag kan känna att han kan behöva en extra skopa pellets efter ett tuft pass. (rids han lite lagom så får han ingen extra skopa)
men då känns det som om det han får räcker! tack så jättemycket för svar!:bow:
mvh anna

Alltså, om ahn nu är tjock/överviktig så är ju tecken på att han fått för mkt energi. Varför då ge en extra skopa efter ridning? Då går han ju aldrig ner i vikt... :crazy:

Ge han bara nån morot, som sagt.

varför mer hö på morgonen än på kvällen? har alltid tänkt att hästarna ska få största givan då? :)

voltigehoppare skrev:
varför mer hö på morgonen än på kvällen? har alltid tänkt att hästarna ska få största givan då? :)

Min lilla kille är en riktig elaking mot andra pojkar så han få gå ihop med mitt sto, som han är snäll mot..
Hon är dock ett varmblod så hon behöver minst 2kg på morgonen! Så det är därför:smirk:

milly skrev:
Alltså, om ahn nu är tjock/överviktig så är ju tecken på att han fått för mkt energi. Varför då ge en extra skopa efter ridning? Då går han ju aldrig ner i vikt... :crazy:

Ge han bara nån morot, som sagt.

nej han är jättefin nu i hullet, det kändes bara så som om jag gav han så lite hö på kvällen.. Vill att det ska räcka lite under nattens första timmar... det går undan när han äter:d

sanni skrev:
nej han är jättefin nu i hullet, det kändes bara så som om jag gav han så lite hö på kvällen.. Vill att det ska räcka lite under nattens första timmar... det går undan när han äter:d

Ja det där är ett problem med lättfödda hästar... :crazy:

Har han ingen halm att pilla med heller?
jag gjorde som så till min nordis att jag blandade kvällshöet med 1-2kg halm så att det tog längre tid för henne att pilla i sig höet plus att det sen fanns kvar halm hon kunde tugga på under nattens timmar, om hon ville. Allt brukade vara slut på morgonen dock. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
934
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
Foder & Strö Tycker ni att detta är för lite foder för min häst? Jag vet att det kanske är svårt för er att veta det, men jag skulle behöva lite...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama