Lite tävlingsfrågor....

Muninn

Trådstartare
För det första: får man rida på vilket bettlösa altetnativ man vill, i alla klasser?
För det andra: V2, T3 och T4 rids med flera på banan. På vissa tävlingar finns både dessa klasser och T2, T1 och V1. Är det fritt val? :p eller är de individuella klasserna enbart för A-klass?
Märks att jag bara hunnit rida ett par lättklasser på seniornivå......

Sv: Lite tävlingsfrågor....

Tror att man får rida bettlöst i lätt klass (ej hackamore). Har iofs hört att man kan ha någon dispens? Eller så kan man fråga huvuddomaren innan. I de öppna klasserna får man ju rida på i princip vad man vill.

T1, T2, V1 och F1 är enbart A-klass och de grenar med fler ekipage är för C- och B-klass.

Inte så himla lätt att hålla reda på allt :)

Tror att man får rida bettlöst i lätt klass (ej hackamore). Har iofs hört att man kan ha någon dispens? Eller så kan man fråga huvuddomaren innan. I de öppna klasserna får man ju rida på i princip vad man vill.

T1, T2, V1 och F1 är enbart A-klass och de grenar med fler ekipage är för C- och B-klass.

Inte så himla lätt att hålla reda på allt :)

T1, V1 T2 och F1 behöver inte vara A-klass. Det säger bara att man rider eget program och är själv på banan.
PÅ våra kval har vi bara dessa klasser och alla få rida dem.
Man få lässa propen.

På samma sätt kan den som ordna tävlingen välja att även A-klass ekipage tävla i V2, T2, T4 och F2.

Är det nytt?
Jag har då tävlat med sidepull i lättklass utan problem.

det vet inte jag för jag är ny på islandshäst, men iaf var det så 2011 och förra året

*kl* I lätt klass är endast raka, två- eller tredelade bett tillåtna.
Sidepull är alltså inte tillåtet i T8-T5 och V5-V3. Dock har det förekommit förvirring och en del domare har släppt igenom sidepull på lättklass.
Jag kollade upp det på domarseminariet förra året.

/Malin

*kl* I lätt klass är endast raka, två- eller tredelade bett tillåtna.
Sidepull är alltså inte tillåtet i T8-T5 och V5-V3. Dock har det förekommit förvirring och en del domare har släppt igenom sidepull på lättklass.
Jag kollade upp det på domarseminariet förra året.

/Malin

Malin kan inte ni som domare någon gång sätter ner foten så det blir skriven mer tydlig i reglemente om det och det kommer en förklaring varför det inte är ok att rida på bettlös utan hävstång i lättklass. Det stå ju egentligen inget om bettlös i reglerna- bara om bett och då börja det blir en tolknings fråga.

Det är bara Sverige som har så konstiga regler och när man själv maila till sporten så är det väldigt tyst och förklaringar få man inte heller.

Jag kan absolut ta upp det på nästa seminarium, men effektivare är nog att maila till TS i SIF.

Malin

det har jag iallafall gjort, där i början innan jag gav upp och började rida med bett igen, jag frågade varför, men det var som att det inte lästes... synd synd. Hoppas vi ses i sommar Malin :laugh:

Jag kan absolut ta upp det på nästa seminarium, men effektivare är nog att maila till TS i SIF.

Malin

Och hur många gånger tro du det är gjord. Är som att brata med en väg när det gäller sif, kvitta om det är sport eller avel. Har man tur få man i alla fall svar men även de är sällsynta.

Jag vet inte hur många gånger det är gjort.
Jag kan ta upp det vid nästa tillfälle.
Vad är det som är så fasligt med att rida med vanliga bett?

Malin

Du som kan så mkt jag har en fråga, på framridningen är det oki att ha benlindor på hästen då?? Som man sedan tar av inför tävlingen såklart=)

Vad är det som är så fasligt att rida utan bett?

Jag skulle inte vilja ha en massa ryttare som rider utan bett ute på tävlingarna.. känns inte tryggt för en annan helt enkelt, där de inte kan styrka sin häst fullt ut och hästen gör lite som den vill.
Det är inte alltid det bästa att rida utan bett, jag har sett hästar med svåra skador på nosryggen av att ryttaren sitter och sliter och drar i sin häst bara för styrförmågan inte är soim den bör vara.

Att rida utan bett är något av det svåraste man kan göra och det kräver oerhörd väldresserad häst och det tar många ÅR att komma dit.

Hästar som hardefekter i munnen är en annan sak då har amn inge val, men ett vanligt 3 delat i munnen är verkligen inget en normal häst lider av att ha i munnen.
Tyvärr har bettlöst just nu blivit en fluga och oavsett om sin häst verkligen behöver de så ska man rida bettlöst.. punkt slut!!

Du som kan så mkt jag har en fråga, på framridningen är det oki att ha benlindor på hästen då?? Som man sedan tar av inför tävlingen såklart=)

Nej, du måste rida fram med det som är godkänt för tävling, så överstiger lindorna maxvikten inklusive ev boots av vad som är tillåtet så får du inte ha detta under framridning.

Jag tycker det är helt ofasligt att rida bettlöst (alltså jag har inget emot det), men nu är det ju i dagsläget inte tillåtet i de klasser som i Sverige kallas lättklasser.
Men från och med nästa år kommer det ändras, systemet med "lättklasser" och licenserna. Så då kanske bettkraven i de klasserna och ändras. :)
Inte mig emot.

Jag är liksom varken för eller emot.

Niela: Ja du får värma upp med benlindor.
Du får ju även ha dom på banan bara de inte väger mera än 250 gr/ben efter avslutad ritt.

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om ni skulle kunna förklara lite mer exakt vad som innebär och menas med alla dessa grenar. Vad som är lätta klasser...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Freyr
·
Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: Freyr
·
Islandshäst Finns det någon bra sida på internet där det står vad alla klasser innehåller? Och vad alla förkortningar står för? T1, T2, T3, V1...
Svar
1
· Visningar
911
Senast: Michis
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka