Lite frågor om halm

_Zacke_

Trådstartare
Har alltid använt spån till mina hästar men har börjat bli lite sugen på halm. Testade lite för några veckor sen när min ponny stod på boxvila och det var väldigt uppskattat då han gillar att riva runt, rulla och plocka. Jag tyckte det såg mycket mer "ombonat" ut. Men har som sagt aldrig använt halm förut, vad är bäst att ha i botten under halmen? Han gillar att riva omkring och är rätt så grisig i boxen.
En annan fundering, har inget bra ställe att förvara halmen på och funderar på om det är möjligt att ha det utomhus på en pall med pressening över/runt?
 
Sv: Lite frågor om halm

Det går alldeles utmärkt att förvara halmen utomhus med pressenning. Det man ska tänka på är att ordna med en luftspalt runt om, annars blir det kondens och halmen möglar.

Vi förvarar vår halm ute, men sambon har byggt som en gles låda runt, med pressenning ovanpå.
 
Sv: Lite frågor om halm

Jag har enbart halm i boxarna . Tar ut tollar och blöt halm dagligen och fyller på med ren halm. Halm behöver förvarad under tak för att må bra. Om du har den ute med en pressening över är risken stor att regn och snö tränger in och då kommer halmen suga åt sig vatten och bli äcklig och oanvändbar.
 
Sv: Lite frågor om halm

Det beror kanske på var man bor. Jag bor i Skåne och här har det ju en tendens att både regna och snöa på tvären. ...jag har försökt ha halm i en balvagn med pressening över och det var ingen bra lösning.
 
Sv: Lite frågor om halm

Nu har jag ju fått två olika svar, så nu är jag lika oklok som innan tråden startades :D fler erfarenheter?
 
Sv: Lite frågor om halm

Var bor du? I Skåne (och liknande väder) hade jag INTE förvarat halm ute. Möjligen i skjul med väggar, men inte med presenning. Det har t o m hänt att halm möglat på loftet hos oss. Mindre kul att stå mitt i vintern utan tjänligt strö.

Till det riktigt röriga fullblodet la vi botten av spån, som fick ligga till bädd innan vi la halm på. Byggde sedan på med halmbädd (mockade bara ut kottar och jämnade till) och det höll sig faktiskt hyggligt så länge han lät bli att gräva djupt i bädden. Men det krävs lite pyssel för att bygga bädden, helst hade jag haft en mindre rörig häst att bygga upp den. Sedan när halmen kommer på får man vara noga med att använda den rena men begagnade halmen att bygga med, eftersom ny halm blir lättare för hästen att flytta på.
 
Sv: Lite frågor om halm

Hej!

Halm är underbart som strö, men kan vara helt hemskt att mocka. Med en renlig häst är det bara underbart, med en mer grisig häst kan man spendera evigheter (känns det som) på mockning. Med en grisig häst går det också åt en rejäl mängd strö. En annan nackdel är att vissa hästar äter upp ströet och/eller blir feta av det. Det kan också vara dammigt så hästarna får hosta. Men utöver det är det verkligen det mysigaste av att strömedel :-)

Beroende på var man bor kan det också vara svårt att bli av med halm- där jag bor får man betala extra för att bli av med det, det verkar inte finnas några som vill ha halm längre. :-(.

Vi hade halmen ute för några år sen, nu bor den i ett sjul. Jag hade helst haft den inne med tanke på hur blöttt det tenderar att vara ute. Men har man inte plats så funkar det med presenning också.

/Lavinia
 
Sv: Lite frågor om halm

Det beror ju också på om du vill ha bädd eller inte.
Gittan står på halm. Jag tycker det funkar riktigt bra. Nu har hon inte bädd, men är ganska ordentlig av sig, bajsar och kissar bak i boxen och rör inte omkring så det blir väldigt lättmockat vad man än har. Dessutom kan hon stå och pilla i halmen under natten.

Men grannen har bädd och är lite rörig av sig (valack). De grundade med en spånbädd som fick kanske en vecka att sitta till sig, och lade sedan halm ovanpå. Nu lägger de enbart in halm.

Jag mockar rätt noggrant och gör inte av med mer strö bara för att jag inte har bädd. Testade detta när hon stod på spån på förra stället, då klarade jag mig på en bal spån i veckan både när hon stod på bädd och när hon inte gjorde det.
 
Sv: Lite frågor om halm

Hej!

Jag gör exemplet på mina 2 hästar. Den förra mockade jag halmen på 5 minuter- hon hade bädd och bajsade alltid längst bak i boxen. Superenkelt och jag la in kanske 1 skottkärra halm/vecka (ibland 2). Nya pållan är en gris, kissar och bajsar överallt, vandrar runt i det, vänder det utochin och äter dessutom upp det rena... Med bädd tar det minst 20 minuter, oftast mer, att få ut bara bajset. Sen måste det läggas in minst 1 skottkärra halm varje dag. *suck*

Jag har halmpellets nu och saknar halmens mysiga och varma egenskaper, mocka i evigheter får jag göra oavsett strö...

/Lavinia
 
Sv: Lite frågor om halm

Bor i västergötland :) hade ju i så fall tänkt att bara förvara någon rundbal halm åt gången hemma, halmbonden bor ca 1km bort. Men verkar kanske som att han är för grisig för det :( tycker det är tillräckligt bökigt att mocka som det är hos honom ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 942
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ni som strör med halm - har ni ett spånlager under halmen och isf hur tjockt? vet dem som har som en hel spånbädd och sedan halm ovanpå...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: mackan
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp