lita på vetrinären?

Rebeckafalk

Trådstartare
köpte en 3 åring, innan vi körde igång med böjning sa han att man gör oftast inte en böjning på unghöstar dom kan visa felaktiga hältor, växer osv.

Hon visa lite konstigt när hon skulle trava iväg, det såg han med, och han förklara att han är en mycket petig vetrinär, och sedan longera och då såg man lite att hon haka upp sig lite i traven.

han sa att träna bara i höger varv, long/tömkör,

För enligt honom hade förra ägarna tränat för hårt i vänster, ( detta är en travare)

gått en månad, hon visar inte alls så, men det är i början när hon ska börja träna ( från skritt) som hon hakar upp sig lite :S

Sa TYDLIGT till vetrinären jag ska ej köpa en sjuk häst, så är denna sjuk så vill jag ej ha den...

Sv: lita på vetrinären?

Enklast är väl att ta hästen till en klinik och få kollat upp den. En tanke när du skriver upphakning så kan unga hästar få det om dom är i dålig kondition. Men då är det bra foder och träning som är lösningen. Men ge hästen en rejäl undersökning på klinik och svar på vad det är om det är något.

har nu under flera veckor grejat med högervarvet, och hon går super fint nu ! lika fint i båda varven :D

En hanterad treåring böjer du absolut ofta vid besiktning, man måste dock alltid tolka svaret efter typ av häst. Tidigare än så är det dock tveksamt vad gäller ridhästar.
En travhäst i träning böjs däremot ofta kontinuerligt, det vill säga fr två års ålder...
Hoppas inte veterinären du anlitat utgav sig fr att vara hästkunnig.. Isf är det skrämmande.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 801
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V