Lita på veterinär?

Mainichi

Trådstartare
Jag fick hem min foderhäst i Februari, då var han oinriden och fruktansvärt smal och svag :( Sen dess har jag i stort sett bara varit ute och gått (men i början stod han bara och fick äta upp sig, foderstat skriven av veterinär).

MEN, sen dag ett så har jag tyckt att han släpar sin bakben efter sig. Ägaren och veterinären har sagt att jag ska avvakta, och jag har väl ringt någon gång då och då för att säga att släpningen inte har gått bort och frågat hur jag ska göra men har återigen fått svaret att avvakta. Förra veckan (nu har jag börjat rida, skrittar och travar, mest i skogen) började han "tappa" ett bakben. I både trav och skritt. Inte ofta med det hände väl 4 gånger under en 20 min ridtur. Så jag ringde ännu en gång veterinären, jag ringde faktiskt fyra olika och alla sa samma sak över telefon. Att om det är knäledsinflammation som jag har misstänkt sen dag ett, så hade han varit jätte halt säger dom. Men det stämmer väl inte? Jag vill ju inte misstro veterinären men det känns ju som om släpande bakben är tecken på hälta? Veterinärerna frågade om hästen hoppar på 3 ben, nej, det gör han ju inte, men något ser ju konstigt ut.

Hur ska jag göra i denna situation? i hans besiktningspapper står det inget om att veterinären såg släpande bakben, och jag såg det direkt dagen efter jag fick hem honom. (Jag såg det inte när jag var där och kikade på honom, vilket också känns skumt efter som det bara var 4 dagar innan). Ägaren kommer ju inte vilja stå för kostnaderna, även fast jag VET att han självklart hade det innan han kom till mig (dokumentarade detta direkt när jag fick honom). Men skitsamma ang pengarna, jag vill bara att han ska må bra. Kan veterinären ha rätt? Kan det vara så att han bara släpar benen av lathet? Han är aldrig ovillig att ridas, känns aldrig spänd eller så. Veterinären tyckte att det skulle vara jätte onödigt om han kom ut, jaha? Vad säger man då? Och han sa att han kan väl komma och ta blodprov, men det är väl ultraljud man gör för att kolla knäledsinflammation? SKA JAG VERKLIGEN BEHÖVA ÅKA TILL EN VETERINÄR SOM ÄR TYP 6 TIMMAR BORT? :mad:

Sv: Lita på veterinär?

Lämna tillbaka hästen och låt ägaren lösa problemet eller åk in till klinik och gör en ordentlig utredning. Det är dom två alternativen jag ser.

Hej!

Min förra hade knäledsinflammation båda bak. Vi märkte absolut ingenting förrän på böjprov. Däremot hade hon ryggproblem tidigare och då släpade hon tårna på bakhovarna mer än hon "borde".

Jag hade antingen åkt till klinik och fått det utrett eller lämnat tillbaka hästen, problemet har ju funnits där hela tiden?
Utredning för knäledsinflammation gjorde vi med bedövning av lederna och såg var hälta släckte (men min hade ju bara 0.5-1 grads hälta). Vi röntgade också och hittade pålagringar, men när inflammationen väl var borta var in pålagringarna nåt hon led av.

/Lavinia, som vet hur det sliter att aldrig riktigt kunna slappna av för man undrar om hästen har ont.

Senast ändrad:

Om du bor i gbg så har du ju flera kliniker inom en timmes avstånd

Lavinia: vad skönt att det gick bra med din häst sen. Man har ju kärat ner sig i denna pojk, hoppas att det typ är en låsning som går att få bort med hjälp av ET, inte knäledsinflammation :(

Fio: oj, såg inte att det stod Gbg på ort, jag bor i strömstad, och har hört av mig till alla kliniker häromkring. Men Gbg kan jag ju såklart åka till.

Speedway: ja, jo :( fan.

Min "tappade" ena bak ibland,på mjukt underlag,aldrig på hårt. Han liksom hakade benet så det såg ut som han nästan snubblade på det,och sen "släpade" det lite lite i bland. Även att man såg när han satt ner hoven rakt,men vred sen hoven utåt när han flyttade den,syntes i traven. Jag har aldrig sett minsta antydan till hälta,utan han rörde sig rent. Det hände sällan,men det hände som sagt så pass att jag regagerade,mest för att det var samma ben. Veterinären sa att han var fräsch,men att unghästar kan vara lite så här. Tog endå ut equiterapeuten för jag ville kolla igenom honom nu när han blivit riden ett tag (hästen är 3 år) ,och en annan i stallet skulle endå ta ut henne,och jag misstänkte nån spänning i nacken då hästen har lite svårt att böja sig,och lite "knakig" i halsen. Hon kände en liiiiiten lite spänning i nacken,men knappt märkbart,däremot så hade han en låsning i bäckenet,spec på HÖ sida,och det var det också det ben han hade "tappat".

En annan häst i stallet hade knäledsinflamation (om jag fattat rätt...) och han var halt i traven,men inte skritten,ganska omusklad bak också. Hans gång var ganska stöpplig.

Senast ändrad:

Okej! Ringde en ET igår som kommer in en timma, får se vad hon säger. Han är inte halt, alla mina tränare säger att han bara ser lite... Omusklad ut. Att han inte orkar trampa ifrån riktigt. En annan sak son jag glömde säga är att han rör sig lite som en typ katt, alltså han svänger med rumpan, förföriskt Disney move typ. Och då gör han ju lite som du säger, sätter ner benen rent men sedan glider dom utåt när han svänger med rumpan.
Han sätter under sig jätte fint, trots sin långa rygg och "platta" kors. Ah, hoppas det är något som ET kan fixa. Känner lite hopp nu iom ditt svar. Han släpar ju inte benen så att det blir spår eller så, och han går barfota bak men det syns inget på tårna. Så det är mest att jag tycker han ser lat ut. Han släpar mer i högervarvet, hans lite stelare varv generellt.

Sätter ner benen "rakt" menar jag. Skriver från mobilen så det blir lite osammanhängande ibland :p

Lavinia: vad skönt att det gick bra med din häst sen. Man har ju kärat ner sig i denna pojk, hoppas att det typ är en låsning som går att få bort med hjälp av ET, inte knäledsinflammation :(

Fio: oj, såg inte att det stod Gbg på ort, jag bor i strömstad, och har hört av mig till alla kliniker häromkring. Men Gbg kan jag ju såklart åka till.

Speedway: ja, jo :( fan.

Ring dingle distriktsveterinär. De har mobil röntgen, så de har säkert mobilt ultraljud också om det är det som behövs. Hr smidigt som helst.
Men jag undrar verkligen, var denna häst bra när du provred, eller varför tog du hem den?

Står ju att hon fick hem han oinriden i Februari,så provridit kan hon knappast ha gjort innan hon bestämde sig för honom.

Ah, ja kikade på den stod det visst. Trodde det stod red. Men ändå, varför väljer man en foderhäst som ser svag ut? Såvida man inte gör det för att rädda hästen då.

Ah, ja kikade på den stod det visst. Trodde det stod red. Men ändå, varför väljer man en foderhäst som ser svag ut? Såvida man inte gör det för att rädda hästen då.

Ja,antagligen därför,sen kanske det även finns en tanke på senare köp eftersom TS ridit in och grejat nu också? :)

Du behöver inte åka 6 timmar. Närmaste är Ale utanför Kungälv, eller Åby i Gbg.

På din beskrivning så låter det ju inte som han släpar tårna, du säger att han svänger i bakdelen och för benen utåt efter att de landat?

Släpandet låter lite mysko... Däremot att hästen hakar till med bakbenet i skritt och trav låter mer som vanlig patellaupphakning. Vanligare på unghästar och omusklade hästar, många unghästar växer ifrån det helt. Vissa hästar har det jämt men blir bättre med regelbunden träning och när dem sätter mer muskler.

Prova med bakskor och se om det får honom att sluta släpa fötterna och trampa på lite bättre med bak! :-)

Senast ändrad:

morgaine: Har äntligen fått någon som kan tänka sig komma ut (fick tjata.. :P) så Måndag har jag tid! Jag valde honom får han behövde verkligen räddas. Och var världens mysigaste häst, så himla snäll. Men jag hade longerat lite för att se hur han rörde sig, och då fanns det ingen rörelsestörning, precis som om dom bedövt honom eller något, för även besiktningen var helt ren. Så jag fattar inget.

Fibusen: Ja, precis! Har tänkt köpa honom. Han har varit helt underbar att rida in, tyckt allt har varit skit kul!

Centaur: Nej, jag överdrev väl lite för jag var så sjukt frustrerad på alla :$ hehe. Och ja, precis, han liksom... svänger och när han satt ner benet så vrids benet utåt. typ? Svårt att förklara. Han gör bara det i skritt dock. Han släpar inte tårna, men han lyfter inte helt heller. Nästan så att han svänger ut benet i stället för att böja det och sätta det rakt framför sig. INTE mycket alltså, väldigt väldigt lite, verkar bara vara jag som märker det. :P Jag förklarar nog dessutom väldigt dåligt :$

Det är inte bara så att han är inne i en växtperiod och det i kombination med att vara lite svag kan göra att unghästar tappar bakben och bli lite "slingriga", precis som barn med "för långa" armar. ;)

Hur som helst aldrig fel att ta ut en veterinär som får kolla på det. Hoppas på att det inte är något allvarligt.

Åh glömde visst säga att han är 8.. ;) han var hingst fram till förra året, och har alltså bara stått i en hage tills nu, TROR JAG. Jag tror han hade haft sadel på sig innan, han var bara för cool när jag skulle börja vänja honom med sånt däremot funkade inte gas eller broms så jaa alltså vad ska man säga ;) Ägaren vet inget om vad han gjort tidigare för han har varit ute på foder länge, och gamla fodervärden fick jag inte tag på (och ägaren har väl kanske inte brytt sig, kanske?) . Alltså det är svårt att förklara allt men mina ögon var det i alla fall en stackars liten kuse som behövde hjälp, jag visste att det skulle innebära veterinär kostnader, men när jag såg honom så visste jag att det fick bara bli så helt enkelt. Har bara tyckt att det är så konstigt att veterinärerna tycker att jag typ överdriver etc..? Men aja, nu har hen gått med på att komma ;p

Me_too: ja, jag har funderat en del på patellupphakning, men också spatt, kanske? Usch jag vet inte. :( hoppas det inte är något för allvarligt.
Tror du bakskor kan göra skillnad? :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V