LinjegÅngare - En Enkel FrÅga

Sv: LinjegÅngare - En Enkel FrÅga

Jag har bara hört det i smaband med travhästar att de är linjegångare om de går med bakbenen i samma linje som frambenen och inte breddar bak för att få plats med frambenen i traven.

Åh, tack för ditt svar. Min fråga gäller en korsningsponny med okänd bakgrund, dock ridhäst och ska vara utbildad i LA dressyr/hoppning. Kanske ligger det en travgen någonstans eller är det någon som om linjegångare är vanligt bland ridhästar?:rofl:

Det är inget man normalt pratar om när det gäller ridhästar. Enda gången jag hört det är just med travhästar.

Ställ frågan och säg som det är: jag har bara hört detta när det gäller travare, hur kommer det sig att ni har tagit upp det här? (det kan ju vara en travare för all del)

Ponnyn kom till Sverige i april och benäms som Holländsk Sportponny, i passet finns det inga som helst ledtrådar i hennes stam. Det var jag som reagerade när jag såg henne under ryttare - nuvarande ägare förkastade detta genom att säga att det troligtvis är welsh i henne ( har även för mig att de kan vara linjegångare, men det sitter långt bak i minnet). Hon har lite travstuk i kroppsformen, om du förstår vad jag menar) men just nu är hon så mager och omusklad att det är svårt att avgöra om det kroppsformen beror på det. Gissningsvis cirka 50 kg undervikt.

Om det ser ut som en travare, rör sig som en travare.... Well, jag hade nog satsat på att det är en travare...

(eller delvis travare)

Oaktat vilket, är den trevlig och lättriden är den ju trevlig och lättriden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama