Linjeavel ? Snabbt svar önskas..

sassiball

Trådstartare
Har efter mycket om och men bestämt mig för att betäcka mitt sto. Hingstarna det står mellan är Dalwhinnie och Faustinos. Jag har använt Flyinge hingstar förut och tycker de är kanon att ha att göra med. Nu till problemet. Stoet är e Royal Olymp -Davignon - Görlitz. http://www.blup.se/sv-SE/horses/207041-ninja-d

Och det blir nära då Dalwhinnie har liknande stam (De Niro - Rhodiamant) Jag diskuterade med avelsrådet på Flyinge och de menade att jag kunde chansa det är nära men inte för nära.

Vad säger ni? Gillar annars Faustinus också, men det blir kluddigare med seminstation osv plus att han varit mycket skadad vilket jag tycker känns negativt. Det jag vill ha är en snygg gångartshäst som även kan hoppa.

Sv: Linjeavel ? Snabbt svar önskas..

Jag tycker att stammarna är för likartade, jag skulle definitivt ha använt Faustinus av de två.

Tack så mycket för synpunkterna, det lutar åt Faustinus, Dalwhinnie är i alla fall inte aktuellt längre. Ska till stationen ikväll så än har jag någon timme på mig att fundera :)

Någon som är sugen på att ge något annat förslag innan jag bestämmer mig? Har väl tittat lite på Dionysos men tror att han kräver ett sto med riktigt bra trav? Mitt sto har ganska bra trav, men inte superbra om man säger så.

Av Flyinges hingstar just nu tycker jag nog att Wladimir är den som är mest intressant av dressyrhingstarna och verkar vara mest lättanvänd. Det blir ju en del linjeavel mot ditt sto men jag hade nog föredragit att ha linkeaveln på Florestan närmare än Donnerhall.
Florestan finns även i hingsten Falsterbo, en hingst som även han verkar mycket ridbar och trevlig, dessutom har han meriter till 130 hoppning innan han blev dressyrhäst.
För att kunna ge ett seriöst bud efter bästa förmåga behöver vi nog veta mer om stoet. Bilder? Film? Visad? Storlek? Styrkor? Svagheter?
/U

Eller varför inte passa på att ta Blue Hors Lodestar, det kan vara sista året han är i Sverige och får du en sådan föling kommer iallafall jag att bli avis nästa år.. ;). (Lauries Crusader xx - Weltmeyer - Bolero).
Äntligen får vi en hingst med mycket och riktigt bra fullblod till 50% och resten en anständig stam och så missar jag den..
/U

Tack för dina synpunkter pastejja! Jag ska kolla upp Lodestar, har ringt runt alla hingstägare som en galning just nu och känner mig nästan yr i huvudet haha.

Jag hittade asvh omdöme om Faustinus (äntligen har letat efter det) och eftersom hingsten har exakt samma svaghet som stoet (parallellförskjuten) så vågar jag såklart inta ta honom. Typiskt ,han verkade näst intill perfekt annars.

Det blir i alla fall ingen seminering innan onsdag och den hingst som jag just nu tittar på som jag verkligen gillar är danska De Noir.

Mitt sto är stort, 174 cm idag och bara 4 år, men hon blir nog inte större nu hoppas jag. Hennes fördelar är hög ridbarhet, lätt för samling, riktigt bra galopp. Hon kunde ha lite bättre trav och såklart bättre frambensställ annars är hon den perfekta hästen tycker jag.

Tack för dina synpunkter pastejja! Jag ska kolla upp Lodestar, har ringt runt alla hingstägare som en galning just nu och känner mig nästan yr i huvudet haha.

Jag hittade asvh omdöme om Faustinus (äntligen har letat efter det) och eftersom hingsten har exakt samma svaghet som stoet (parallellförskjuten) så vågar jag såklart inta ta honom. Typiskt ,han verkade näst intill perfekt annars.

Det blir i alla fall ingen seminering innan onsdag och den hingst som jag just nu tittar på som jag verkligen gillar är danska De Noir.

Mitt sto är stort, 174 cm idag och bara 4 år, men hon blir nog inte större nu hoppas jag. Hennes fördelar är hög ridbarhet, lätt för samling, riktigt bra galopp. Hon kunde ha lite bättre trav och såklart bättre frambensställ annars är hon den perfekta hästen tycker jag.

Länkar till Dobbis svar på en av mina frågor:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12384734&postcount=81

Svenska extriörbedömningen:
Omdöme exteriör
Maskulin och välutvecklad. Uttrycksfullt huvud, välansatt, välformad hals, hög manke, djup, välliggande bog, långt, välmusklat, sluttande kors. Något gracil i övrigt välbenad. Rörlig, taktmässig, elastisk skritt med bra påskjut. Lätt taktmässig trav och god bogfrihet som kunde vara mer elastisk.

Då ska han nyligen visats i Tyskland och var inte helt utvilad innan om jag inte missminner mig.
Jag har tidigare motsatt mig att förädlingshingstarna skulle ha sämre bakbensaktivitet till fördel för att det fanns mer xx (vilket ansågs ok tex. med Daytona). I denna hingstens fel tycker jag det är tydligt att det finns bra bakbensaktivitet, inte spektakulär än, men jag är säker på att den kan utveklas till att bli hur bra som helst eftersom det finns potential. Kolla gärna filmen, det kan vara att du har annan åsikt. För min del kan jag leva med att frambenen inte sprattlar så mycket så länge bakbenen finns med och hästen kan sätta under sig. Tror det är viktigt att du själv tittar på hur du tycker hingstarna rör sig, det finns olika ideal har jag upptäckt ;).
Extra positivt med Lodestar är också att han verkar himla extra trevlig att hantera.
/U

Jag använder Zuidenwind i år och tycker att det verkar vara en hyfsad hingst som kan passa på dina krav. Värd en titt.
/U

Ska tillägga att jag faktiskt tycker att Lodestars trav tilltalar mig mer än Zuidenwinds, men jag inbillar mig att Zuidenwind nedärver bättre typ oftare än Lodestar. Mitt sto har kanontrav men är kortbent.
(Lauries Crusader är ju en högställd herre men Weltmeyer uppfattar jag mer som lågställd om än med fantastisk mekanik Lodestar själv tycker jaghar fin typ, ingen aning om hur mamman ser ut)
Nu finns det ju fler hingstar, men ska man välja mellan alla i hela världen så blir det så många och man behöver mer tid ;)
/U

Haha, undrar om man kan få för mycket tid till att fundera på hingstar :p Ju fler hingstar jag tittar på, desto större krav får jag, just nu känns det som om ingen duger åt mitt fina sto. Kan man inte klona istället?

Jo det kan man ju men det blir så hiskeligt dyrt..
Jag vet hur det är det där med beslutsångesten..
Samtidigt, jag tröstade mig med att om det bara blir 50% av mitt sto så skulle jag bli kanonnöjd!
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka