Agent Orange

Trådstartare
Vilka liniment använder ni? Vid gallor? Svullnader? Förebyggande efter hård träning etcetera..? Kylande, värmande, arnika eller annat?

Hur gör ni? VIll gärna ha tips på bra liniment!

Sv: Liniment!

Jag använder back on track ro på min häst.
Masserar kropp med Arnika Gel, och vid önskan om mer effekt så kan jag ta till antingen Kamfer salva eller Aloe Vera HeatLotion.

Vid kylande omslag använder jag KwikTightner som jag dränker ner bomull med, lägger om benen & på med vanlig vadd & bandagerar.

Vid gallighet eller bara som kylning efter hårda pass måste jag säga att jag tycker att Blue Lotion är bäst :idea:. Använder inte liniment över huvud taget till övriga kroppen, när jag masserar har jag dock Aloe Vera Heat Lotion (:love:).

om det är en akut skada så tar jag en slang med kallt vatten och kyler

efter träning och på stela muskler använder jag Dr Schaette liniment balsam.

Om det har varit en mycket hård träning så kyler jag hästens ben innan jag tar på linimentet.

Kram

Radital och Arnikatinktur finns i mitt skåp.

Arnika masserar jag in på gallor, lättare ömheter och svullnader mm. Kräver ju lite långsiktigare behandling och funkar inte så bra i akutlägen. Lägger gärna bandage eller täcke på om det är möjligt.

Radital används när det krävs något "häftigare", typ sträckningar, ömma ryggar etc. Funkade mycket bra till sambons sträckta bröstmuskel, t.ex.! :idea:

Tack vare den där bröstmuskeln har jag fått klart för mig att Blue Lotion och liknande är ganska verkningslöst, det luktar mest gott. ;)

Dessutom tycker jag inte att geleform är det bästa att massera in i päls, det blir mest bara kletigt, lättflytande är bättre på hästar.

Vid gallighet eller bara som kylning efter hårda pass måste jag säga att jag tycker att Blue Lotion är bäst :idea:.

har liite gallor (mycket lite) på damen (alltid haft det, har inte blivit mer)..
hur tycker du att blue lotion funkar? blir det mindre gallor, försvinner de helt..?

använder "body wash" med mild linimenteffekt efter hårdare ansträngning i värme (vill ej svampa av hästen i kyla..).

Jag tycker då att liniment hjälper (tar ner galligheten) men det jag tycker funkar allra bäst på gallighet är lindning faktiskt. Jag tycker nästan alltid att det blir bättre då :bump:.

:bow: när ekonimin tillåter ska det beställas "benpaddar med kardborrband".

det är väldigt väldigt lite, men ändå :angel:

enligt vet. har det inget med något vi gör nu att göra. har varit sen ett bra tag innan jag köpte henne.
men det försvinner inte hux flux heller..

okey. BOT är iaf super :) använde det på min häst som hade extrema gallor när hon flyttade till oss. Byte foderstat och snabbade borttagandet av gallorna med BOT :)

KL

Använder arnikagel på rygg etc, dvs stela muskler eller efter hårt jobb.
Lindar benen med BoT, tidigare kylgele/isbalsam.

Vågar inte riktigt använda starkare liniment än arnika eftersom jag är rädd för blistringsskador..

Kyllera på benen efter hårt arbete.
Isbalsam på benen vid behov.
Arnikagel på ryggmuskler etc vid stelhet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka