Liniment/Lera

Sv: Liniment/Lera

Jag har ju inte så himla koll på detta, men värmande liniment vid skador och kylande vid arbete kanske? jag tycker det låter ganska vettigt iallafall:confused:

Kylande vid akuta skador och vid inflammationer. Värmande för att gynna cirkulationen till skador som ska påskynda läkning.

Men efter ansträgning och så då? Värmande eller kylande?

När jag använder lera så brukar jag använda kyllera på benen direkt efter ridpasset, och några timmar efter brukar jag lägga på värmelera över ryggen och korset. Vet inte om det är fel eller inte, men det är så jag gör iaf. Nu är det inte så ofta jag använder mig av lera, för jag tycker att det är smidigare med liniment och isbalsam... :)

Jag kyler alltid efter hårdare ansträngning med isbalsam, kyllera, kylgele eller liknande. Har det uppstått en akut skada är det kyla som gäller iaf48 timmar efter skadans uppkomst.

Kyla används direkt vid akut skada för att minska svullnad och förhindra att skadan blir utbredd. När skadan blir lite äldre så kan man med fördel använda värme för att det påskyndar läkningen eftersom blodgenomströmmningen ökar och för mera syre till vävnaden som då läker bättre.
Vid ansträngning ska kyla också användas direkt eftersom man kan säga att man vill förhindra "skada/överansträngning" genom att kyla så att inte svullnad uppstår.

Det är enkelt. Kyla minskar blodgenomströmning eftersom det drar ihop blodkärlen. Vid hårda pass där benen svullnar använder man kyla för att blodkärlen skall dra ihop sig snabbare och benens svullnad ge sig. Man använder även kyla vid akuta skador där man vill minska blodgenomströmning. Värme är tvärtom, det vidgar blodkärlen och det vill man ha när en skada är gammal och man vill ha mer blodgnomströmning.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka